۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۷
کد خبر: ۲۳۴۴۹۶
امام جمعه آبدان در گفت‌وگو با رسا بیان کرد:

مسئله فرهنگ، زیربنای اصلی انقلاب و هدف عمده صدا و سیما

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه آبدان گفت: امروز هم می‌بینیم که مقام معظم رهبری، عمده‌ترین هدف تشکیل صدا و سیما را نشر اسلام، تحکیم انقلاب، اعتلای فرهنگ عمومی، زمینه سازی برای رواج اخلاق و معنویت در جامعه و رشد آگاهی و اطلاعات مردم می‌دانند.
امام جمعه آبدان
صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران دارای نقشی کلیدی و جایگاهی حساس و تاثیر گذار در اذهان عمومی و جهت دهی فکری مردم جامعه اسلامی بوده و رسالت ها و اهدافی خاصی را دنبال می کند که امام راحل و مقام معظم رهبری نیز بارها نسبت به تعهدات مسؤلان رسانه ملی در این خصوص تاکید کرده اند.
 
پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در چند سال اخیر، صدا و سیمای جمهوری اسلامی با فعالیت های رو به رشد خود، توانسته است رضایت مردم و نهادهای مختلف را به خوبی جلب کند.
 
خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، در خصوص اهداف پیش روی سازمان صدا و سیما، گفت و گویی مشروح با حجت الاسلام محمد حمیدی نژاد، امام جمعه شهر آبدان داشته که مشروح آن را در ادامه می خوانید.
 
رسا - صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در چند سال اخیر با فعالیت های رو به رشد خود، توانسته است رضایت مردم و نهادهای مختلف را به خوبی جلب کند. حال با توجه به تغییر ریاست این سازمان، اهداف پیش روی صدا و سیما چه مواردی هستند؟
 
صدا و سیما یکی از ارگان های بسیار مهم است و بعد از انقلاب که صدا و سیما به دست انقلابیون افتاد و نیروهای ارزشی در صدا و سیما قرار گرفتند، ما هر چه نگاه می کنیم، صحبت هایی که امام خمینی(ره) و بعد از ایشان امام خامنه ای در خصوص صدا و سیما داشته اند، می بینیم که این صحبت ها نشان از اهمیت صدا و سیما دارند.
 
حضرت امام در رابطه با صدا و سیما فرمود: این سازمان باید یک دانشگاه عمومی باشد که در رابطه با روشن کردن مردم، کار یک دانشگاه را انجام دهد و مردم را به صورت مبارز، متفکر و مستقل بار بیاورد و مردمی که از صدا و سیما استفاده می کنند، به صورت انسان هایی آزادمنش و به دنبال استقلال و مخالف غرب زدگی باشند. این ها خواسته های حضرت امام(ره) از صدا و سیما است.
 
امروز هم می بینیم که مقام معظم رهبری، عمده ترین هدف تشکیل صدا و سیما را نشر اسلام، تحکیم انقلاب و اعتلای فرهنگ عمومی و زمینه سازی برای رواج اخلاق و معنویت در جامعه و رشد آگاهی و اطلاعات مردم می دانند.
 
اینها مسائلی است که زیر بنای اصلی انقلاب ما هستند؛ چون ما انقلاب فرهنگی داشته ایم و چارچوب اصلی انقلاب فرهنگی هم باید مسئله فرهنگ باشد و مقام معظم رهبری فرمودند: فرهنگ(به لحاظ اهمیت) برای انسان مثل هوا است.
 
الحمدلله ما شاهد برنامه های بسیار خوب صدا و سیما هستیم؛ مخصوصا برنامه های اخیر مثل گسترش دادن شبکه ها و تنوع دادن به برنامه ها؛ اما این که انتظار مقام معظم رهبری و مردم انقلابی برآورده شده و قانع شده باشند، نه و تذکرات رهبری دلیل بر این است که صدا و سیما هنوز مسیر بلندی را دارد که به قله مورد نظر برسد و با تلاش هایی که صورت می گیرد، ما امیدواریم که انشاالله روزبه روز به قله هدف نزدیک تر شویم.
 
رسا - رسانه ملی یکی از پیشتازان عرصه جنگ نرم است. به نظر شما در حال حاضر نقاط قوت و نقاط ضعف این سازمان چه مسائلی هستند؟
در رابطه با جنگ نرم، نقاط قوت صدا و سیما همان برنامه هایی است که به جوانان ارائه می دهند و روشنگری می کنند. از آن طرف، دشمن القائاتی دارد که این ها می آیند پاسخ می دهند و مشاهده می کنیم که برنامه های خوبی با حضور کارشناسان انجام می شود و همچنین این که دشمنی دشمن را برملا و آشکار می کنند، کارهای خوبی انجام می شود.
منتها هنوز کافی نیست؛ چرا که ما جوانانی داریم که از نظر تجربه و از نظر علمی، باید تلاش و توانشان خیلی بالاتر از این باشد تا بتوانند در مقابل جنگ نرم مقاومت کنند و صدا و سیما هنوز جای کار زیادی دارد و دراین رابطه می تواند با برنامه های بهتر و مشارکت دادن خود جوان ها، با میزگردها و تریبون های آزاد و هر چیزی که مسائل و شبهات جوانان را بهتر مطرح می کند، پاسخگو باشد و راه را برای جوانان باز کند که بهتر بتوانند به پاسخ سوالاتشان برسند.
برنامه های خوبی مثل سمت خدا که پاسخگوی جوانان هستند، خوب است، اما جای برخی از برنامه ها هم خالی است؛ مثلا اینکه شبکه های معارف و قرآن طوری باشد که دسترسی جوانان به کارشناس خیلی راحت تر باشد و به راحتی بتوانند پاسخ سوالات خود را بیابند و تلفن های متعدد و کارشناس های متعددی را در اختیار آنان قرار دهند.
در حال حاضر یکی از کارهای دشمن در جنگ نرم که خیلی هم روی آن مانور می دهند، شبهات است؛ آن هم شبهه نه در چیزهای جزئی، بلکه آن ها در ریشه های انقلاب وارد شده اند و قلب انقلاب را که ولایت باشد، هدف قرار داده اند و می خواهند بین جوانان و روحانیت فاصله بیاندازند.
آنان در واقع دو کار را با هم انجام می دهند؛ یکی مطرح کردن شبهه برای جوانان و در کنار آن، دور کردن جوانان از کسانی که پاسخگوی این شبهات هستند و به جوان القا می کنند که شما نباید با روحانی و انسان های آگاه ارتباط داشته باشید؛ متاسفانه تا حدودی هم موفق شده اند. چون جوان ما شبهه را دریافت می کند، اما به کسانی که می توانند پاسخگو باشند، مثل روحانیون، کمتر مراجعه می کنند.
رسا - در خصوص تولید فیلم های ارزشی و همچنین استفاده از نیروهای ارزشی درخواست های مکرری از سوی مردم صورت می گیرد. سیاست صدا و سیما در این خصوص چیست؟
آن چه تاکنون ما شاهد بوده ایم، یک سری فیلم های خیلی خوبی است که مورد استقبال مردم قرار گرفته اند؛ فیلم هایی مثل مختارنامه یا سایر فیلم های خوب و باارزشی که گاهی در ماه مبارک رضان پخش می شوند، کارهای بسیار خوبی است؛ اما شکی نیست که در این زمینه از طرف صدا و سیما کوتاهی هایی صورت گرفته و صدا و سیما در این زمینه می تواند بهتر عمل کند.
ما گله هایی را از مقام معظم رهبری می شنویم که در دیدار با مسؤلان صدا و سیما بیان می کنند. ایشان مسائلی را بیان می کنند که واقعا در صدا و سیما هست و نباید باشد؛ مثلا در رابطه با مسائل اخلاقی و فرهنگی حضرت آقا می فرمایند هدف صدا و سیما تاثیر گذاشتن بر روی انسان ها و کشاندن آن ها به سمت انسانی است که اسلام و بینش انقلاب اسلامی می خواهد. یعنی این سازمان باید کاری انجام دهد که با این فیلم ها افراد را به سمت انسانیت ببرند. ایشان انتقادی که از صدا و سیما می کنند، می گویند در فیلم ها زندگی تجملاتی نشان داده می شود؛ در صورتی که زندگی تجملاتی به هیچ وجه نباید ترویج شود؛ بلکه باید تخریب شود و نقطه منفی به حساب بیاید.
اما متاسفانه ما شاهدیم که خیلی از فیلم ها در فضایی ساخته می شوند که افراد دارای زندگی تجملاتی هستند و طوری القا می شود که گویی ایرانیان چنین اند؛ در حالی که واقعا مردم ما تجملاتی نیستند؛ ولی در این فیلم ها این طور القا می شود و این از نقاط منفی صدا و سیما است.
متاسفانه ما سریال هایی داریم که دارای نقاط منفی زیادی هستند؛ مثلا عادی سازی روابط بین نامحرم و دوستی های نامشروع و ارتباطاتی که حدود شرعی در آن رعایت نمی شود را عادی جلوه می دهند و این ها باعث شده است که متاسفانه در جامعه ما، این معضل فرهنگی رواج پیدا کند.
صدا و سیما خیلی راحت می تواند ارزش های اخلاقی را در فیلم ها نشان دهد؛ مثلا یک خانمی که حجاب و وقار دارد را آنجا در اوج نشان بدهند، در حالی که در بعضی از فیلم ها، مشاهده می کنیم که این موضوع برعکس است و آن کسی به عنوان فرد ارزشی نشان داده می شود، فاقد حجاب و وقار و چادر است و برعکس، کسی که محجبه است را به عنوان شخصی عادی و شهروند درجه چند نشان می دهند.
این ها مسائلی است که باید در آن دقت شود و انشاالله صدا و سیما به سمتی حرکت کند که ارزش ها در همه برنامه هایش حاکم شود و ضدارزش ها مشخص شوند. کارهای خیلی خوبی هم می تواند انجام شود؛ مثلا رابطه دو همسایه، رابطه پدر و مادر با هم و با فرزندان، در اسلام باید چطور باشد؛ خوب اینها را می شود نشان داد. اینها مسائلی است که اگر به جامعه القا شوند، جامعه ما راحت می پذیرد؛ ولی متاسفانه بعضی مواقع عکس این قضیه هم هست که ما از چنین جریانی متاثریم.
رسا - انتقادات مختلفی به صدا و سیما از سوی برخی افراد مطرح می شود؛ مثل انتقادی که در خصوص سانسور برخی اخبار و وقایع مهم کشور و یا نادیده گرفتن فرهنگ مردم حاشیه کشور و بیشتر پرداختن به شهرهای مرکزی و...؛ آیا چنین انتقاداتی را وارد می دانید؟ و در صورت تایید چه پیشنهاداتی برای رفع آنها دارید؟
خوب شکی در این نیست که یکی از وظایف صدا و سیما این است که حقایق را بیان کند؛ یعنی باید در پخش اخبار و مسائلی که اتفاق می افتند، واقعیت را که حق مردم است، بیان کند.
در پرانتز عرض کنم که حالا بعضی از مسائل واقعی را که ممکن است صلاح نباشد و مثلا در مردم نوعی ناامیدی را القا می کند، خوب اینها قابل اغماض است و حق هم همین است که بیان نشود. مثلا ممکن است بحرانی در کشور باشد و مسؤلان باید بدانند و چاره سازی کنند؛ اما اگر مردم عادی هم این را بدانند، خود یک بحران بزرگ تر را ایجاد می کند؛ چون مردم عادی گاهی تحمل بعضی مسائل را ندارند و گاهی متاثر و نگران می شوند. پس اگر چنین مسائلی را مخفی کنند که واقعا به صلاح جامعه باشد، این امر صحیصی است؛ ولی این که خدای نکرده صدا و سیما جهت دار عمل کند، بعضی از مسائل را با انگیزه ای خاص بااهمیت جلوه دهد و در مقابل برخی دیگر از مسائل و مشکلات مردم را عنوان نکنند، از این جهت مردم حق دارند که گله مند باشند.
البته الحمدلله تا آنجایی که من اطلاع دارم، چنین مسائلی در صدا و سیما خیلی به ندرت است و در کل، از این جهت خیلی نگرانی نداریم.
رسا - صدا و سیما را یکی از مراکز مهم آموزشی می دانند؛ چرا که مستقیما در خانواده ها حضور داشته و با عموم مردم ارتباط برقرار می کند. مهمترین نیاز آموزشی کشور را در چه زمینه ای می دانید و مسؤلان در صدا و سیما برای برآورده کردن آن نیاز، چه اقداماتی را در دستور کار دارند؟
آن چیزی که مقام معظم رهبری همیشه بیان می فرمایند، باید در اولویت اصلی قرار بگیرد؛ چون ما هیچکس را نداریم که به اندازه ایشان تسلط داشته باشد و دیده بانی نظام بر عهده ایشان است و قطعا چیزی را که بر روی آن دست می گذارند، همان مسئله ای است که ما باید به آن بها دهیم و آن بزرگوار هم که امسال در بحث اقتصاد و فرهنگ وارد شده اند، قطعا اولویت صدا و سیما هم باید همین باشد.
کاری که صدا و سیما می تواند از طریق آن جامعه را در بحث اقتصاد هماهنگ کند، همان بحث صرفه جویی است که متاسفانه در کشور ما خیلی مراعات نمی شود؛ در حالی که برخی کشورهای دیگر که مذهبی هم نبوده و تدین ندارند و اعتقادی هم به حرام بودن اسراف ندارند، بیشتر از کشور ما این مسئله را رعایت می کنند.
متاسفانه کشور ما در بحث استفاده نابجا از نعمت های الهی جلو است که صدا و سیما به راحتی می تواند کارهای فرهنگی زیادی را انجام دهد؛ به طوری که مردم نسبت به آنچه که ما از نعمت های الهی در کشور داریم، احساس مسؤلیت کنند.
اگر روی این مسئله کار شود، خیلی از مشکلات اقتصادی حل و گره های اقتصادی باز می شود؛ همچنین اینکه همه مردم در بحث اقتصاد مقاومتی وارد شوند و اینکه ما نگاهمان به درون کشور باشد و هر کسی برای خود برنامه ای داشته باشد که به تقویت اقتصاد داخلی مقید باشد.
در بحث فرهنگ هم صدا و سیما می تواند از طریق همه برنامه های متنوعی که دارد، مخصوصا فیلم ها و سریال ها، وارد شود و کارهایی خوب انجام دهد که انشاالله قشر جوان ما که دارند فاصله می گیرند، برگردند و به عنوان جوانانی مسئولیت پذیر، به دنبال مسائل علمی باشند.
 
رسا - یکی از بزگترین معضلات فرهنگی جامعه ما، هجوم ماهواره به درون خانواده ها و بازی کردن دشمن در این زمینه است. صدا و سیما برای مقابله با این معظل و پاسخ به نیازهای مختلف مخاطبان ماهواره به منظور فاصله دادن آنان با ماهواره، چه اقداماتی انجام می دهد؟
 
قطعا مسؤلیت صدا و سیما در این زمینه سنگین است و متاسفانه مقداری هم دیر شروع به کار کرده اند. اقدام خیلی خوبی که صدا و سیما در خصوص افزایش شبکه های داخلی داشت، اگر این را چند سال زودتر انجام داده بود، ماهواره نمی توانست به این سرعت جای خود را در خانه ها پیدا کند.
 
مشکل آنتن دهی صدا و سیما در مناطق مختلف کشور هم خیلی دیر حل شد که این مسئله باعث می شد خیلی از افرادی که خودشان هم مذهبی اند و دوست هم ندارند از ماهواره استفاده کنند، صرفا به خاطر این که کانال های جمهوری اسلامی را به درستی دریافت کنند، مخصوصا در مناطق مرزی، ناچار می شدند که از ماهواره استفاده کنند و بعد همین ورود ماهواره باعث می شد که جوانان و نوجوانان تحریک شوند و به سمت کانال های ماهواره ای بروند و متاسفانه این مثل یک مرض مسری شیوع پیدا کند. این کار صدا و سیما هر چند دیر انجام شد، ولی خوب است و البته هنوز هم بعضی از مناطق کشور مشکل دریافت شبکه های داخلی را دارند که آن را هم مسؤلان باید رفع کنند.
 
مسئله بعدی، آگاهی سازی است که خیلی هم مهم است؛ افراد زیادی هستند که واقعا از مضرات ماهواره آگاهی ندارند و فکر نمی کنند که دشمن کجا را هدف گرفته است؛ چون آنها هم کارهایشان خیلی کارشناسی شده است و افرادی که به سمت ماهواره می روند، ناخودآگاه دچار آسیب هایی جدی می شوند که ابتدا هم نمی دانند و وقتی متوجه می شوند که متاسفانه دیگر علاجی هم ندارد.
 
این دادن آگاهی به مردم خیلی مهم است؛ آن هم نه این که یک برنامه را مثلا در یک زمان مرده برای این کار اختصاص دهند؛ بلکه باید در تمامی شبکه های صدا و سیما و با عناوین مختلف مثل نشان دادن فیلم که خیلی تاثیر دارد، آسیب های ماهواره را به مردم نشان دهند.
 
صدا و سیما باید واقعیت های تاثیر ماهواره در جامعه، مثل تاثیرش در زیاد شدن طلاق، بد شدن رابطه بین فرزندان، انحرافات فرزندان، مسائل تباه شدن آینده فرزندان و غیره را به مردم نشان دهند؛ الان هم کارهایی در حال انجام است؛ اما نسبت به نیاز جامعه خیلی کمتر است و صدا و سیما می تواند بهتر از این آگاهی بخشی کند.
 
البته در پرانتز اشاره کنم که تفکری هم وجود دارد که می گوید صدا و سیما برنامه هایی بسازد که جوانان را از پای ماهواره به سمت تلوزیون داخل بکشاند و منظورشان این است که یعنی مسائل غیراخلاقی را هم در خلال برنامه های صدا و سیما بگنجانند، که این کار بسیار اشتباهی است.
 
نظام و دین ما هرگز اجازه نمی دهد که ما بخواهیم یک سری مسائل ناسالم که دشمن در برنامه هایش دارد را به برنامه های خودمان اضافه کنیم به بهانه جذب مخاطب! نه این کار درستی نیست؛ اما باید برنامه های خوب در زمینه های صحیح و با کیفیت بالاتر تدارک دیده شود و همچنین مشکل آنتن دهی ها حل شود. در این صورت کمکی است برای این که مردم کمتر به سمت ماهواره بروند و دچار آسیب های ماهواره نشوند.
 
رسا - عملکرد 10 ساله آقای ضرغامی را چگونه ارزیابی می کنید و چه پیشنهاداتی به ریاست جدید این سازمان دارید؟
 
آقای ضرغامی یک سری کارهای خوبی انجام داد؛ مثل زیاد کردن کانال های تلوزیونی، دیجیتالی کردن، گسترش شبکه هایی در خارج از کشور کارهای بسیار خوبی بود. اما برای اینکه انشاالله صدا و سیمای ما پویاتر شود و ما بتوانیم در جنگ نرم جوانانمان را بهتر واکسینه کنیم، می شود کارها را جدی تر و بهتر انجام داد.
 
مخصوصا باید روی بعضی از برنامه ها که خیلی زود اثر می گذارد، تمرکز شود؛ مثلا کودکان که شب ها برنامه ای را می بینند و فردا که وارد مدرسه می شوند، می بینیم که تکه کلام آن بازیگر را به خوبی تکرار می کنند، یا نوع پوشش بازیگران فیلم ها را به زودی در جامعه می بینیم؛ یعنی این قدر سریع تاثیر می گذارد.
 
خوب این به ما می فهماند که همچنانی که مسائل منفی خیلی زود در جامعه جا می افتد، مسائل مثبت هم همین گونه است و اگر که پاکسازی شود و سریال ها و برنامه ها خیلی جدی، فرهنگ دینی و اسلامی را به مخاطبان ارئه کنند، موفق می شویم.
 
انتظار جامعه از ریاست جدید این است که همچنان که مقام معظم رهبری هم در حکم ایشان بیان فرمودند، واقعا می خواهیم که با جدیت به سمت ترویج فرهنگ دینی برود و به نحوی با مسائل و مشکلاتی که در جامعه است، برخورد فرهنگی شود که انشاالله ما موفق شویم با کمک صدا و سیما جامعه ای شاداب، پویا و جوانانی تحصیل کرده داشته باشیم و این انقلاب را به کل دنیا صادر کنیم.
 
/833/403/ر
ارسال نظرات