۲۵ آذر ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۲۳۶۱۵۸

نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی آستان قدس رضوی افتتاح شد

خبرگزاری رسا ـ دبیر شورای عالی آستان قدس رضوی از افتتاح نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی آستان قدس رضوی خبر داد و گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه معرفی ظرفیت های علمی و پژوهشی و مطالعاتی آستان قدس رضوی است.
نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي آستان قدس رضوي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، مراسم افتتاحیه نمایشگاهی از دستاوردهای پژوهشی آستان قدس رضوی به مناسبت هفته پژوهش با حضور تنی چند از مسؤولان آستان قدس رضوی امشب در محل مرکز همایش ها و نمایشگاه های آستان قدس رضوی برگزار شد.

 

حجت الاسلام جلال حسینی ، دبیر شورای عالی آستان قدس رضوی، در حاشیه این مراسم گفت: آستان قدس رضوی به عنوان یکی از نهادهای فرهنگی مؤثر در جهان اسلام که منتسب به عالم اهل بیت است یکی از عرصه هایی که به صورت جدی از بدو پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی توجه کرده است و به عنوان راهبردی ترین عرصه های فرهنگی، حوزه آموزش و پژوهش است.

 

دبیر شورای عالی آستان قدس رضوی افزود: هدف از برگزاری نمایشگاه معرفی ظرفیت های علمی و پژوهشی و مطالعاتی آستان قدس و ایجاد هم افزایی با ظرفیت هایی که در حوزه پژوهش به ویژه در عرصه های بنیادی، کاربردی و توسعه ای است.

 

وی تصریح کرد: آستان قدس از دو مرکز آموزش عالی، دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) و دانشگاه علوم اسلامی رضوی برخوردار است و در سطوح آموزش عمومی نیز دارای 10 مجتمع آموزشی عمومی است که تحت مدیریت بنیاد فرهنگی رضوی و بنیاد پژوهش های اسلامی است و همچنین 15 گروه علمی تحقیقی دارد.

 

حجت الاسلام حسینی، با بیان این که مؤسسه های آستان قدس رضوی  در راستای مأموریت مهم خود که عالی ترین مرکز نشر و توسعه معارف ناب اسلام و تعالیم اهل بیت(ع) است، فعالیت می کنند، اظهار کرد: این مؤسسات همگام با مؤسسه جوانان آستان قدس رضوی، مؤسسه به دشت، معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی در زمینه  وظایف ذاتی و ماموریت های سازمانی خود پژوهش هایی را بر انجام می دهد.

 

دبیر شورای عالی آستان قدس رضوی، افزود: در سال 1392 در مجموع 261 طرح پژوهشی در آستان قدس از سوی 12 موسسه فرهنگی و اجتماعی آستان قدس به انجام رسید. که با توجه به جهت گیری که در عهد پژوهش های بنیادی است 47/9 درصد پژوهش های بنیادی، 52 درصد کاربردی و کمتر از 1 درصد توسعه ای بوده است.

 

وی با ذکر این مطلب که نظرسنجی و ارائه مقاله های علمی از سوی استادان، دانشجویان و دانش آموزان در مجلات علمی معتبر کشور منتشر شده است، افزود: 276 مقاله را آموزش عالی آستان قدس منتشر کرده است که 20 درصد مقاله ها در سطح علمی پژوهشی ، 4/20 در صد علمی تخصصی، حدود 5 درصد ISC و 10 درصد علمی و ترویجی انتشار یافته است و 5 درصد از مقاله های آستان قدس رضوی در سطح بین المللی و 15 درصد در سطح ملی مورد توجه قرار گرفته است.

 

حجت الاسلام حسینی، با بیان این که به موضوع اولویت های پژوهش به عنوان یک راهبرد توجه خواهیم کرد، تصریح کرد: طرح جامع پژوهش های آستان قدس رضوی ناظر به اولویت های شناسایی مخاطبین و شناسایی شبکه مورد نیاز به ویژه جوانان و در حوزه جهان اسلام است و در برنامه های آینده آستان قدس مورد توجه قرار خواهد گرفت.

 

آستان قدس در به انجام رساندن پژوهش هایی که در راستای مأموریت های آستان قدس باشد، آماده همکاری است.

 

وی در پاسخ به سؤالی در این باره که با توجه به این که یکی از حوزه های دانش پژوهی جامعه پژوهش است، چقدر پژوهش آستان قدس در توسعه عدالت اجتماعی مؤثر بوده است، گفت: پژوهش یک رکن است و مبنای اصلی هر فرآیند آموزشی است و به وسیله پژوهش است که نتیجه هر فرآیند آموزشی حاصل می شود و به عنوان یک یافته پژوهشی نتیجه سال ها آموزش و یادگیری را برای رشد و تعالی جامعه اسلامی و کمال انسان ارائه می دهیم.

 

حجت الاسلام حسینی،با بیان این که تولیت آستان قدس رضوی، آیت الله واعظ طبرسی به امر پژوهش توجه داشته اند، افزود: در حوزه پژوهشی نخستین مؤسسه های فرهنگی آستان قدس رضوی است که مبنای حرکت فکری و فرهنگی محسوب می شود، شکل گرفتند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: تأسیس بنیاد پژوهش های اسلامی و دانشگاه علوم اسلامی رضوی و بنیاد فرهنگی رضوی نشان می دهد که نگاه جامع و اصولی آستان قدس رضوی در مدیریت کلان به این حوزه توجه داشته است.

 

گفتنی است، این نمایشگاه از 25 تا 29 آذر در مرکز همایش ها و نمایشگاه های آستان قدس رضوی ـ ورودی باب الجواد وپارکینگ شماره 1 حرم مطهر رضوی – آماده پذیرای عموم است و ساعت کار  نمایشگاه نیز صبح ها از ساعت 9 تا 13 و بعد از ظهر ها از ساعت 15 تا 19است./1310/پ202/ب6

ارسال نظرات