۱۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۰:۵۱
کد خبر: ۲۴۵۶۵۳

معرفی چند اثر از بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی

خبرگزاری رسا ـ کتاب «همراهی و همگامی (روش دلبری)»، «وقف از دیدگاه حقوق و قوانین» و ترجمه «کتاب المصطلحات الوقفیه: فرهنگ اصطلاحات وقف» از آخرین تولیدات بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی است.
کتاب

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، کتاب «همراهی و همگامی (روش دلبری )» از مجموعه کتاب‌های از «خانواده چه می‌دانیم» از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی روانه بازار کتاب شد.


این کتاب به قلم محمد حکیمی در 103 صفحه به نگارش درآمده است و در قطع رقعی و هزار نسخه منتشر شده است.


نویسنده، محمد حکیمی در این اثر خداشناسی و دین باوری، دوستی و احساس دیگر خواهی، مسولیت شناسی و تعهد باوری، خوش رفتاری و نیک برخوردی را از جمله محورهایی ذکر می‌کند که منجر به دوام وثبات زندگی می‌شود.


زندگی بر پایه دوستی و مهرورزی استوار است، دوستی یکی از دو رکن حیات انسانی است که در مجموعه همزیستی های انسانی وجود دارد و در میان همسران باید ژرف تر و شکوفاتر باشد تا خانواده از پایداری و استواری بیشتری برخوردار باشد.


زندگی در خانواده آن گاه شیرین و دل پذیر می‌شود که دوستی پا به میان نهد و زن را به درون دل شوهر و شوهر را به ژرفای روان زن ببرد و این دو را برای یکدیگر دو دوست صمیمی بسازد، بدان گونه که هر یک سرنوشت دیگری را سرنوشت خود بداند و نسبت به آن تعهد ریشه‌ای داشته باشد.


آن چه که با مطالعه این کتاب در می‌یابیم این است که رفتارهای نیک و دل انگیز و انسانی هر  انسانی را جذب می‌کند و ناخودآگاه به دوستی و مهرورزی بر می‌انگیزد و سردی‌ها را از کانون خانواده می‌زداید و رابطه ای ریشه ای را پدید می‌آورد و موجب دلربایی می‌شود و راه دلبری را هموار می‌سازد.


در این اثر 22 فصل با عنوان‌های «ایمان به خدا»، «اخلاق نیک»، «شناخت همسر»، «همکاری و همیاری»، «چشم پوشی» و...  تدوین شده است تا خوانندگان ضمن مطالعه آن با عواملی که منجر به دوام زندگی و شیرین‌تر شدن آن می‌شود، آشنا شوند.


این کتاب برگرفته‌ای از کتاب «الحیاة» باب پانزدهم (احساس و عاطفه) و باب شانزدهم(ضوابط در روابط خانوادگی) با موضوع ضوابط در روابط خانوادگی است که با شرح و تفسیری کوتاه و روان بیان شده تا به اندیشه جوان‌ها نزدیکتر باشد و آنان از این حقایق جاودان وحی بهره گیرند.


وقف از دیدگاه حقوق و قوانین


«وقف از دیدگاه حقوق و قوانین» از آثار بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی است که در راستای ترویج وقف و آشنایی با حقوق و قوانین مربوط به آن منتشر شده است.


به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، «وقف از دیدگاه حقوق و قوانین» یکی از 12 اثری است که از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی و برای گروه های مختلف از جمله استادان دانشگاه، متصدیان امر قضا، دانشجویان و طلاب، ادارات اوقاف، متصدیان موقوفات و منتفعان وقف منتشر شده است.


این کتاب تالیف دکتر محمد امینیان مدرس و در سه فصل ماهیت وقف، اداره وقف و پایان وقف است که در آن به مباحثی چون تعریف وقف، ارکان وقف، واقف، موقوف علیه، مال وقف، متولی، امین ، ناظر، تقسیم مال موقوفه، مراجع رسیدگی و قوانین و مقررات مختلف وقف می پردازد.


دراین کتاب از کلیه مقررات و قوانین، آئین نامه ها، تصویب نامه ها، بخشنامه ها، دستورالعمل ها و آرای وحدت رویه دیوان علی کشور و دیوان عدالت اداری بهره گیری شده است و نظرات شورای نگهبان، فقهای امامیه و فتاوی آیات عظام و عقاید حقوقدانان و فقهای عامه نیز در آن بررسی شده است.


«وقف از دیدگاه حقوق و قوانین» در عین اختصار، جامع بوده و برای تمام سطوح و به ویژه به عنوان معین جهت درس حقوق مدنی 2 دانشجویان دانشکده های حقوق استفاده می شود.


فرهنگ اصطلاحات وقف


«فرهنگ اصطلاحات وقف» ترجمه کتاب المصطلحات الوقفیه است که از سوی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی ترجمه و به منظور تکمیل آراء فقهای اسلامی، نظرات فقهای شیعه نیز به آن افزوده شده است.


«فرهنگ اصطلاحات وقف» ترجمه کتاب المصطلحات الوقفیه از سوی دکتر عباس اسماعیلی زاده است که به خاطر بسنده نمودن نویسندگان کتاب به ذکر آرای فقهی مذاهب اربعه اهل سنت و به منظور تکمیل کار ایشان آرای فقهای شیعه نیز توسط مترجم بدان اضافه شده است.


گسترش شناخت مساله وقف و تعمیم آن، آسان سازی و شرح اصطلاحات آن را می طلبد که در این کتاب سعی شده است اصطلاحات پیچیده که نیازمند شرح و توضیح در لابه لای صفحات کتابهای با موضوع وقف است و خود یکی از موانع فهم آنان از سوی خواننده است را تسهیل کند.


در فرهنگ اصطلاحات وقف تلاش شده است اصطلاحات وقفی در یک جا و بر اساس ترتیب حروف الفبا با ایجاد یک پایگاه اطلاعاتی وقفی به برانگیختن نقش وقف در جامعه کنونی کمک کند.


گفتنی است در پایان هر مدخل این کتاب پس از ترجمه دیدگاه فقهای اهل سنت، دیدگاه فقهای متقدم و متأخر شیعه تحت عنوان امامیه نیز به تفصیل آمده است./1308/پ203/ب4

ارسال نظرات