۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۲۴۸۱۸۳

چند خبر کوتاه از خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ انتشار ۴۵ اثر پژوهشی در جشنواره امام رضا(ع)، اجرای طرح نهضت رضوی در دانشگاه‌ها و طرح بزرگ امام‌شناسی در مدارس کشور و تجلیل از استاد حسین علمی عناوین مهمترین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

 

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، کارگروه پژوهشی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) با حضور محمدرضا جوادی یگانه، رییس پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات و رییس کارگروه پژوهشی جشنواره، سیدجواد جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع)، سیدمجتبی رضوی طوسی، معاون پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، علی سروری دبیر کارگروه پژوهشی جشنواره و هشت نفر از مدیران جشنواره و ناظران در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار شد.

 

 

در ابتدای این نشست، جوادی یگانه با برشمردن اهمیت برپایی جشنواره امام رضا(ع) گفت: این جشنواره مایه فخر ایرانیان است و وظیفه ما این است که تصویر صحیحی از امام رضا(ع) ارائه دهیم، این کار سهل ممتنع است و حساسیت‌ها و دشواری‌های خاص خود را دارد. در این پنج ـ شش ماه ما چند جلسه برگزار کردیم که پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات نیز قبول کرده که وظایفی را برعهده بگیرد.

 

وی با اشاره به این که پژوهش و کتاب‌سازی کار دشواری نیست، ادامه داد: از 65 هزار عنوان کتابی که سالانه منتشر می‌شود، بسیاری از آن ها کتاب سازی است. باید مراقب باشیم تا به نام فرهنگ رضوی کار اشتباه صورت نگیرد، در این جلسه‌ها نیز نقد جامعه، مجموعه و ... نیز صورت گیرد.

 

وی در ادامه یادآور شد: بر اساس آنچه در دستور کار داریم همه نهادها باید طرح و برنامه خود را ارائه دهند، مسئولان می‌توانند برای مقالات اقدام و دستور مقالات را سفارش دهند اگر بشود حمایت انجمن‌های علمی را بگیریم تا یافته‌های پژوهش در جریان علم حضور یابند وگرنه خیلی همایش‌ها هستند که در کشور فراموش می‌شوند.

 

رئیس پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات، کسب درجه علمی ـ پژوهشی توسط البته مجله فرهنگ رضوی را اتفاق مبارکی قلمداد کرد و افزود: با این حال داوری مجلات الان دشوار است و جدی‌ترین موضوع اینکه چاپ مقاله هم باید علمی و پژوهشی باشد، در هر حال این فضا فرصت خوبی است که یافته‌های جشنواره را به جامعه ارائه کنیم.

 

جوادی‌یگانه تأکید کرد: تشکیل اتاق فکر و تهیه گزارش مکتوب از پیشنهاد‌های آن را باید جدی بگیریم. همچنین در استفاده از ظرفیت دانشگاه‌ها،‌حوزه‌ها و نهادها می‌توانیم بخشی هم برای مقالات غیرداوری در نظر بگیریم و یک بخش را به دانشجویان اختصاص دهیم.

 

انتشار خروجی کارگروه‌های جشنواره امام رضا(ع) به صورت مکتوب

در ادامه نشست سیدجواد جعفری با تشکر از ریاست پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: جناب آقای جوادی با همه اشتغالات علمی و اجرایی قبول کردند که در این جلسات باشند. بنده روزی خدمت وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی رفته بودم و درباره کارهای جشنواره توضیح می‌دادم ایشان تأکید کردند که یا کاری نکنیم یا کار فاخر ارائه دهیم.

 

 همچنین در ادامه این نشست رضوی طوسی عنوان کرد: بحث نظارت در هر حوزه تألیف کتاب و ... است، در این جشنواره نگاهمان این است که بنیاد امام رضا(ع) از ما نظارت بخواهد ما هم انجام می‌دهیم، پس ما در چینش برنامه دخالتی نداریم. یک بحث هم این است که مجری با بازرسی نباید ارتباط داشته باشد یعنی ناظر باید کار خود را انجام دهد لذا ما به لحاظ نظارتی قوی تر از پیش جلو می‌رویم.

 

سروری‌مجد نیز با بیان اینکه در سال‌های اخیر 45 اثر پژوهشی تولید شده که از این تعداد 35 اثر منتشر و برخی چاپ مجدد شده است، گفت: شش اثر و 10 طرح پژوهشی نیز در مرحله پژوهش و انتشار است. جمعاً هشت اداره کل و سازمان و 13 دانشگاه نیز با همت معاونت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در همایش‌ها حضور دارند.

 

 در ادامه این مراسم اعضای حاضر از جمله ابوالفضل خوش‌منش از وزارت علوم، علی حجتی از استان قم، سعید نوریان از استان اردبیل، صمد مؤمنی از تهران، زهرا شاهی از استان زنجان و علی هاشمی به عنوان ناظر و حجت‌الاسلام فقیه اسفندیاری از هیات علمی بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، به بیان پیشنهادات و گزارش کار از فعالیت‌های خود پرداختند.

 

توجه به نگاه تخصصی،‌ رعایت التزامات جشنواره امام رضا (ع)، ارتباط بیشتر پژوهش با سطح جامعه، مشارکت مادی و معنوی استان‌ها با بنیاد امام رضا (ع)، توجه به وضعیت امامزادگان در سطح کشور، طراحی اتاق فکر و توجه به نظارت و تحقق مطالبات بنیاد امام رضا (ع) و غفلت نورزیدن از اهداف اولیه، چاپ و انتشار مقالات و ارتقاء علمی مهمترین آن ها است.

 

طرح نهضت رضوی در دانشگاه‌های کشور اجرا می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم از اجرای طرح نهضت رضوی در دانشگاه‌های کشور خبر داد و گفت: گام نخست این طرح شامل برنامه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری در حوزه فرهنگ و معارف رضوی است که در چارچوب جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

 

 سید ضیاء هاشمی اظهار داشت: گام نخست این طرح شامل برنامه‌های علمی، پژوهشی، فرهنگی و هنری در حوزه فرهنگ و معارف رضوی است که در چارچوب جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) برگزار می‌شود.

 

وی افزود: گام دوم طرح نهضت رضوی، ایجاد کانون‌های رضوی درسطح دانشگاه‌های کشور است که توسط تشکل‌های دانشجویی ایجاد می‌شود.

 

معاون فرهنگی اجتماعی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری عنوان کرد: گام سوم این طرح برگزاری اردوهای زیارتی مشهد مقدس برای دانشجویان با توجه به ظرفیت‌های موجود است.

 

هاشمی بیان کرد: مجموعه این اقدامات در راستای تقویت برنامه‌های دهه کرامت و به مناسبت ایام میلاد باسعادت حضرت معصومه(س) و حضرت امام رضا(ع) و همزمان با برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) خواهد بود.

 

گفتنی است؛ تاکنون 15 دانشگاه برای مشارکت در طرح نهضت رضوی اعلام آمادگی کرده‌اند.

 

طرح بزرگ امام‌شناسی در مدارس سراسر کشور اجرا می‌شود

مدیرکل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش گفت: طرح بزرگ امام‌شناسی با عنوان «مصباح الهدی» در مدارس سراسر کشور اجرا می‌شود.

 

 محمدرضا مسیب‌زاده در مراسم افتتاحیه پنجمین اردوی کشوری دانش‌آموزان برگزیده طرح فراگیر حفظ و درک قرآن اظهار کرد: 300 دانش‌آموز دختر و 240 دانش آموز پسر از مقطع متوسطه اول در این دوره اردوی شرکت می‌کنند.

 

مدیرکل قرآن و عترت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امسال طرح بزرگ امام‌شناسی با عنوان «مصباح الهدی» در مدارس سراسر کشور اجرا می‌شود و اجرای این طرح به این گونه است که هر کدام از استان‌های کشور به نام یکی از ائمه معصوم (ع) انتخاب شده و 25 جلد کتاب در زمینه آشنایی با سیره ائمه اطهار (ع) توزیع می‌شود.

 

وی افزود: در همین راستا استان خراسان رضوی به نام امام رضا(ع) و امام سجاد(ع) نامگذاری شده و امیدواریم تا این طرح بتواند به خوبی اجرا شود و دانش‌آموزان بیشتر با اسلام و ائمه اطهار (ع) آشنا شوند.

 

مسیب‌زاده عنوان کرد: یکی دیگر از برنامه‌هایی را که در راستای آشنایی دانش‌آموزان با دین مبین اسلام انجام می‌دهیم برگزاری طرح توسعه فرهنگ اقامه نماز در مراکز آموزشی و پرورش است و در اجرای این طرح سعی شده تا همکاران و دانش‌آموزان در صفوف اقامه نماز حضوری گسترده داشته باشند.

 

تجلیل از استاد حسین علمی در سیزدهمین جشنواره علوم و هنرهای قرآنی خراسان رضوی

پیشکسوتان و فعالان قرآنی خراسان رضوی در سیزدهمین جشنواره علوم و هنرهای قرآنی استان مورد تقدیر قرار گرفتند،سیزدهمین جشنواره علوم و هنرهای قرآنی  خراسان رضوی  با حضور دو هزار و 888 نفر از  شهرستان‌های نیشابور، سبزوار، مشهد و گنابادبرگزار شد.  

 

بر اساس این گزارش از استاد حسین علمی، مدرس و پیشکسوت قرآنی و کارشناس قرآنی اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، کمال‌الدین غراب، نویسنده و نمایش‌نامه‌نویس و خانواده استاد مرحوم محمدکاظم حسن‌زاده،  پیشکسوت قرآنی تجلیل شد. این جشنواره با حضور حجت‌الاسلام محمدتقی کاظمی‌نسب، دبیر جشنواره علوم و هنرهای قرآنی خراسان رضوی، یوسف امینی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد، حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و جمعی از مسؤولان به کار خود پایان داد. 

 

قرائت پیام رییس سازمان تبلیغات اسلامی در گردهمایی کارشناسان آموزش و پژوهش ادارات کل تبلیغات اسلامی

در گردهمایی کارشناسان آموزش و پژوهش ادارات کل تبلیغات اسلامی کشور پیام رئیس سازمان تبلیغات اسلامی قرائت شد کهدر این بیانیه آمده است:

 بسم الله الرحمن الرحیم

 سی و هفتمین طلیعه فجر انقلاب اسلامی را در حالی آغاز می‌کنیم که نفس قدسی امام راحل (ره) و منویات رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در همه عرصه های علمی و پژوهشی متجلّی است. جمهوری اسلامی ایران با اتکاء به سرمایه ایمان و معرفت و توکل به ذات اقدس الهی و اتکاء به نیروهای جوان و خلّاق، تمامی عرصه های علمی را در نوردیده و نگاه جدیدی را در فراسوی تحولات همگام با تغییرات جهانی ایجاد نموده است و این سرمایه فکری جمهوری اسلامی ایران را به‌عنوان قدرتی غیر قابل انکار در عرصه های فرامنطقه ای و جهانی معرفی می نماید.

 

 حقیقت امر این است که مسئله خطیر و مبارک میسّر نشد جز با اتکاء به نیروی ایمان و عزم راسخ به توانمندی نیروهای کار آمد که از طریق پژوهش و آموزش توانست قلل رفیع پیشرفت را در فراسوی مرزها رصد نموده و دستیابی به آن را سهل الوصول نماید. در واقع نقطه عطف موفقیت ها توجه به آموزش و پژوهش، تربیت نیروی توانمند و ایجاد فرایند مطلوب علمی به‌عنوان نقطه قوت همه فعالیتها در عرصه های گوناگون بوده است. در همین راستا جهان پر رمز و راز فناوری اطلاعاتی و ارتباطی علاوه بر اینکه نگاه جدیدی در فراروی انسان گشوده است به همان اندازه انتظارات بدیعی خلق نموده است.

 

عرصه فرهنگ دینی نیز از این قاعده مستثنی نیست، پس وظیفه مدیران و کارشناسان آموزش و پژوهش است که با بازیابی فعالیت ها و فرآیندها مشی منطقی در رویکردها برای اثرگذاری خلق نموده و فضای حقیقی و مجازی را بستر تحول و نوآوری برای اثر بخشی فعالیتهای دینی و آموزه های اسلامی قرار دهند. به تحقیق وظیفه فعالان عرصه پژوهش و آموزش سنگین تر از قبل به نظر می آمد چرا که پشتوانه هر فعالیت فرهنگی و غنای درونی آن به حوزه پژوهش و آموزش نظر دوخته شده تا ابتدا رصد نموده و بستر اولویتها و داده های اطلاعاتی را در فرآیند علمی تجزیه و تحلیل نمایند و سپس با آموزش راهبرد علمی را برای هدایت فعالیت های فرهنگی استوار سازند.

 

 اگر فضای مجازی در درون، افکارو اندیشه های معاندان را با لسان گوناگون خویش همراه دارد وظیفه پژوهشگران و اهالی آموزش است که با زبان منطقی دین و آموزه های وحیانی را انتشار داده و بستر جذب مخاطب را هموار سازند چرا که نسل انقلاب اسلامی در جای جای اجتماع تشنه زلال معرفت بوده و آموزش های دینی بستر انتقال این معرفت به مخاطبان است. عصر کنونی شیوه های آموزش را در عرصه های مختلف آن با نوآوری همراه نموده و مواجهه با تحولات، مهارتهای مطالعاتی، پژوهشی و آموزشی ویژه ای را برای خلق ابتکارات طلب می‌کند تا با نظام ساختار یافته پیوستگی و اثر بخشی فرهنگی با بالندگی و اقتدار به زبانی گویا و کارآمد عرضه گردد.

 

در نظام اجتماعی جوامع در حال پیشرفت که رقابت های گوناگون مورد توجه قرار می گیرد برنامه ریزان فرهنگی باید بستر و پشتوانه آموزش و پژوهش را جهت تحول ساختاری و ابتکارات بکار بسته و موفقیت را تضمین نمایند. تأکید اینجانب همواره بر بهره گیری از روشهای سنتی و مدرن متناسب با نیازهای مخاطبان است اما باید توجه داشت که خلاقیت ها اثربخشی را دوچندان می سازد، پس می باید با بکارگیری روش ها و فنون لازم تبلیغ، کارآمدی آنرا مضاعف سازیم و این مهم از بستر پژوهش و آموزش میسّر می‌گردد.

 

سازمان تبلیغات اسلامی افتخار دارد که منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی و اسناد پیشرفت فرهنگی در همه عرصه ها بالاخص د رحوزه فرهنگ دینی را با رویکرد علمی، پژوهشی و آموزشی مورد توجه جدی قرار دهد و بر این باور است که به فراخور تغییرات سریع در فعالیت های فرهنگی می باید با توجه به سند مهندسی فرهنگی بهره گیری از روشهای نوآورانه را در دستور کار قرار دهد و این امر خطیر در آموزش و پژوهش پاسخگویی علمی را برای اعتلای فرهنگ دینی بیش از پیش میسّر ساخته و اقتدار را بدنبال دارد.

 

سازمان تبلیغات اسلامی باور خویش را برای این مهم استوار کرده که نظام آموزش و پژوهش در دستگاه های فرهنگی باید افراد را با یک سیستم منسجم به سوی شناسایی فرصت های بهتر و جستجوگر و پرورش دهنده برای دنیای پر شتاب مهیا نموده و چشم اندازی ویژه برای پاسخگویی کارشناسانه در مواجهه با انواع شبهات و اثر گذاری آموزه های ناب محمدی صلّی الله علیه و آله و سلّم فراهم آورد. در پایان انتظار و راهبر د سازمان در این خطیر تکیه دارد که توسعه و تعمیق فعالیتهای فرهنگ دینی به تربیت نیروی انسانی، استمرار آموزش های پژوهش محور و تعهّد و ابداع برنامه های بدیع متناسب با نیازهای ملی و منطقه ای و پژوهش بستر لازم را در تحقیقات بنیادی و کاربردی که شرط لازم برای افزایش کارایی و پیشرفت است را مهیا و آموزش پشتوانه علمی را در مسیر تعالی قوّت می بخشد.

 

 تعالی سازی، نیاز سنجی، خلاقیت در فعالیتها، نوآوری در فرآیندها، پاسخ کارشناسانه به انتظارات، ساختارمندی در روشها و هوشمند سازی برنامه ها در بستر پژوهش و آموزش میسّر است و سیاست ها و راهبردها باید در مسیر غنی سازی و ارج نهادن به برنامه های موفقیت آمیز سوق نماید. اینجانب از تلاشهای عرصه پژوهش و آموزش در حهت تعمیق و توسعه آموزه های دینی جامعه حمایت نموده و ضمن سپاس از اهتمام معاونت پژوهشی و آموزشی سازمان نسبت به برگزاری کارگاههای آموزش و انجام پژوهش های دینی در جهت بهره گیری از روشهای علمی و تحقیقی و روشمند سازی علمی همه فعالیتها تأکید جدی دارم.همچنین لازم می دانم از همه مجاهدت های علمی و آموزشی تلاشگران فرهنگ دینی در ستاد و صف در جهت بسط و گسترش آموزه های وحیانی قدردانی نمایم./934/پ203/ب5

ارسال نظرات