۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۴
کد خبر: ۲۴۸۱۹۰
استاد حوزه علمیه مشهد:

هدف خطبه فدکیه احیای ولایت امیر مومنان بود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه گفت: حضرت زهرا(س) خطبه فدکیه را در مسجد رسول الله در برابر امّت به منظور احیای ارزش های الهی و در رأس آن ولایت امیرمومنان(ع) مطرح کردند.
خطبه فدکيه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد رضایی تهرانی، استاد حوزه علمیه مشهد، دوم اسفند در حرم مطهر رضوی با بیان این‌که «خطبه فدکیه» یکی از یادگارهای معرفتی تربیتی صدیقه کبری(س)است، اظهار کرد: حضرت زهرا(س) این خطبه را در مسجد رسول الله در برابر امّت به منظور احیای ارزش های الهی و در رأس آن ولایت امیرمومنان(ع) مطرح کردند.


وی با بیان این که حضرت زهرا(س) سقیفه را در طول تاریخ با سؤالات جدی رو کردند، تصریح کرد: بسیاری از ناگفته هایی که خیلی ها از گفتنش ابا داشتند و از روی ترس یا طمع زبان بسته بودند، حضرت فاطمه زهرا(س) یک تنه ایستادند و حکومت نوپای فتنه گران را زیر سؤال بردند.


سخنران حرم مطهر رضوی خاطرنشان کرد: برای زنان مؤمن چیزی سخت تر از روبرو شدن با نامحرم و گفت‌وگو با آن ها نیست اما حضرت صدیقه کبری در اوج عصمت برای دفاع از ارزش های الهی با نامحرمان به گفت‌وگو می پردازند تا جایی که سیلی می خورند و تحت فشار قرار می گیرند، اما بازهم دست بر نمی دارند.


وی با اشاره به این که ماجرای خطبه فدکیه چند عدد نخل خرما و فدک نیست زیرا دنیا پشیزی برای حضرت ارزش ندارد، ابراز کرد: آنچه ارزشمند است حفظ ارزش تمامیت اسلام است که به مخاطره افتاده است و آنچه که خداوند در غدیرخم بعداز نصب حضرت علی(ع) به پیامبرش فرمود: امروز دینتان را کامل و نعمت را برشما تمام کردم و راضی شدم که اسلام دین شما باشد.


به مخاطره افتادن اسلام


حجت الاسلام رضایی تهرانی اظهار کرد: حال عنصری که خداوند رضایت داده است، به عنوان دین ما قرار گیرد به مخاطره افتاده است؛ وجود فدک در زندگی حضرت زهرا(س) نقش اقتصادی برای خود ایشان نداشت و پس از آمدن فدک به زندگی حضرت فاطمه زهرا(س) رفتار زاهدانه، لباس های زاهدانه، زندگی زاهدانه، خانه گلی حضرت با قبل از آن یکسان بود و این گونه نبود که ایشان با دراختیار گرفتن فدک نظام زندگی خود را تغییر به زندگی مجلل و مرفهی تبدیل کنند.


استاد حوزه علمیه تصریح کرد: خدمتگزاران حضرت(س) محصول آن را صرف صدقات جاری می کردند تا گره ای از کار مردم گشوده شود.


وی با اشاره به این که فدک بدون جنگ در اختیار اسلام قرار گرفته و از طریق غنایم جنگی به دست نیامده بود، خاطرنشان کرد: رسول الله به سفارش خداوند فدک را به حضرت زهرا (س) بخشیدند در واقع خداوند فدک را به حضرت زهرا(س) داده بودند، سپس امیرمؤمنان(ع) طبق سندی که پیامبر اکرم(ص) تنظیم کردند اختیار فدک را به دست گرفتند.


حجت الاسلام رضایی تهرانی افزود: جریان سقفیه و قدرتمندان جریان فتنه، فدک را گرفتند تا شبکه جریان اقتصادی مقاومت را دچار اختلال کنند و جریان مقاومت در این پیچ و خم اقتصادی گرفتار شود.


احیای جریان اقصادی


وی تصریح کرد: زهرای مرضیه(س) نه برای برگرداندن چند هکتار زمین و نخله خرما بلکه صرفا برای احیای جریان اقصادی به صحنه آمده بودند، ایشان فدک را اهرم رسوای خلافت می کنند و به واسطه آن به محاکمه سران فتنه می پردازد.


استاد حوزه علمیه مشهد بیان کرد: خطبه فدکیه خطبه ساده ای مانند اطلاعیه و اعلامیه های امروزی نیست؛ بلکه کاملا حساب شده و اجتماعی، ضمن اعلان قبلی که حضرت زهرا(س) قصد سخنرانی در مسجد را دارند، در جمعیتی عظیم تبیین می شود.


حجت الاسلام رضایی تهرانی تصریح کرد: حضرت صدیقه کبری(س) در جریانی حساب شده سخنرانی می کنند ابتدا در کنار قبر پدر بزرگوارشان رسول گرامی اسلام(ص) ناله ای دلخراش سرمی دهند که اشک مردم نیز جاری می شود.


وی با بیان این که سخنرانی در آن جمعیت عظیم نیازمند صدایی رسا است، خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها در شرایطی سخنرانی کردند که اولا شرایط روحی عادی نداشتند زیرا داغ دیده پدر بودند، از طرفی شرایط فیزیکی و جسمی مطلوبی نداشتند به دلیل سقط جنین و کتک هایی که خورده بودند.


سخنران حرم مطهر رضوی با بیان این که خطبه فدکیه دارای 20 محور است، ابراز کرد: با همه این شرایط ، خطبه فدکیه سراسر معجزه است؛ به لحاظ ادبی، محتوایی و چینش کلمات در اوج و منحصر به فرد است که بزرگان اهل ادب از چنین بیانی عاجراند.


حجت الاسلام رضایی تهرانی گفت: بخش ابتدایی آن که به حمد و ثنای پروردگار پرداخته شده است، فقط نمونه آن را در بیانات امیرمؤمنان(ع) می بینیم./1308/پ202/ب4

ارسال نظرات