۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۲۴۹۷۹۳
آیت الله حیدری مطرح کرد؛

منشأ و علل کذب و دروغ

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حیدری با اشاره به این که کذب و دروغ سه منشأ و دلیل دارد، گفت: بی خبر از واقعیت (جمله نامفهوم)، ترس از گفتن حقیقت و عجز و ناتوانی در بیان کلام صادق سه منشأ و دلیل کذب و دروغ است.
آيت الله حيدري

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، پیش از ظهر امروز، در ویژه برنامه «دروس فی العقیده» که از شبکه عربی الاهواز پخش شد، با اشاره به این که در قسمت های گذشته این برنامه پیرامون صفات الهی به ویژه صفت صدق بحث شد، ابراز داشت: مقصود از صدق، قرار گرفتن در برابر واقع است.

وی با اشاره به این که کذب و دروغ خداوند از امور محال و غیرممکن است، اظهار داشت: به سبب این که منشأ و علل انجام این امور در خداوند وجود ندارد انجام این امور غیر ممکن است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که کذب و دروغ منشأ و عللی دارد، بیان داشت: جهل و نادانی انسان از واقعیت، نخستین منشأ کذب و دروغ است.

آیت الله حیدری با بیان به این که ترس از بیان واقعیت از دیگر علل و منشأ کذب و دروغ است، افزود: عجز و ناتوانی سومین منشأ کذب و دورغ است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که حکمت و حکیم بودن از دیگر صفات الهی است، عنوان کرد: در قرآن ذکر شده که «ان الله عزیز حکیم» با توجه به آن خداوند به یقین پیروز و حکیم است.

آیت الله حیدری با اشاره به این که دو دیدگاه درباره حکمت خداوند وجود دارد، ادامه داد: نسبت دادن صفت مخلوقات خدا به نظم و دقت به سبب این که همه موجودات و مخلوقات الهی منظم و مرتب هستند نخستین اعتبار درباره حکمت خداوند است.

وی با اشاره به این که خداوند منزه از ظلم و بیهودگی و کارهای خود را با جدیت انجام می دهد را دومین اعتبار درباره حکمت خداوند معرفی کرد، بیان داشت: با توجه به آیه «و ما خلقنا السماء و الأرض و مابینهما باطلاً» خداوند از انجام این کارها منزه و به دور است.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: عقل، کلام ائمه اطهار(ع) و بزرگان دینی و سنت قطعی شاهد صفاتی هستند که به خداوند نسبت داده می شوند.

آیت الله حیدری با اشاره به این که مسائلی که تا کنون بحث شد پیرامون صفات ثبوتیه خداوند هستند، اظهار داشت: صفات سلبی مانند این که خداوند جسم نیست یا غیرقابل دیدن با چشم چه در دنیا و چه در آخرت برای انسان ها تبیین و روشنگری نشده است.

وی در پایان تأکید کرد: برخی ادعا دارند که خداوند در آخرت با چشم دیده می شود که این امر اشکالات بسیاری دارد./9453/پ203/ب2

ارسال نظرات