۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹
کد خبر: ۲۵۰۸۱۵
آیت الله نوری همدانی:

مسؤولان تلاش کنند مردم در مضیقه مالی قرار نگیرند

خبرگزاری رسا‌ ـ حضرت آیت الله نوری همدانی در شرح نامه امیرالمؤمنین که خطاب به مالک اشتر است، گفت: مسؤولان باید تلاش کنند نعمت‌ها فراوان شود، ارزانی باشد و مردم در مضیقه مالی قرار نگیرند.
آيت الله نوري همداني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در دیدار رؤسای سازمان‌های قضایی نیروهای مسلح و دادستان‌های نظامی سراسر کشور به تشریح نامه 53 نهج البلاغه که خطاب به ماک اشتر است، پرداخت و اظهار داشت: حضرت اراده امور یک مملکت را در چهار چیز مهم خلاصه می‌فرمایند.

وی افزود: جمع‌آوری خراج نخستین مسأله‌ای است که مطرح می‌شود چراکه اداره هر کشوری نیاز به بودجه دارد؛ جهاد با دشمن دومین مسأله مهمی است که حضرت در این زمینه بیان می‌فرماید؛ باید توجه داشته باشیم که هرچه قدرت ما بیشتر شود خصومت دشمن بیشتر می‌شود.

استاد برجسته درس خارج حوزه‌ علمیه قم کار فرهنگی و عمران و آبادانی کشور را دو مؤلفه مهم دیگر در اداره امور مردم برشمرد و گفت: باید تلاش شود مردم به لحاظ فرهنگی افراد صالحی باشند همچنین باید سعی کنیم نعمت‌ها فراوان و ارزانی باشد تا مردم در مضیقه مالی قرار نگیرند.

این مرجع تقلید با اشاره به دسته بندی طبقات اجتماعی از سوی امیرالمؤمنین(ع) در این نامه، ابراز داشت: حضرت می‌فرمایند رعیت طبقات مختلفی هستند که صلاحیت هر طبقه در دیگران اثر داد بنابراین باید همه افراد صالح باشند.

حضرت آیت الله نوری همدانی قضاوت را یکی از مهم‌ترین و حساس‌ترین کارها در عرصه اجتماعی دانست و گفت: امام علی(ع) به مالک می‌فرماید برای قضاوت با فضیلت‌ترین افراد را انتخاب کن؛ کسی که در این مسند است یا در جایگاه پیامبری و یا جانشینی او است بنابراین از نظر اخلاقی اگر نتواند به چنین مرتبه‌ای خود را برساند فردی شقی خواهد بود.

وی افزود: این فضیلت باید در تمام عرصه‌های علمی، ایمانی، تعهد و فرهنگ در این فرد جمع باشد؛ حضرت می‌فرمایند چنین فردی باید بسیار پر حوصله باشد، کارها و مراجعات زیاد او را در تنگنا قرار ندهد، آنقدر در تمام سطوح عالی باشد که کسی به خود جرأت ندهد که بخواهد او را محک بزند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در تشریح دیگر صفات مهم برای قضات از نگاه حضرت علی(ع) گفت: قاضی به هیچ‌وجه نباید طمع داشته باشد؛ هرکجا شبهه‌ای باشد باید با دقت و توقف مناسب آن را بررسی کند؛ سعی کند هرچه بیشتر دلایل را بدست آورد و قاطع‌ترین افراد در قضاوت باشد.

حضرت آیت الله نوری همدانی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این‌که علما و نخبگان نسبت به انقلاب سنگین‌ترین وظیفه را دارند، اظهار داشت: از آغاز انقلاب تا‌کنون روحانیت و نخبگان جامعه در زیر چتر امام(ره) همواره در همه عرصه‌ها پیش‌قراول بودند؛ آنها در همه عرصه‌ها احساس وظیفه کرده و بر همین اساس گام برداشته‌اند.

وی افزود: در حال حاضر ما در شرایط خاصی قرار داریم که نقش علما و نخبگان حساس‌تر از همیشه است؛ دشمن از انقلاب اسلامی سیلی خورده و پریشان است؛ بنابراین همه تلاش خود را به کار می‌گیرد تا این انقلاب پیشرفت نکندو این چراغ خاموش شود تا دیگر کشورهای اسلامی نتوانند از آن الگوبرداری کنند./928/پ202/ج

ارسال نظرات