۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱
کد خبر: ۲۵۲۰۱۴
آیت‌الله شبستری در مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره استانی علامه حلی:

حوزه و روحانیت در خط مقدم جبهه جنگ نرم هستند/ عملِ توأم با اخلاص مفید است

خبرگزاری رسا ـ نماینده خبرگان رهبری گفت: طلاب و روحانیان باید شبهات روز را رصد کرده، مورد بحث و بررسی قرار داده و به آن ها پاسخ های علمی، دقیق و قانع کننده دهند.
آيت الله مجتهدشبستري، امام جمعه تبريز جشنواره استاني علامه حلي در آذربايجان‌شرقي جشنواره استاني علامه حلي در آذربايجان‌شرقي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی امروز در مراسم تجلیل از برگزیدگان جشنواره استانی علامه حلی(ره) که در حوزه علمیه تبریز برگزار شد، با تسلیت ایام فاطمیه، اظهار داشت: در دین مقدس اسلام علمای دین به عنوان مرابطین و مرزداران اعتقادی و اخلاقی جامعه معرفی شده اند و از فقها به عنوان دژ های مستحکم اسلام یاد شده است.

 

وی افزود: مرحوم علامه حلی (رضوان الله علیه) از علما و فقهای سرآمد جهان اسلام بوده که در شهر حله به دنیا آمد، شهری که وقتی حضرت امیرمومنان(ع) از آنجا عبور می کردند فرمودند؛ از این محل، علما و دانشمندان زیادی برخواهند خواست که جهان را با نور علم و معرفتشان نورانی خواهند کرد.

 

آیت الله شبستری ادامه داد: علامه حلی هنوز به بلوغ و سن تکلیف نرسیده بود که از تحصیل علومی که برای اجتهاد لازم بود فراغت یافت و به مقام عالى اجتهاد نائل آمد و از همان روزها آوازه فضل و نبوغ و هوش سرشار او همه جا طنین افکند و آینده بسیار درخشانى را به او نوید داد.

 

وی یادآور شد: علامه حلی یکى از اعجوبه‏‌‌هاى روزگار بود. در فقه، اصول، کلام و عقاید، منطق، فلسفه، رجال و… کتاب‌‌های بسیار مفید و ماندگار نوشته است. حدود صد کتاب از آثار خطى یا چاپى او شناخته شده و خیلی‌ها شناخته نشده است.

 

عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: علامه حلی کتابی به نام منهاج الکرامه نوشت که سبب شد بسیاری از اهل تسنن آن زمان، شیعه شدند. ابن تیمیه (شیخِ و بزرگِ وهابیت) در تقابل با کتاب منهاج الکرامه علامه حلی، کتابی تحت عنوان منهاج السنه نوشت و یک سری ادعاهای واهی، پوچ و نادرست نسبت به شیعه مطرح کرد و با توهین‌‌های بیش از حد سعی کرد ذهن مخاطب را تحت کنترل خود درآورد.

 

وی افزود: علامه حلی افزون از پژوهش و تحقیقاتش، اخلاص ویژه ای داشت و اگر تحقیق و پژوهش توام با اخلاص باشد نتیجه ای که از آن تحقیق حاصل می گردد بسیار مفید و تاثیرگذار خواهد شد و طلاب عزیز باید به این مهم توجه داشته باشند.

 

آیت الله شبستری در ادامه خطاب به طلاب علوم دینی تصریح کرد: شرایط امروز به خاطر ویژه بودن آن اقتضا می کند که ضمن این که تلاش می کنید و خوب درس می خوانید، با سرعت درس بخوانید و به دروس حوزه اکتف نکنید، چراکه باید در مقابل تهاجم فرهنگی غرب مجهز به علوم مختلف و روز باشید تا پاسخگوی شبهات و سم پاشی های دشمنان باشید.

 

امام جمعه تبریز خاطرنشان کرد: دشمن بعد از این‌که از راه نظامی نتوانست حرکت رو به رشد ملت ایران را متوقف کند، از راه جنگ نرم و فعالیت های روانی وارد میدان شد و شبانه روز تلاش می کند تا جوانان را از ولایت فقیه دور کرده و به سمت انحراف و ابتذال بکشاند؛  وظیفه حوزه و روحانیت است تا در خط مقدم جبهه جنگ نرم به مقابله بپردازد.

 

رییس عالی حوزه های علمیه آذربایجان شرقی تصریح کرد: قطعا انقلاب اسلامی ایران صادر شده است، اما باید سعی کرد تا بیش از پیش و با گستره بیش تری آرمان ها و اصول این انقلاب صادر شد، سهم طلاب و روحانیان در این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

وی با تأکید بر این‌که طلاب باید شبهات روز را رصد کرده و مورد بحث و بررسی و  قرار دهند و به آن ها پاسخ های علمی، دقیق و قانع کننده بدهند، گفت: ممحض بودن در درس خواندن و فعالیت های علمی، نظم و انضباط، مجهز بودن به مسائل روز، مخاطب شناسی و برخورد با مخاطب، و مهم‌تر از همه تهذیب نفس از مسائل لازم برای طلاب محسوب می شود.

 

آیت الله شبستری با اشاره به روایاتی اظهار داشت: پیامبر اکرم(ص) آمده است تا فطرت انسان ها را به شکوفایی برساند و هدف خلقت بشر علم است و حیات علم هم عمل به آن است و علم مقدمه عمل می باشد و عملی مفید است که توأم با اخلاص باشد.

 

امام جمعه تبریز ادامه داد: اگر کسی علم را به خاطر مدرک و رسیدن به مادیات و هوای نفس دنبال کند، این علم فایده ای نخواهد داشت، اما اگر کسی به خاطر خدا علمی را بیاموزد و آن را به دیگران بیاموزد و به آن علمش عمل کند، این شخص نه تنها در روی زمین یک شخصیت با عظمتی خواهد شد، بلکه در آسمان ها از او به عنوان یک شخصیت عظیم القدر یاد می شود./935/پ202/ب4

ارسال نظرات