۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۲
کد خبر: ۲۵۳۸۷۰
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق:

بیانیه لوزان محدودیت‌های گسترده‌ای بر صنعت هسته‌ای ایران اعمال کرده است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) گفت: بخش اصلی مناقشه به خاطر تحریم‌ها است در صورت توافق تحریم‌ها را لغو نخواهد شد بلکه تعلیق می‌شود آن هم زمانی که آژانس انرژی اتمی اقدامات ایران مبنی بر عمل به تعهدات کلیدی و اصلی تایید کند.
انرژي هسته اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی خلیلی عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در گردهمایی بزرگ دانشجویان و نخبگان " لوزان، بدون روتوش" که در سازمان بسیج دانشجویی سالن بصیرت برگزار شد، در توضیح اجمالی درباره بیانیه لوزان گفت، گزارش بیانیه لوزان بسیار کلی است و در آن هیچ عدد و رقم مشخصی وجود ندارد.

 

وی با اشاره به دو محور اساسی در بیانه لوزان افزود: محور اول تعهدات گسترده ایران و محور دوم تعهدات طرف مقابل است که جنبه تعهدی ندارد، غلط‌های فاحش زیادی در متنی که توسط وازت خارجه ترجمه شده وجود دارد.

 

بر اساس این بیانیه تنها غنی‌سازی ما نطنز خواهد بود

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) عنوان کرد: بر اساس این بیانیه تنها غنی‌سازی ما نطنز خواهد بود فردو تعطیل است دوره محدویت هسته‌ای ما هم 10 سال خواهد بود و منظور از دوره محدودیت نیز این نیست که ایران بعد از 10سال می‌تواند به صورت نامحدود غنی‌سازی کند.

 

خلیلی در ادامه گفت: بحث بر سر این است که ایران پذیرفته بیش از 5 هزار سانتریفیوژ نداشته باشد و تحقیق و توسعه ایران براساس محدوده  و دوره زمانی می‌تواند انجام شود تحقیق و توسعه ما محدود به این چهار نسل محدود شده است.

 

درباره فردو کار به مراتب بدتر از تعلیق یا توقف است

وی با اشاره به فردو اظهار داشت: در مورد فردو مطابق متن سایت فردو از یک سایت غنی‌سازی تبدیل به تکنولوری فیزیک و هسته ای خواهد شد، تاسیسات هسته‌ای ما تعلیق یا متوقف نمی‌شود کاری که شده به مراتب بدتر از تعلیق و توقف است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: یعنی اساسا کاربری آن عوض می‌شود و با تغییر کاربری دیگر اصل از دست خارج می‌شود تغییر کاربری به مراتب بدتر از تعلیق است برای محکم‌کاری تاکید کردند نه تنها در مرکز غنی‌سازی کاربری تغییر می‌کند حتی اجازه ذره‌ای ماده شکاف‌پذیر در فردو نباید دیده شود.

 

خلیلی با اشاره به آب سنگین اراک ابراز کرد: ایران پذیرفته که نیروگاه اراک را بازطراحی کند این بدتر از تعطیل کردن است این کار اساسا توام با مخاطره و ریسک بوده و در هیچ جای دنیا این کار صورت نگرفته است و این ‌که ایران حق بازفرآوری ندارد ابدی است، پسماند سوخت در ایران نباید نگه داشته و باید صادر شود ما اگر نیروگاه اراک را تعطیل کرده و در کنار آن نیروگاه دیگری می‌ساخیتم به لحاظ اقتصادی و مالی برای ما سودمندتر بود.

 

در صورت توافق تحریم‌ها لغو نشده بلکه تعلیق می‌شود

وی با اشاره به این‌که ما فراتر از پرتکل الحاقی پذیرفتیم، بیان داشت: بخش اصلی مناقشه به خاطر تحریم‌ها است متن انگلیسی اتحادیه اروپا اعمال تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی را مرتبط با هسته‌ای می‌داند که در صورت توافق آن را لغو نخواهد کرد بلکه تعلیق می‌کند آن هم زمانی که آژانس انرژی اتمی اقدامات ایران مبنی بر عمل به تعهدات کلیدی و اصلی تایید کند.

 

 عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به دروغ‌های گفته شده ابراز کرد: این که تحریم ها لغو خواهد شد دروغ است تحریم ها تعلیق یا متوقف می‌شود لغو نمی‌شود و این تعلیق همزمان با اقدام اجرایی ایران در عمل تعهدات خود نخواهد بود بلکه همزمان با تایید آژانس خواهد بود.

 

خلیلی عنوان کرد: اگر به فرض این قطعنامه به تایید شورای امنیت برسد  قطعنامه‌های جدید شورای امنیت به راحتی می‌تواند تمامی قطعنامه های قبلی را خاتمه دهد.

 

برخلاف ادعای دولتمردان حقوق هسته‌ای ایران استیفا نشده است

وی بیان داشت: برخلاف ادعای دولتمردان حقوق هسته‌ای ایران استیفا نشده است همه حقوقدان‌ها می‌دانند که بیانیه لوزان محدودیت‌های بسیار گسترده‌ای بر صنعت هسته‌ای ایران اعمال کرده است.

 

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) اظهار داشت: برخلاف انتظار ملت ایران و امید کاذبی که دولتمردان در مردم ایجاد کردند تنها تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای آن هم اقتصادی و مالی تعلیق می‌شود و لغو نخواهد شد. /807/پ202/ش

 

ارسال نظرات