۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۵
کد خبر: ۲۵۴۹۶۷

همایش اعتماد ایرانی و خدعه آمریکایی برگزار شد

خبرگزاری رسا - همایش اعتماد ایرانی و خدعه آمریکایی با حضور موافقین و مخالفین توافق لوزان در دانشگاه شاهد برگزار شد.
بيانيه هسته اي لوزان


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حسن بهشتی مدیر سابق شبکه العام کارشناس حوزه مسایل استراتژیک و مهردار بذرافشان مدیر مسوول روزنامه وطن امروز در همایش اعتماد ایرانی خدعه آمریکایی که بعد از ظهر سه شنبه 25 فروردین ماه در دانشگاه شاهد برگزار شد، در بین دانشجویان این دانشگاه به مناظره  در رابطه با توافق نامه لوزان سویس پرداختند.


توافق لوزان نیاز به قضاوت فنی و حقوقی دقیق دارد
در ابتدای این نشست بهشتی در پاسخ به این سوال که آیا این بیانه مطبوعاتی در عین اینکه شفاف نیست، تعهد آور است؟ گفت: مساله توافق لوزان نیاز به قضاوت فنی و حقوقی دقیق دارد و نظر فنی می خواهد.


وی با اشاره به بعد حقوقی بیانیه مطبوعاتی لوزان اظهار داشت: این توافق نامه تنها در سطح یک بیانیه است و اشراف کامل حقوقی می طلبد و در عین اینکه تعهد آور نیست نمی توان صریحا نظر مثبت یا منفی در این رابطه داد.


بهشتی با اشاره به تحلیل فرمایش  مقام معظم رهبری در ادامه صحبت های خود گفت: دلیل اینکه ایشان موضعی در رابطه با این بیانیه نداشتند این بود که هنوز کاری انجام نگرفته است و موضوع تعهد آوری  صورت نگرفته است، لذا این یک بیانه  بیشتر نیست.

مجهولاتی در افعال این تعهد نامه لوزان وجود دارد
در ادامه این مراسم بذر پاش با انتقاد از این موضوع که مجهولاتی در افعال این تعهد نامه لوزان وجود دارد، اظهار داشت: مولفه هایی در این بیانیه موجود است که مردم از آن مطلع نیستند و تعریف مشخصی از بیانیه وجود ندارد.


وی با اشاره به اینکه در نظام بین الملل چیزی به نام بیانه آن هم در حضور چند کشور و طی مدت 10 روز وجود ندارد، گفت: امیداوریم که هیچگونه تعهد الزام آوری در کار نباشد، هرچند که آقای عراقچی سرپرست  تیم مذاکره کننده هسته ای در سخنرانی خود تعبیر این موضوع را نزدیک صفر دانست اما سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا مطلب دیگری را می گوید.


مدیر مسوول روزنامه وطن امروز در رابطه با مطلبی که وزارت امور خارجه آمریکا در رابطه با مذاکرات لوزان مطرح کرده است، عنوان کرد: عقل حکم می کند که در مقابل دشمن تا بیخ دندان باید مصلح بود.


معیار و شاخص  د توافق نامه لوزان ما سخن مقام معظم رهبری است
بهشتی نیز در ادامه با بیان اینکه این بیانیه دارای سطوح مختلف است گفت: معیار و شاخص ما سخن مقام معظم رهبری است و سخن ایشان در این رابطه برای ما اهمیت دارد.


وی خطاب به بذرپاش گفت: برخی  در رابطه با این بیانیه چند صفحه ای سخنانی را مطرح می کنند که خلاف واقعیت است، در صورتی که مطلق نگری در عرصه سیاست یک آفت است.


مدیر ساق شبکه العالم در ادامه صحبت های خود افزود: یک بیانه یا دروغ یا راست مخلوطی از زرنگی رسانه آمریکایی است، بنابراین این تحلیل که این بیانه درست یا غلط است در تحلیل سیاسی اشتباه است و ما موظف به تشخیص هستیم و نباید حرف های طرف آمریکایی را جدی گرفت و وزیر امور خارجه کشور خودمان مورد اعتماد است.


بهشتی اظهار داشت: نباید فریب دشمن را خورد و باید در این امر بصیرت داشته باشیم و حجت و فصل خطاب برای مسلمانان سخن مقام معظم رهبری در رابطه با این موضوع است .


بذر پاش در ادامه صحبت های بهشتی گفت: اینکه چرا بیانه مطبوعاتی طول کشید حتما موضوع مهمی مطرح شده است و در میان وزرای کشورهای گروه 5+1 صحبت هایی شده است.


بهشتی با اشاره به نظارت آژانس برمراکز هسته ای کشور گفت: نظارت آژانس در همه کشورها مرسوم است و اختلاف ما با آژانس بر سر این مساله است که آنها معتقد هستند که ما تضمینی برای عدم تولید سلاح هسته ای توسط ایران را نمی دهیم و با وجود اینکه باور دارند مراکز هسته ای ما عاری از سلاح هسته ای است، این تفکر را دارند که شاید ما نیرو گاه های هسته ای دیگری داریم و از دید آنها پنهان مانده است.


مراکز هسته ای ما بار ها مورد بازدید بازرس های آژانس قرار گرفته است
بهشتی با بیان اینکه ما در این 52 سال فعالیت هسته ای نقطه انحراف نداشته‏ایم خاطرنشان کرد: مراکز هسته ای ما بارها مورد بازدید بازرس های آژانس قرار گرفته است و راستی آزمایی ها انجام شده است، اما آژانس تحت مدارک ساختگی آمریکا و اسراییل فعالیت های هسته ای ما را تنها در مراکز هسته ای تایید کرده و سوالاتی را مطرح کرده اند و ما به همه آنها پاسخ داده ایم.


تحریم های ایران مربوط به فناوری، اقتصاد و انرژی برداشته نشده است   
 بدر پاش در ادامه صحبت های بهشتی گفت:خوشبینی آقای بهشتی در برابر آژانس ساده انگاری است و هنوز تحریم های ایران مربوط به فناوری، اقتصاد و انرژی برداشته نشده است و ادامه دارد.


بهشتی در ادامه صحبت های خود با انتقاد از صحبت های بذر پاش و نظرات او فهرستی از در خواست های مقام معظم رهبری در باره توافق را خواند و گفت: سرمشق ما باید فرمایشات مقام معظم رهبری باشد و به آنها عمل کنیم


 آینده را چشم های آرمینتا و علی رضا قضاوت خواهد کرد

بذر پاش در ادامه صحبت های خود  به کنایه موضوع بحث را  توافقنامه لوزان و نه آلودگی خوزستان دانست و در ادامه صحبت های خود گفت: همین شما ها بودید که قبل از صحبت های مقام رهبری قصد داشتید بعد از توافق به خیابان ها بیاید و جشن بگیرد وبعد تغییر عقیده دادید، ما نباید شرمنده آینده گان باشیم و آینده را چشم های آرمینتا و علی رضا قضاوت خواهد کرد و آینده از آن ما است./818/ت/202/ش

ارسال نظرات