۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۸
کد خبر: ۲۵۷۸۹۹
ولایتی در اصفهان:

خواجه نظام الملک پیگیر اجرای وحدت در ایران سلجوقی بود

خبرگزاری رسا ـ ولایتی گفت: با این که خواجه نظام الملک شافعی بوده اما نسبت به علویان، سادات و علمای شیعه نظر بالایی داشت و بزرگان شیعه را به عنوان استاد در مناصب مختلف به کار گمارده و از درگیری بین مذاهب ممانعت به عمل می‌آورد.
ولايتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، علی اکبر ولایتی، مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل شامگاه امروز در افتتاحیه مرکز گردشگری سلجوقی اصفهان با بیان این که قدر خواجه نظام‌الملک شناخته شده نیست و خود او هم ناشناس مانده گفت: یکی از وظایف سنگین ما زدودن گرد و غبار ابهام و تردید از بزرگان این مرز و بوم است و متراکم‌ترین یادگار گذشتگان در اصفهان وجود دارد.

 

 

وی با اشاره به وجود افراد موثر در برهه‌های تاریخی قبل و بعد از اسلام در ایران یادآور شد: در بسیاری از برهه‌های تاریخی ایران کسانی که دارای حکمت و تدبیر در اداره سیاسی کشور بودند نقش بسزایی در پیشبرد فرهنگ کشور ایفا کردند.

 

 

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل افزود: منورترین چهره در زمان قبل از اسلام بزرگمهر، وزیر انوشیروان است و در زمان بعد از اسلام ابومنصور محمد بن عبدالرزاق سپهسالار خراسان نخستین چهره‌ای است که در جمع‌آوری فرهنگ نقش داشته است.

 

 

وی عظمت سلجوقیان را به دلیل تدبیر خواجه نظام الملک دانست و خاطرنشان کرد: خواجه نظام الملک کسی بود که ایران را با آرمان اسلامی تشکیل داد و ایران در قلمرو ایران فرهنگی در زمان وی احیا شد.

 

 

ولایتی ادامه داد: با این که خواجه نظام الملک شافعی بوده اما نسبت به علویان، سادات و علمای شیعه نظر بالایی داشت و بزرگان شیعه را به عنوان استاد در مناصب مختلف به کار گمارده و از درگیری بین مذاهب ممانعت به عمل می‌آورد و توانست اسلامی با مرکزیت ایران و اصفهان را برای نخستین بار اداره کند.

 

 

وی با بیان این که خواجه نظام‌الملک 11 دانشگاه به نام نظامیه در سراسر جهان اسلام تأسیس کرده، اظهار کرد: خواجه نظام الملک سراسر جهان اسلام را به زیور دانش آراسته بود و هر جا انسان با استعداد و باسوادی می‌دید مقرری برایش در نظر می‌گرفت و تنظیم تقویم جلالی در زمان وی در اصفهان انجام شد.

 

 

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل با اشاره به این که از زمان ظهور اسلام تا سال 463 هجری قمری جنگ مسلمانان با رومی‌ها ادامه داشت، تصریح کرد: در سال 463 هجری قمری با تدبیر خواجه، نبرد تاریخی صورت گرفته و رومی‌ها بعد از 463 سال شکست خورده که به این ترتیب آسیای صغیر جزو قلمرو اسلامی شد و برای نخستین بار بخش اعظم ایرانی فرهنگی در زمان وی به لحاظ سیاسی یکپارچه شد./939/پ202/ب4

ارسال نظرات