۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۲:۵۴
کد خبر: ۲۵۸۱۰۲
رحیم پور ازغدی:

به جای تخمین زمان ظهور، زمینه ساز و منتظر ظهور باشیم

خبرگزاری رسا ـ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حتی خود امام زمان(عج) نیز از زمان ظهور آگاه نیستند؛ تطابق اموری که در منطقه اتفاق می افتد با نشانه های ظهور اشتباه است؛ باید در مسیر درست حرکت و برای عدالت تلاش کنیم و به جای تخمین و تعیین زمان ظهور، زمینه ساز و منتظر ظهور باشید.
به جای تخمین زمان ظهور، زمینه ساز و منتظر ظهور باشیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حسن رحیم پور ازغدی، مدیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در نخستین گردهمایی فعالان فرهنگی مشهد که با عنوان «به سوی آفاق روشن» و در استقبال از نیمه شعبان عصر روز گذشته در فرهنگسرای قرآن و عترت برگزار شد، گفت: مسأله مهدویت در سطح جهان در بین اندیشمندان مسلمان و غیر مسلمان اعم از موافق و مخالف مورد توجه و تحلیل بوده است.

 

 مهدویت از دیدگاه تاریخ

رحیم پور ازغدی در تبیین مهدویت از دیدگاه های مختلف، به مهدویت از دیدگاه تاریخ اشاره و اظهار کرد: بحث آخرالزمان با مقوله تاریخ در ارتباط است و این سؤال ها مطرح می شود که آیا تاریخ آخر عاقبت دارد؟، آیا می توان از منظر علمی به آخر زمان معتقد بود؟، قانونی بر تاریخ حاکم است؟، اتفاق تاریخی قرار است اتفاق افتد و بشر چه نقشی را در آن دارد؟، اراده انسان ها در سیر آخر الزمان چه نقشی دارد و آیا سلوک انسانی نقشی در این سیر دارد؟. 


 

 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که همه ادیان در مورد آخر الزمان سخن گفته اند، افزود: کسانی که دیدگاه مادی دارند در مورد امکان آخر الزمان، فلسفه تاریخ و پایان تاریخ بحث کرده اند، مارکسیست ها و نظام سرمایه داری نیز در این خصوص رویکردهایی را ارائه کرده اند. همچنین ادیان ابراهیمی و غیر ابراهیمی به نحوی از آخر زمان سخن گفته اند.

 

وی به تشریح نظریه های مختلف در مورد تاریخ پرداخت و اظهار کرد: هگل یکی از فیلسوف های مطرح و مؤثر در فلسفه غرب، معتقد بود که تاریخ و جامعه بشری قواعدی دارد، قابل فهم و درک و  نیز قابل پیش بینی و تکرار است. کانت نیز قائل به جبر و معتقد است که ذهن بشر حسی و تجربی است و امکان داوری ندارد و بشر در هیچ موردی نمی توان قضاوتی داشته باشد. حوادث پراکنده بر محوریت افراد اتفاق می افتد و قانون خاصی که بتوان برای آن پبش بینی کرد، وجود ندارد.

رحیم پور ازغدی در ادامه به دیدگاه نظام سرمایه داری در مورد تاریخ اشاره کرد و گفت: نظام سرمایه داری معتقد است تاریخ پایان دارد اما نه با تفسیر مذهبی و نه هگلی بلکه با این تفسیر که پایان تاریخ حاکمیت مطلق نظام سرمایه داری است.

 

تفکر الهی در خصوص تاریخ و آخرالزمان

وی به تفکر الهی در خصوص تاریخ و آخرالزمان اشاره و اظهار کرد: دیدگاه الهی در این زمینه نقش فرد و جامعه را انکار نمی کند و قانونمندی را با اراده و اختیار انسان در تضاد نمی داند، همچنین معتقد است که هر حادثه ای عینأ تکرار نمی شود، اما با سنخیت تکرار می شود.
 

رحیم پور ازغدی، در توضیح «سنخیت» گفت: در مورد اتفاق های تاریخی، اجتماعی و فردی باید بتوان رویدادها را با بکدیگر مقایسه و مشترکات را پیدا کرد در این صورت معنای تکرار تاریخ را درک خواهید کرد؛ بخشی با عقل قابل درک است و بخشی دیگر را نیز خداوند و انبیای الهی بیان کرده اند.

 

این استاد دانشگاه با بیان این که از منظر الهی رشد انسان در پایان تاریخ نقش دارد، تصریح کرد: مسأله انتظار در رشد انسان معنا پیدا می کند و بر اساس روایات، انتظار فرج جزئی از فرج است.

همه ادیان منتظر ظهور منجی هستند

وی خاطرنشان کرد: همه ادیان منتظر ظهور منجی هستند. حتی بودایی ها نیز منتظر قیامت هستند، بنابراین این مفهوم همه جا هست و تنها منحصر به شیعه نیست اما با خرافاتی حتی در بین شیعه همراه شده است.

 

رحیم پور ازغدی با بیان این که بحث ظهور یک مسأله جهانی در غرب و شرق عالم است، گفت: تا 50 سال پیش مهدویت و ظهور منجی را به تمسخر می گرفتند و حتی در جامعه تشیع نیز افراد خاص آن را مطرح می کردند اما در حال حاضر تحولی در عالم اتفاق افتاده است و ظهور به عنوان یک بحث جهانی مطرح می شود.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این سخن امیرمؤمنان علی(ع) که فرمودند: «وقتی قائم ما قیام کند، از دل بشریت کینه بیرون می رود»، گفت: با قیام ولی عصر(عج) جامعه بشری یک خانواده می شوند و هیچ کس علیه دیگری و یا در پی انتقام از او نیست و همه جا محبت حاکم خواهد بود.

 

مهدویت از دیدگاه اقتصاد

وی در ادامه به تبیین مهدویت از منظر اقتصاد پرداخت و گفت: در آخرالزمان مفهوم مالکیت و رابطه با جهان به تعادل می رسد.

 

رحیم پور ازغدی، به سوره های متعدد قرآن در زمینه مالکیت خدا و بحث اقتصاد اشاره و خاطرنشان کرد: در آیه 33 سوره نور خداوند می فرماید: «تمام ثروت و قدرتی که در خدمت شما است ما به شما دادیم و شما ملکیت مطلق ندارید و در برابر آن ها مسوؤل هستید.» همچنین در سوره نوح آیه 12، سوره مومنون آیه 55، سوره انعام آیه 99 و دیگر ایات قرآن به این امر اشاره شده است.

 

وی اضافه کرد: در این آیه ها مالکیت حقیقی از آن خدا بیان شده و انسان خلیفه الهی بر روی زمین استغ خدا هیچ چیزی را به کسی واگذار نکرده است. در آخرالزمان تصرفات هر کسی برای خیر عموم مردم است که این همان عدالت است، همچنین پول در خدمت بشر است و به اندازه کاری که انجام می دهد و نیاز دارد به زمین و منابع دست می یابد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: تصرف ثروت به دست افراد خاص در آخرالزمان ممنوع است و اقتصادی بدون ربا، چانه زنی، راندخواری، کم فروشی در این زمان بر جهان حاکم خواهد شد و تمرکز انحصارات اقتصادی به هم می خورد و وضع طبیعی و عادلانه کار و قدرت اتفاق خواهد افتاد.

 

رحیم پور ازغدی، با بیان این که بشر از مدیرانی که دچار حماقت می شوند، رنج می برد، گفت: امروز نیروی کار مدیریت نمی شود و منابع و انرژی به علت سفاهت مدیران هدر می رود، منجی بشریت، مدیریت سفیهان را بر خواهد چید و همه چیز عقلانی و با حساب و کتاب خواهد بود.

 

وی در خصوص چهره امام زمان(عج) گفت: ایشان با دو زبان برخورد می کند؛ یکی زبان شمشیر برای کسانی که زبان منطق و گفتمان ندارند و دیگری زبان کتاب و منطق و رحمت که با محرومین و اقشار مظلوم خواهد بود به گونه ای که گویی عسل در دهان آن ها می گذارد. 

 

این استاد دانشگاه افزود: اغلب مردم دنیا همانند هم هستند حتی کسانی که با مسلمانان در تضاد هستند، طرفدار اخلاق و عدالت هستند، حتی بت پرستان حضرت محمد و امیرمؤمنان(ع) را جزو خدایان می دانند، این افراد با خدا عناد ندارند بلکه دچار ضعف فکری هستند.

 

تکلیف منتظران در عصر ظهور

رحیم پور ازغدی با بیان این که انتظار دارای دو بعد رهبر و جامعه است، اظهار کرد: اگر قرار بود که یک نفر به عنوان رهبر همه مشکلات را حل کند و ما فقط تماشاگر باشیم انتظار بی معنا بود، بنابراین همه ملت ها باید منتظر باشند و با ظهور ایشان به استقبال ولی عصر(عج) بشتابند.
 
وی با بیان این که شیعه معتقد است قرآن حقیقی نزد امام زمان(عج) است، تصریح کرد: این بدین معنا است که تفسیر درست و اجرای آن به دست ایشان است، نه این که قرآن دیگری بیاورند؛ این قدر ما از فهم درست اسلام فاصله گرفته ایم که مردم مسلمان  و علما آن زمان خواهند گفت این یک کتاب جدید است.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص زمان ظهور حضرت ولی عصر(عج) گفت: زمان ظهور هیچ گاه مشخص نشده است و منجی بشریت خود نیز از زمان آن آگاه نیست؛ تطابق اموری که در منطقه اتفاق می افتد با نشانه های ظهور اشتباه است، باید در مسیر درست حرکت، عادلانه زندگی و برای عدالت تلاش کنیم در پی تعیین زمان برای ظهور نباشیم اما همیشه منتظر ظهور باشید.

 

رحیم پور ازغدی، در پایان به روایات متعدد در کتب اهل سنت که از ظهور حضرت مهدی(عج) سخن گفته اند، اشاره کرد و افزود: تاریخ بخاری جلد 6 صفحه 107، کنزالعمال جلد 14، در کتاب سلمان ابن براهیم قوسی جلد 3  از این جمله است./1310/پ201/ب5

ارسال نظرات