۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
کد خبر: ۲۵۹۰۹۳
آیت الله علم الهدی:

استفاده از کالای خارجی در بدنه نظام و مردم به یک اپیدمی تبدیل شده است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مشهد مقدس گفت: این که رهبر معظم انقلاب به مردم می گویند از کالای خارجی استفاده نکنید، به این معنا نیست که بگویند از خرید تمام کالا های پیشرفته دنیا خودداری کنید، چرا که این حرف زور می شود و رهبری چنین حرفی را نمی زنند و اسلام هم چنین حرفی را نمی زند، چرا که اسلام منطق دارد.
آيت الله علم الهدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در دیدار با جمعی از مدیران و مسؤولان اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی و رؤسای کانون های کارگری و بازنشستگان استان، گفت: معمولا در جمعی که هر ساله در محضر شما داریم، سعی می شود برخی نقاط حساس که در ارتباط با مسئله توسعه اشتغال و آثار و برکات کار و فعالیت اقتصادی مورد بحث قرار گیرد.

 

استفاده از کالای خارجی تبدیل به اپیدمی شده است

امام جمعه مشهد مقدس اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سال های اخیر تأکیدات فراوانی بر استفاده از محصولات داخلی و اجتناب از بهره برداری از محصولات خارجی داشته اند و در فرمایش اخیر خود نیز رسما دستور دادند که برای مصارف داخلی به هیچ وجه از تولیدات خارجی استفاده نشود.

 

آیت الله علم الهدی افزود: از دولت و مسؤولان اجرایی تشکر می کنیم که در پیروی از اصل ولایت فقیه، دستور ایشان را به صورت بخش نامه به دستگاه ها ابلاغ کردند، اما متأسفانه در دو روز اخیر مطلع شدیم که یکی از دستگاه های استان برای پرسنل خود از ترکیه لباس تهیه کرده است در حالی که محصولاتی در داخل وجود دارد که از نظر جنس و دوزندگی بهتر از آن است و به سایر کشور ها صادر می شود که آقای استاندار قول رسیدگی به این موضوع را داده اند.

 

وی با اشاره به این که استفاده از کالا های خارجی در بین مردم و حتی در بدنه نظام تبدیل به یک اپیدمی شده است، تصریح کرد: مشکلی که در کشور ما به عنوان یک عامل کندی و ترمز در مسیر اجرای دستور رهبر معظم انقلاب در استفاده از کالا های داخلی وجود دارد، معلول یک پارادوکس در ارتباط بین کارگر و کارفرماست که کلید حل آن در دست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.

 

رابطه ناصحیح میان کارگرو کارفرما عامل اصلی در مشکل تولید ملی است

امام جمعه مشهد مقدس در تبیین این مسئله اظهار داشت: کارفرما در رابطه با کارگر از موضع اربابی برخورد می کند که چرخ کارخانه را با این ایده می چرخاند که تراکم ثروت داشته باشد، لذا آن روز که ببیند این کارخانه با اندازه ساخت و ساز و خرید و فروش زمین و ویلا برایش سرمایه ندارد، سرمایه خود را از آن بیرون می کشد و فریاد ورشکستگی سر می دهد اما کارگر عاقل است و می فهمد که کارخانه را بسته اند تا پول را در جای دیگری سرمایه گذاری کنند.

 

آیت الله علم الهدی افزود: کارگر احساس می کند که عامل سودآوری برای عنصری است که تمام هم و غمش پول است و تا فرصت یابد پول را در جای دیگری سرمایه گذاری می کند و به فکر چگونگی زندگی کارگر نیست و از طرف دیگر وقتی در صنایع بررسی کنید، عامل اصلی تعطیلی کارخانه ها و تعطیلی مشاغل این جمله است که کارفرمایان می گویند «صرف نمی کند»؛ این یک آفت یزرگ است.

 

وی خاطرنشان کرد: هر زمان از این رابطه ناصحیح بین کارگر و کارآفرین حرف می زنیم، آقایان ناراحت می شوند که شما دارید کارآفرین را نابود می کنید؛ این مشکلی است که باید حل شود و تا روزی که وحدت بین کارگر و کارآفرین به وجود نیاید و کارگر حس نکند که نیروی مؤثر و فعال جامعه است و کارآفرین احساس نکند که عامل اعتلابخش به نظامی اسلامی است که می خواهد در دنیا سر بلند کند، این مشکل حل شدنی نیست و بازار مصرف ما کشور های خارجی خواهد بود.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری با طرح این پرسش که «چرا مردم ما که با اسلام، نظام و رهبری عناد ندارند و با هویت ملی خود هم قهر نیستند، از کالای خارجی استفاده می کنند»، گفت: ما کشور بزرگی هستیم و بازار مصرفی ما یک بازار قوی اقتصادی است و در کشور های منطقه کم تر کشوری از نظر توسعه بازار مصرفی چه از لحاظ کمی و چه از لحاظ کیفی برخوردار است اما همه برند ها از بازار ما استفاده می کنند، جز برند های داخل کشور.

 

استفاده از بهترین محصولات و داشتن زیباترین زندگی حق مردم است

آیت الله علم الهدی افزود: وقتی با اهالی صنعت و مدیران کار و فعالیت اقتصادی سخن می گوییم، معتقدند باید مسئله قاچاق کالا و جنس خارجی حل شود تا تولید رونق یابد و با این حرف خود را حق به جانب می گیرند، در حالی که بزرگ ترین مصداق برای عذر بد تر از گناه، همین حرف است، مثل این که شما به دونده ای بگویید چرا در مسابقه عقب مانده ای، در پاسخ بگوید جلوی دونده های دیگر را بگیرید تا عقب نمانم.

 

وی خاطرنشان کرد: این مملکت 75 میلیون انسان دارد که عاقل هستند و می خواهند بهترین محصولات را بخرند و حق آن هاست که زیباترین و لذیذترین زندگی را داشته باشند؛ حال چرا به آن ها بگوییم به جای استفاده از یک اتومبیل فوق پیشرفته خارجی، از اتومبیلی استفاده کنند که شاید بعد از یک سال در وسط اتوبان منفجر شود.

 

امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: این که رهبر معظم انقلاب به مردم می گویند از کالای خارجی استفاده نکنید، به این معنا نیست که بگویند از خرید تمام کالا های پیشرفته دنیا خودداری کنید، چرا که این حرف زور می شود و رهبری چنین حرفی را نمی زنند و اسلام هم چنین حرفی را نمی زند، چرا که اسلام منطق دارد.

 

آیت الله علم الهدی افزود: ما که در پیشرفته ترین فناوری ها، یعنی فناوری هسته ای و نانو، دنیا را به شگفت آورده ایم، چطور نمی توانیم یخچال و اتومبیل با کیفیت بسازیم؟ آیا کارگر ما بلد نیست و فناور ما علمش را ندارد؟ این حرف کارآفرینی که می گوید دروازه های کشور را به روی کالای خارجی ببندید، نتیجه اش این است که مردم دست شان به کالای با کیفیت جهانی نرسد و از سر اجبار بیایند و جنس بی کیفیت داخل را بخرند؛ اما تا مشکل رابطه بین کارگر و کارفرما حل نشود، مشکل تولید حل نخواهد شد.

 

وی در پایان ضمن تأکید مجدد بر لزوم حل مشکل رابطه بین کارگر و کارفرما، اظهار کرد: عقیده بنده ولو این که خیلی ها آن را تخطئه کنند، این است که کلید حل مشکل تولید داخلی در دست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است و شما نیز در سازش های بین کارگران و کارفرمایان توجه کنید که سنگینی سازش به کدام سمت بوده است و آیا مشکل کارگری که زندگی اش را تباه شده می بیند، حل شده است؟

 

در ابتدای این مراسم، محمود احمدی، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در سخنانی به تشریح اجمالی وضعیت تعاون و کار در استان پرداخت./820/پ201/ج

 

ارسال نظرات