۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۷
کد خبر: ۲۶۱۱۹۳
در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران؛

نشست تفاهم هسته ای و تأثیر آن بر توسعه صنایع فرهنگی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ نشست تفاهم هسته ای و تأثیر آن بر توسعه صنایع فرهنگی در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.
انرژي هسته اي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد رضا دهشیری عضو هیات علمی دانشکده مرکز ملی مطالعات جهانی شدن در نشستی با عنوان تفاهم هسته ای و تاثیر آن بر توسعه صنایع فرهنگی که به همت مرکز ملی مطالعات جهانی شده نهاد ریاست جمهوری عصر امروز در بیست و هشتمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد، با اشاره به ویژگی های تفاهم لوزان و پیامدهای آن در عرصه بین الملل گفت: پیامدهای لوزان از نتایج آن مهم تر است و موجب چرخش های بزرگ در روابط بین الملل می شود.

 

وی با بیان اینکه ایران به عنوان بازیگر منطقه در مقابل گروه پنج به علاوه یک، پدیده جدیدی در روابط بین الملل ایجاد کرده است، عنوان کرد: بازیگران منطقه ای مثل ایران از قدرت برخوردار شده اند و این منحصر به فرد است.

 

عضو هیات علمی دانشکده مرکز ملی مطالعات جهانی شدن اظهار داشت: در تفاهم نامه لوزان شاهد بودیم که تحول عظیمی در نظام بین الملل ایجاد شد و قاعده قدرت های بزرگ دگرگون شدند.

 

دهشیری با اشاره به اهمیت مذاکرات لوزان خاطرنشان کرد: این نخستین بار است که قطعنامه را که عضو شورای امنیت تصویب کرده است، کشوری که عضو این شورا نیست  در آن تاثیر گذار باشد و موجب قطع قطنامعه های شورای امنیت شود.

 

وی با اشاره به اهمیت ایران در منطقه، گفت: قطبیت در روابط بین الملل جای خودش را از دست داده است و جای خودش را به بعدیت و چند ضلعی شدن داده است و این یک نوعی تحول در نظام بین الملل است.

 

عضو هیات علمی دانشکده مرکز ملی مطالعات جهانی شدن ابعاد تکیه بر قدرت نرم در عرصه بین الملل را تاثیرگذار دانست و خاطرنشان کرد: ما در این عرصه نقش آفرین هستیم و هیچ قدرتی نمی تواند الگوهای قدرت های دیگر کشورها را در دست بگیرد و قدرت های در حال ظهور مثل ایران از قدرت برخوردار شده اند.

 

دهشیری با اشاره به نقش زبان و کاربرد واژگان در مذاکرات، عنوان کرد: ایران در روابط بین الملل واضع خود بر حفظ منابع صلح آمیز هسته ای را حفظ کرده است و آن چه تغییر کرده نوع زبان و کاربرد واژگان اهمیت پیدا کرده است تغییر در نحوه بیان و اعلام مواضع رخ داده است و طرف مذاکره کننده را منفعل کرده و این بیانگر اهمیت دیپلماسی در روابط بین الملل است.

 

وی با بیان اینکه مذاکرات شکاف های زیادی بین گروه های مختلف ایجاد کرده است، گفت: مذاکرات لوزان شکاف های بین دموکرات ها و جمهوری خواهان و همچین رژیم صهیونسیتی ایجاد کرده است و حتی در کشورهای عربی شاهد ایجاد شکاف های بوده ایم.

 

عضو هیات علمی دانشکده مرکز ملی مطالعات جهانی شدن اظهار داشت: نقش و اهمیت بازیگران منطقه از جمله کشور ایران در حال افزایش است و کشورهای دیگر در حال مسابقه برای تعاملات اقتصادی با ایران هستند و شاهد افزایش سرمایه گذاری ایران در عرصه بین الملل هستیم.

 

دهشیری با بیان اینکه ما این توان را داریم که عرصه صنایع فرهنگی را برای توسعه آن افزایش دهیم، عنوان کرد: دو دیدگاه در تاثیر لوزان در فرهنگ کشور وجود دارد و دیدگاه منفی این است که  نتیجه این مذاکرات فضا را برای محصولات فرهنگی ایران بیشتر می کند در مقابل عرصه رقابت محصولات خارجی به بازار بیشتر می شود و این به عنوان یک تهدید فرهنگی و بومی مطرح است.

 

وی در رابطه با پیامد مثبت مذاکرات لوزان گفت: این دیدگاه فرصت انتخاب به ما می دهد تا خودمان را بهتر تبیین کنیم و کالاهای خودمان را صادر کنیم و تصویر سازی مثبت در روابط بین الملل از جمله در صنعت سینما و صنایع دستی فراهم شود.

 

عضو هیات علمی دانشکده مرکز ملی مطالعات جهانی شدن با اشاره به نقش و جایگاه بخش خصوصی در عرصه فرهنگی عنوان کرد:  اگر تنها دولت متکلف به تولید محصولات فرهنگی باشد دولت از ایده ای و نوآوری کم تری برخوردار است ولی اگر تولید محصولات فرهنگی به بخش خصوصی داده شود نوآوری و خلاقیت حاصل می شود و از این طریق می توان سیاست ها را پیش برد.

 

دهشیری در پایان خاطرنشان کرد: در پایان تفاهم نامه هسته ای فضا برای تولید کالای فرهنگی ایران در عرصه بین الملل فراهم می شود و این فضا به معنای این است که ما موفق هستیم و باید زیر ساخت های خودمان را تقویت کنیم و به بخش خصوصی اهمیت دهیم./818/پ202/ب4

ارسال نظرات