۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴
کد خبر: ۲۶۴۱۴۱
حجت‌الاسلام پناهیان:

مهم‌ترین بخش مدیریت علاقه‌ها، مخالفت کردن با هوای نفس است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام پناهیان با بیان این‌که مهم‌ترین بخش مدیریت علاقه‌ها مخالفت کردن با هوای نفس است، گفت: هدف عالی‌تر مبارزه با هوای نفس «کسب استعداد و آمادگی برای لقاء الله» است.
حجت الاسلام پناهيان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام پناهیان، کارشناس مذهبی شامگاه جمعه هشتم خردادماه در جلسه این هفته هیأت محبین امیرالمؤمنین که در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد با اشاره به این‌که مهم‌ترین بخش مدیریت علاقه‌ها، مخالفت کردن با هوای نفس است افزود: برنامه مبارزه با هوای نفس و مدیریت کردن رنج‌ها و سختی‌ها، تنها مسیر زندگی انسان است و مربوط به «تمام» مسیر زندگی، یعنی از ابتدا تا انتهای عمر انسان می‌شود. سایر مفاهیم، توصیه‌ها و برنامه‌ها، یا مقدمه‌ است، یا اجزائش و یا نتیجه این مبارزه است.

 

وی در ادامه افزود: هدف مبارزه با هوای نفس نیز، خوب بودن، رشد استعدادها، تعادل روحی و بسیاری از فواید دنیوی و اخروی و مادی و معنوی است اما هدف عالی‌تر مبارزه با هوای نفس «کسب استعداد و آمادگی برای لقاء الله» است.

 

حجت الاسلام پناهیان افزود: راحت‌طلبی نخستین علاقه‌ای است که انسان در بدو تولد آن‌را تجربه می‌کند و تا آخر هم با انسان باقی می‌ماند. مدیریت کردن این علاقه، هم از نظر فردی و هم از نظر اجتماعی اهمیت دارد. اینکه در جامعه ما، نگرش‌ها و نگاه‌های بسیار مثبت نسبت به راحتی وجود دارد، واقعاً یک فاجعه برای رشد و تعالی است. در حالی که این راحت طلبی سمّ مهلک است و باید آن را کنار بزنیم.

 

وی تصریح کرد: راحت‌طلبی مبدأ بسیاری از گرفتاری‌های روحی است، از این رو اگر راحت‌طلبی خودمان را از بین ببریم برخی از بیماری‌های روحی دیگرمان هم در کنارش خود به خود درست می‌شود.

 

کارشناس مذهبی با اشاره به صبر در مصیبت و ناملایمات افزود: صبر کردن در ناملایمات هم خودش مبارزه با هوای نفس است. گاهی اوقات همین‌که آدم در مقابل سختی‌ها و ناملایمات در دل خودش نِق نمی‌زند مبارزه با هوای نفس محسوب می‌شود، گاهی اوقات انسان مشکل دارد ولی باز هم پیش خودش و خدای خودش لبخند می‌زند و این هم مبارزه با هوای نفس محسوب می‌شود و رضایت خدا را به دنبال دارد، چون خدا می‌داند که بنده‌اش چقدر دارد رنج و سختی می‌کشد ولی علی‌رغم این‌ رنج‌ها باز هم به رضای خدا راضی است و شکر می‌کند.

 

وی در پایان افزود: از خدا مدد بگیریم که راحت‌طلبی را در خودمان و در خانواده‌های خود از بین ببریم، این‌قدر درباره بچه‌های خود، نگویید: بگذار بچه راحت باشد! با این ‌کار در واقع بچه خودتان را راحت‌طلب بار می‌آورید و او را خراب می‌کنید./817/پ202/ب4

ارسال نظرات