۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۳۶
کد خبر: ۲۶۷۳۴۲

آیین گشایش همایش بین‌المللی علامه اقبال لاهوری در تهران برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی علامه اقبال لاهوری با حضور اقبال‌شناسان بین‌المللی ایرانی و خارجی در تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار شد.
همايش اقبال لاهوري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیین گشایش «همایش بین‌المللی علامه اقبال لاهوری» امروز 24 خرداد با حضور مقامات فرهنگی و اساتید و اقبال‌شناسان کشورهای مختلف در حوزه هنری برگزار شد.

 

 

گفتنی است در این مراسم  محسن مؤمنی‌شریف رییس حوزه هنری، افتخار حسین عارف رییس موسسه فرهنگی اکو، غلامعلی حداد عادل رییس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، رحیم پور معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه، اصغر دادبه و محمد بقایی(ماکان) از استادان ادبیات فارسی و اقبال‌شناس به سخنرانی پرداختند.

 

شایان ذکر است در بخش دیگر مراسم پیام نخست وزیر پاکستان در این همایش قرائت و همچنین از کتاب «بال جبرئیل» یکی از این کتاب‌های علامه اقبال که به زبان فارسی ترجمه شده رونمایی شد.

 

گفتنی است، مراسم اختتامیه این همایش در اصفهان به همت حوزه هنری اصفهان و با حضور اقبال‌شناسان و اساتید بین‌المللی برگزار می‌شود.

 

در بخش دیگری از این مراسم اصغر دادبه استاد ادبیات فارسی و اقبال شناس، گفت: علامه اقبال به ایران و فرهنگ ایرانی بسیار گرایش داشت.

 

وی افزود: اقبال در اشعار خود پیشنهاد می‌کند نگاهی که مردم غرب به ژنو دارند به تهران داشته باشند.

 

این استاد ادبیات فارسی، با اشاره به علت توجه اقبال به فرهنگ ایران اسلامی، عنوان کرد: فرهنگ ایران اسلامی که به شبه قاره رفت قرائت ایرانی از اسلام بود هنوز نگاهی که برادران به متون ادب فارسی دارند فقط نگاه به متن مقدس است.

 

دادبه، در ادامه اظهار داشت: آن مرکزیتی که اقبال برای تهران آرزو می‌کند به خاطر فرهنگی است که سراسر وجود اقبال را فراگرفته است.

 

وی با اشاره به رساله اقبال گفت: اقبال در رساله خود که به اردو ترجمه شده یاداشتی دارد مبنی بر این‌که بزرگترین توفیق اعراب فتح ایران بوده است آنها از فرهنگ الهی ایران که مورد تایید اسلام بوده کامیاب شدند.

 

این استاد ادبیات فارسی، افزود: برخی به اقبال ایراد می‌گرفتند که چرا شعر به فارسی می‌گوید و او می‌گفت اشعار فارسی بر من الهام می‌شود.

 

دادبه با اشاره به علاقه او به مولوی ابراز کرد: توجه او به مولوی قابل انکار نیست در تمام عمر با مولانا مشکلی نداشت او با حافظ نیز مشکلی نداشت بلکه تفسیرها در مورد مسائل فرهنگی و سیاسی متفاوت است، بحث در به کارگیری نادرست از جریان‌های فرهنگی و سیاسی بود سخن او بد گفته شده و بد تفسیر شده است./807/پ202/ب4

ارسال نظرات