۳۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۶
کد خبر: ۲۶۸۴۵۹
استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران مشهد:

ماه رمضان، ماه تربیت نفس انسان است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که ماه رمضان، ماه نزدیک شدن به خداوند متعال است، گفت: در ماه رمضان، بندگان، مهمان ذات باری تعالی هستند و خداوند متعال آن ها را کمک می کند تا در این ماه با نفس خود مبارزه کنند.
ماه رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم عرفاتی، استاد اخلاق حوزه علمیه خواهران مشهد، امروز در سلسله نشست های در سایه سار رضوان که با موضوع «وظایف بندگان صالح خدا و تطبیق آن با الگوی علوی» در رواق دارالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: ائمه اطهار(ع) وسیله تقرب ما به خداوند هستند.

وی با اشاره به این که روز شنبه همه کائنات مهمان سفره نبی اکرم(ص) هستند، تصریح کرد: ائمه اطهار(ع) منبع نور هستند و ما باید از خداوند متعال بخواهیم که نور این بزرگواران وارد قلب ما شود.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به این که هدف از خلقت، عبادت و بندگی است، افزود: ما صرفا برای خوردن و آشامیدن به این دنیا نیامدیم، خداوند متعال در قرآن می فرماید: « وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِیَعْبُدُونِ، و جنّ و انس را نیافریدم جز براى آن که مرا بپرستند».

 

عرفاتی افزود: راحتی و آسودگی در عالم اخرت مهیا است، ما به دنیا آمدیم تا استعدادهای ما رشد کند و ظرفیت های ما تبدیل به قوه شود که این مهم نیز جز در سایه سختی حاصل نمی شود. 

 

وی با خاطرنشان کردن این نکته که فرزند در سایه باید ها و نبایدها تربیت می شود، اظهار کرد: همان گونه که، فرزندانی که هر آن چه بخواهند در اختیار آن ها قرار بگیرد، خوب تربیت نمی شوند؛ بلکه فرزندانی بهتر تربیت می شوند که والدین، حد و حدود را به آن ها متذکر شوند، تمام انسان ها نیز در سایه سختی رشد می کنند.

 

هدف از خلقت، تربیت انسان ها است

این کارشناس مذهبی با اشاره به این که هدف از خلقت، تربیت انسان ها است، تصریح کرد: پروردگار متعال رب است، بدین معنا که مربی و پرورش دهنده است. خداوند متعال ما را خلق کرده است تا تربیت کند؛ لذا پروردگار متعال می خواهد تک تک من و شما را انسان تربیت کند.

 

وی با اشاره با بیان این که ائمه اطهار(ع) انسان های کامل هستند، ابراز کرد: انسان در سایه عبادت تربیت می شود. تا خداوند انسان را تربیت نکند، انسان تربیت نمی شود.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد افزود: تکلیف سختی و مشقت دارد، خدا به این دلیل سختی و مشقت را قرار داده است تا انسان ها تربیت شوند.

 

عرفاتی تصریح کرد: انسان اگر ظلمی به کسی بکند اول ظلم به نفس خود می کند و سپس ظلم به دیگری می کند. امروزه بشر از ظلم و بی عدالتی رنج می برد؛ ما در آسایش و امنیت زندگی می کنیم اما مردم یمن به خاطر ظلم و بی عدالتی به سختی زندگی می کنند.

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به این که نماز راه بندگی است، افزود: خداوند متعال از ما خواسته است تا واجبات را انجام دهیم و محرمات را ترک کنیم. انجام واجبات و ترک محرمات نفع و ضرری به خداوند نمی رساند، بلکه نفع ان به سود ما است و مایه تقرب ما به خداوند می شود.

 

نماز، وسیله نزدیک شدن ما به خداوند متعال است

وی با بیان این که ما با خواندن نماز به خداوند متعال نزدیک می شویم، ابراز کرد: شرط عبادت تقرب است، از این رو در آغاز نماز با قصد قربت نیت می کنیم؛ چرا که نماز وسیله تقرب ما به خداوند است. 

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد افزود: به خدا نزدیک شدن بدین معنا است که انسان به صفات خداوند نزدیک شود، خداوند متعال منشأ مهربانی، دانایی، بخشش و لطف است، به هر میزان که ما در عبادت به خداوند نزدیک شویم به همان میزان از لطف و کرم او بهره مند می شویم. 

 

عرفاتی با اشاره به این که قرآن دستور العمل زندگی است، تصریح کرد: در ماه رمضان ما قرآن زیاد تلاوت می کنیم ما نباید فقط آن را تلاوت کرد؛ بلکه باید در افراد نیز اثر گذار باشد، متاسفانه بخشش و گذشت ما کم است در صورتی که خداوند متعال در قرآن می فرماید: « وَلَا تَسْتَوِی الْحَسَنَةُ وَلَا السَّیِّئَةُ ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ، و نیکى با بدى یکسان نیست. [بدى را] به آنچه خود بهتر است دفع کن.»؛ از این رو باید بدی را با خوبی پاسخ داد. خداوند با صفت غفاریت خود، گناهانی که مانع او و بنده اش است را می بخشد.

 

این کارشناس مذهبی با بیان این که باید از ماه مهمانی خدا بهره ببریم، افزود: در ماه رمضان خداوند متعال میزبان ما است. مقام انسان در این ماه به حدی بالاست که گویا در کنار خداوند متعال نشسته است و خداوند با بهترین غذا از ما پذیرایی می کند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که اگر خدا می خواهد از ما پذیرایی کند، چرا ما باید گرسنگی و تشنگی را تحمل کنیم، اضافه کرد: اگر ما بخواهیم به خدا نزدیک شویم، همیشه مانعی نمی گذارد که ما نزدیک شویم و آن مانع نفس انسان است.  خدا می خواهد تا در این ماه، با دوری از لذات و شهوات و مبارزه کردن با نفس، به او نزدیک تر شویم.

 

ماه رمضان، ماه نزدیک شدن به خداوند متعال است

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد افزود: نفس انسان، مانع عبادت انسان است. نفس دل را مشغول را به غیر خدا می کند. در نماز به ظاهر می گوییم «اهدنا الصراط المستقیم» اما رویمان به دیگری است.

 

عرفاتی با اشاره به این که اگر انسان با هوای نفس مخالفت کند، مقاوم می شود، اظهار کرد: باید با نفس مبارزه کرد و جلوی تمایلات او ایستاد تا تربیت شود.

 

این کارشناس مذهبی با بیان این که در ماه رمضان، خداوند انسان را کمک می کند تا با نفس خود مبارزه کند، افزود: در ماه رمضان خداوند متعال میزبان ما است. در حج نیز خداوند برخی مسائل را برای انسان حرام می کند تا انسان به خدا نزدیک تر شود.

 

وی ادامه داد: تمام ماه های خداوند عزیز است، اما خداوند متعال، ماه رمضان را بر دیگر ماه ها برتری و شرافت بخشیده است؛ ماه رمضان ماه برکت و رحمت و مغفرت است.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد افزود: ما در ماه رمضان به شرافت می رسیم؛ این ماه به اندازه ای شرافت دارد که حتی خواب و نفس کشیدن آن نیز ثواب دارد.

 

دعا کردن نشان و  راه بندگی است

عرفاتی با اشاره به این که نفس، راه هموار شدن شیطان را ایجاد می کند، اظهار کرد: زمانی شیطان وارد می شود که نفس اجازه ورود آن را بدهد، شیطان تا انسان را به اسفل السافلین نیندازد، او را رها نمی کند. شیطان انسان را گام به گام به سوی گناه می خواند، خداوند متعال در قران کریم می فرماید: «لاَ تَتَّبِعُواْ خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ، و پیروى از گام‏هاى شیطان نکنید، که او براى شما دشمنى آشکار است».

 

این کارشناس مذهبی با اشاره به این که در صحبت کردن خود دقت کنیم، گفت: انسان اگر زیاد صحبت کند، احتمال خطای او بالا می رود و حرف زیاد دل را مشغول می کند؛ حضرت رسول اکرم(ص) در خطبه شعبانیه می فرمایند:« وَ احْفَظُوا أَلْسِنَتَکُمْ، زبان خود را نگاه دارید».

 

وی با اشاره به این که دعا کردن یکی از راه های بندگی است، ابراز کرد: دعا کردن عبادت است. انسان با دعا کردن به درگاه خداوند نشان می دهد که چه اندازه محتاج خداوند متعال است، « اَنَا عَبْدُکَ الضَّعیفُ الذَّلیلُ الْحَقیرُ الْمِسْکینُ الْمُسْتَکینُ».

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با خاطر نشان کردن این نکته که ماه رمضان، ماه استجابت دعا است، افزود: رکوع و سجده های خود را طولانی کنید و بعد از نمازهای خود دعا کنید که ماه رمضان، ماه استجابت دعا است.

 

عرفاتی با اشاره به این که حضرت اباالفضل(ع) بنده حقیقی خداوند بود، یادآور شد: هیچ شهیدی در طول تاریخ مقامش به مقام شهدای کربلا نمی رسد؛ حضرت اباالفضل بنده خدا و مطیع امام خود بود./1309/پ201/ب5

ارسال نظرات