۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۹
کد خبر: ۲۶۹۱۳۰
استاد اخلاق حوزه علمیه:

غفلت از خدا حاصل وابستگی به دنیا و غرق شدن در مادیات است

خبرگزاری رسا ـ استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این که مشکل بزرگ ما دل بستن به دنیا است، گفت: همه بدبختی انسان از وابستگی به دنیا و غرق شدن در مادیات و شهوت های دنیایی بوجود می آید که ماحصل آن غفلت از خدای متعال است.
آيت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بابل، آیت الله سید رحیم توکل، استاد حوزه علمیه قم شب گذشته در امامزاده عبدالله بابل با بیان این که مشکل بزرگ ما دل بستن به دنیا است، گفت: همه بدبختی انسان از وابستگی به دنیا و غرق شدن در مادیات و شهوت های دنیایی بوجود می آید که ماحصل آن غفلت از خدای متعال است.

 

وی افزود: تعلق به دنیا باعث جذاب شدن جلوه ی دنیا و گرفتن نورانیت از انسان می شود و به همین دلیل با تحریک نفس اماره انسان به سمت طغیان صفات رذیله و ورود به گناه می رود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر لزوم دور کردن حب به دنیا تاکید و خاطرنشان کرد: اگر انسانی حب دنیا در دلش نیاید اثر اینکه جلوه دنیا برایش جذبه ای ندارد و در نتیجه نفس اماره اش تحریک نمی شود و صفات رذیله طغیان نمی کند.

 

وی گناه را ظلم بزرگ دانست و ادامه داد: گناه ظلم بزرگ بر جان انسان است که انسان را به ظلمات و تاریکی می کشاند و به همین دلیل در جایی که ظلمت باشد نور راه پیدا نمی کند.

 

آیت الله توکل یکی از دستاوردهای پاکی و دور شدن از گناه را نورانیت بیان و تصریح کرد: هر کس در باطنش نور و پاکی بیشتری داشته باشد، دریچه های حکمت الهی به درون او گشوده می شود و به همین دلیل حکمت ها به امر الهی در وجود او قرار خواهد گرفت.

 

وی افزود: دل انسان به مانند یک ظرف است و بهترین ظرف، ظرفی شناخته می شود که دارای وسعت بیشتری باشد.

 

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم یکی از علل دیگر دور بودن انسان های بزرگ را از گناه، درک کردن عظمت الهی و خوف از خداوند متعال دانست و اظهار داشت: چند نوع خوف از خداوند وجود دارد که یکی خوف خاص برای انبیا و اولیاء و دیگری خوف عام برای قاطبه مردم است.

 

آیت الله توکل بالاترین درجه خوف از خداوند را مخصوص چهارده معصوم(ع) بیان و خاطرنشان کرد: انبیاء آنقدر پاک هستند که فکر گناه و مکروه هم ندارند، آن ها از ترک اولی خوف دارند اما  چهارده معصوم خوفشان آن است که کمتر از آن از توجه به خدا به غیر خدا توجه کنند.

 

وی افزود: جهنم در چند مرتبه دسته بندی می شود که جهنم اول که جهنم اعمال است و شامل افرادی می شود که درونشان مشکل ندارد و دلشان بیمار نیست اما گاهی از روی نادانی و شوخی هم شده گناهی مرتکب می شوند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، مرتبه دوم جهنم را جهنم بعدی جهنم اخلاق عنوان و تصریح کرد: جهنم اخلاق مخصوص انسان هایی است که هم از درون و هم برون دارای مشکل هستند اما جهنم بعدی جهنم احتجاب است که دارای آتش نیست اما برای اهلش از آتش هم بدتر است.

 

وی ادامه داد: برای اهل مراتب الهی جهنم، آن چیزی است که مانع  رسیدن آنها به حقیقت هستی می شود و این عذابی دردناک برای افراد اهل معرفت است./1313/پ202/ب1

ارسال نظرات