۱۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴
کد خبر: ۲۷۱۲۲۵
حجت الاسلام والمسلمین نکونام:

مجالس مدیحه و مرثیه سرایی ارتقا دهنده فکر و ایمان جامعه باشد

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: بکوشیم که مجالس مدیحه و مرثیه سرایی از حالت سرگرمی خارج شود و فکر از آن به جامعه تزریق شود و ارتقا دهنده فکری و ایمانی جامعه باشد.
امام جمعه شهرکرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، حجت الاسلام والمسلمین محمدعلی نکونام، نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری، صبح امروز در جمع مداحان و شعرای آیینی این استان و در آستانه میلاد بابرکت امام حسن مجتبی(ع)، با اشاره به ماه مبارک و پرفضیلت رمضان، بر محتوا بخشیدن به کارها در این ماه تأکید کرد و گفت: ماه مبارک رمضان فرصتی است ایده آل که باید از آن برای هر نوع ارتقا و هر نوع پرش به سوی مقصد متعالی و مقصد ملکوتی استفاده کرد.

 

وی با تأکید بر این که همه افراد در هر جایگاهی که هستند می‌توانند موقعیت خود را به ماه صیام و استفاده بهینه از این ماه گره بزنند و زمینه ارتقای همه جانبه خود را فراهم آورند، گفت: به یقین مداحان و شعرای آیینی هم با استفاده از فرصت های ناب این ماه می توانند کار خود را ارتقا دهند چرا که مدح بهترین چهره های عالم هستی که سراسر نور هستند، سبب ارتقا و رشد فکری و معنوی انسان می شود.

 

امام جمعه شهرکرد با بیان این که مداحان و شعرای آیینی در دریایی از معرفت، کمال و زیبایی قرار دارند که باید قدر آن را بدانند و با وارد شدن در این واردی درخشندگی، از نور و روشنایی آن ها بهره مند شوند، افزود: به یقین تا در این عرصه درخشندگی وارد نشویم و تا به حقیقت وجودی انبیای الهی پی نبریم، همه کارهایمان سطحی و ظاهری خواهد بود،

 

وی اظهار داشت: شعرای آیینی و مداحان تا شعر خود را به حقیقت و درخشندگی انبیای الهی گره نزنند، هر چقدر هم مدیحه سرایی و مرثیه سرایی کنند، کارشان سطحی است و سبب ارتقای آن ها نخواهد شد.

 

این مقام مسؤول با بیان این که 14 معصوم، سرآمد همه هستی هستند که باید الگوی عملی همه انسان ها قرار گیرند تا زمینه رستگاری آن ها فراهم شود، ابراز داشت: اگر می خواهیم از دریای معرفت و حقیقت این بزرگواران بچشیم تا رستگار شویم باید به آن ها بپیوندیم و خود را در دریای معرفت آن ها شناور سازیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین نکونام، زندگی معصومان(ع) از پیامبر خاتم(ص) تا حضرت مهدی(عج) را به تعبیر رهبر معظم انقلاب، زندگی یک انسان 250 ساله بیان کرد و افزود: این زندگی 250 ساله، آن قدر از معرفت، نورانیت، کمال، راه و جهت مملو هست که هر کسی با هر ظرفیتی ورود پیدا کند می‌تواند از آن بهره‌مند بشود.

 

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به این که هیچ انسانی نمی تواند ادعا کند که الگویی برای تربیت و رشد ندارد و از ایبن جهت خلأ وجود دارد، تصریح کرد: زندگی 250 ساله معصومان(ع) در واقع یک اگوی کاملی است در همه ابعاد که تمام عمر بشریت را در بر می گیرد.

 

این مقام مسؤول با بیان این که متأسفانه بسیاری از افراد در شناخت راه به مشکل بر می خورند و نمی توانند راه درست را تشخیص دهند، اظهار داشت: باید به معنای واقعی کلمه وارد میدان عمل شویم و زندگی سراسر نور ائمه معصومان(ع) را در همه جهت ها از تزکیه و بصیرت و اخلاق و تربیت گرفته تا جهاد و دشمن شناسی و موض گیری های درست در هر زمان و مکان، الگوی رفتاری خود قرار دهیم تا رستگار شویم.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر این که اشعار و مدیحه سرایی ها باید در دل انقلاب ایجاد کند و راه را نشان دهد، خاطرنشان کرد: باید بکوشیم که در مسیر ائمه اطهار(ع) قدم برداریم و آن ها را الگوی رفتاری و عملی خود قرار دهیم که اگر این شد، مرثیه و مدیحه سرایی هایمان نیز بر دل ها می نشیند و دل ها را متحول می کند.

 

وی با تأکید بر این که باید بکوشیم که مجالس مدیحه و مرثیه سرایی از حالت سرگرمی خارج شود و فکر از آن به جامعه تزریق شود و ارتقاء دهنده فکری و ایمانی جامعه باشد، گفت: دشمن شناسی یکی از ضرورت ها است که بارها مورد تأکید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است؛ بکوشیم که با اشعار خود در این زمینه فعال باشیم.

 

امام جمعه شهرکرد با تأکید بر این که مداحان و شعرای آیینی باید بکوشند که با اشعار و مدیحه سرایی خود چهره خبیث و مکار دشمن را به خوبی نشان دهند، افزود: اگر توانستیم توطئه ها و چهره منحوس دشمن را به خوبی آشکار و دل جامعه ایمانی را مملو از کینه نسبت به دشمن کنیم، به یقین رسالت خود را به خوبی انجام داده ایم.

 

حجت الاسلام والمسلمین نکونام با بیان این که وحدت مهم ترین نیاز امروز جامعه اسلامی است، خاطرنشان کرد: این وحدت هم باید درون اجتماع داخلی خودمان شکل گیرد که تنها راه تحققش همدلی و همزبانی است و هم باید در راستای دین که همان وحدت جهان اسلام است، صورت گیرد چرا که دشمن برای برهم زدن این اتحاد در هر دو عرصه برنامه ریزی کرده است.

 

رییس شورای فرهنگ عمومی چهارمحال و بختیاری با تأکید بر این که مداحان و شعرای آیینی باید برنامه های زیبایی همخوانی و تک خوانی را ترویج و گسترش دهند، اظهار داشت: باید به محتوای سرودها توجه ویزه کنیم و به هیچ عنوان از ابزار و آلات ظاهری استفاده نکنیم که نمونه آن را در رادیو معارف به خوبی می توان الگوی خود قرار داد.

 

وی با تأکید بر این که مداحان و شعرای آیینی باید شأن و منزلت خود را نیز حفظ کنند، تصریح کرد: بکوشیم که شأن این جایگاه را حفظ کنیم چرا که از جایگاه‌های دینی، علمی و معرفتی نشأت می‌گیرد و به یقیبن چنین شأنی باید رعایت شود./9457/پ202/ب4

ارسال نظرات