اجتناب از بندگی طاغوت نخستین قدم برای رسیدن به هدایت قرآن است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سعید معمار منتظرین استاد و محقق حوزه علمیه اصفهان ظهر امروز در بین نمازگزاران مسجد رضوی اجتناب از بندگی طاغوت را نخستین قدم برای رسیدن به هدایت قرآن دانست و گفت: فرعون طاغی بود اما به مرحلهای نرسیده بود که خداوند لفظ طاغوت را برایش به کار گیرد اما کسی که بسیار طغیان کند طاغوت نام میگیرد.
وی با بیان این که مصداق طاغوت در روایات اهل بیت معرفی شده تصریح کرد: جبت و طاغوت 2 بتی بودند که در اسلام و قرآن مصداق پیدا کردند و کسی که اعتقاد داشته باشد این آقایان از امیرمومنان هدایت یافتهتر هستند خدا چنین شخصی را لعنت میکند و کسی را که خدا لعنت کرده برای وی یاری کنندهای نخواهید یافت، در این آیه مصداق جبت اولی و مصداق طاغت دومی است.
استاد و پژوهشگر حوزه علمیه اصفهان با اعتقاد بر این که شیعه اهل بیت یعنی شیعه خدا خاطرنشان کرد: شیعه در هر امری به دنبال رای، نظر و سلیقه خدا است و خدا نیز پیامبر و اهل بیت را مطهر قرار داده و آنها نیز تنها رأی خدا را بیان میکنند.
وی با بیان این که کسی که از طاغوت اجتناب کرده و به خدا رجوع کنند عبد میشوند، اظهار کرد: عبد کسی است که تنها تابع نظر خدا است.
حجت الاسلام معمار منتظرین با اشاره به این که باید در زمان تلاوت قرآن سکوت کنیم، بیان کرد: انصات به معنی سکوت کامل به همراه تفکر است و غرض از استماع قرآن اطاعت از خدا و رسول خدا است و کسانی که از پیامبر اطاعت نکردند غرض قرآن برایشان حاصل نمیشود حتی اگر بارها قرآن بخوانند.
وی با بیان این که در 12 آیه قرآن عبارت "اطیعوا الله و الرسول" آمده و در سوره نسا دسته سومی به نام اولوالامر نیز آمده گفت: اهل سنت به علمای خود اولوالامر میگویند چرا که قرآن را بازی گرفتند در حالی که اقتضای اولوالامر این است که از هر خطایی پاک باشد و این مسأله تنها در اهل بیت و ائمه اطهار است، برخی میگویند یزید بن معاویه که شراب میخورد نیز اولوالامر است.
محقق و پژوهشگر حوزه علمیه افزود: شفاعت برای کسی است که ولی دارد بنابراین این که وهابیت میگویند شفاعت نداریم درست است چرا که کسی که ولی ندارد شفاعت ندارد و آنها هم که ولی ندارند.
وی با بیان این که اگر کسی در قرآن تدبر کند در فضائل اهل بیت شک نمیکند، خاطرنشان کرد: قرآن هدایتی برای متقین هستند و متقین کسانی هستند که امام عصر(عج) را قبول دارند./939/پ202/ب4