۲۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۷
کد خبر: ۲۸۱۹۵۲
مسؤول دبیرخانه اندیشه ناب کرمان:

ادعای عقل کل بودن در دنیای امروز یک بیماری رایج است/ اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به سبک قوم عاد و ثمود زندگی می‌کنند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول دبیرخانه اندیشه ناب استان کرمان گفت: امروز نسل ما با توهم مدرن و به روز بودن پندار خویش را بسیار پخته تر و کارآمدتر از افکار پدران و مادران خود می‌داند؛ در دنیای امروز ما تعصب و ادعای عقل کل بودن یکی از بیماری‌های رایج است.
ادعای عقل کل بودن در دنیای امروز یک بیماری رایج است/ اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها به سبک قوم عاد و ثمود زندگی می‌کنند

آقای چناریان مسؤول دبیرخانه اندیشه ناب استان کرمان در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان گفت: بنده همانند شهید سیدمرتضی آوینی بر این باورم که امروز، 1400 سال پس از بعثت آخرین پیامبر، بشر در همان وضعیت جاهلیت اول، فقط با کمی تفاوت ظاهری، قرار گرفته است.

وی با اشاره به  اینکه  آنچه امروز در جامعه ما دیده می شود تعویض مفاهیمی چون «گناه و ثواب» با کلماتی چون «زشت و قشنگ» یا «ناپسند و پسندیده» است، اظهار داشت: با توجه به اینکه به تدریج با حذف این مفاهیم از فرهنگ مردم، بار معنایی توجه به خداوند متعال که در دل این مفاهیم پنهان بود به تدریج از ذهن و روان آدمیان زدوده می شود و کم کم مواردی چون نسبیت اخلاق و خیر بوجود می آید؛ در چنین فرهنگی مواردی مثل مرگ آگاهی، رستاخیز، معاد، آزمایش الهی، وعده پیروزی خدا به مومنان، ظهور موعود به تدریج از جامعه ما کمرنگ و کمرنگ تر می شوند.

چناریان ادامه داد: احکام و قوانینی که امروز بر جهان حکومت می کنند مانند قوانین حقوق بشر، قوانین اساسی حاکم بر کشورها، قوانین اقتصادی، سیاسی و حقوقی حاکم بر روابط بین الملل  هیچ یک از قوانین و دستورات الهی گرفته نشده اند.

مسؤول دبیرخانه اندیشه ناب کرمان افزود: حضور هوا و هوس و غرایز حیوانی را در اندیشه های متأخر بشری نمی توان کتمان کرد؛ مواردی چون روانشناسی فروید یا سیاست ماکیاول یا حکومت نیچه شاهدهایی بر این مدعا هستند. 

این طلبه و منقد هنری با بیان اینکه بی پروایی زنان در جامعه و نمایاندن زیور و آرایش های زنانه از ویژگی های دوران جاهلیت است افزود: کل مردم جهان امروز با این موضوع کنار آمده اند که « می توان برای تبلیغ حتی فقط یک ساعت مچی چند موجود بیچاره را که نام انسان را بر پیشانی خود دارند، برهنه کرد و به نمایش گذاشت» آیا امروز این موضوع در اروپا یا امریکا برای کسی تعجب برانگیز است.

چناریان بیان کرد: در دنیای امروز ما تعصب و ادعای عقل کل بودن یکی از بیماری های رایج است؛ تفکر پوزیتیویستی حاکم بر دانشگاه های ما که دانشگاه را به عنوان معابد مقدسی نمایش می دهد که مقصود همه آدمیان است، منجر به تربیت اساتید و دانشجویانی شده است که تنها با داشتن یک مدرک کارشناسی یا کارشناسی ارشد، شأن خود را اجل از آن می بینند که بخواهند لحظه ای وقت خود را مثلاً پای سخن یک عارف الهی تلف کنند. 

این فعال عرصه تربیتی گفت:  امروز نسل ما با توهم مدرن و به روز بودن پندار خویش را بسیار پخته تر و کارآمدتر از افکار پدران و مادران خود می داند؛ پیش فرض ها، تبلیغات و جوسازی ها تنها زمانی می توانند بر اندیشه آدمی فائق شود که او گرفتار غرور و متعاقب آن تعصب و خود محق پنداری گردد.

این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه ن‍ژادپرستی و تفکر قبیله ای، تجمل گرایی و فرهنگ اسراف و تبذیر و همین طور فساد و فحشا و انحرافات جنسی از مشخصه های دیگر دوران جاهلیت زمان پیامبر بوده اند عنوان کرد: با کمی تأمل نمونه های توسعه یافته این موارد را در جوامع مدرن صنعتی جهان امروز به خوبی پیدا می کنیم؛ مواردی چون نزاع قبیله ای اوس و خزرج آن دوران در شهر یثرب، مدل های بسیار بسیار کوچک شده ی جنگ های ن‍ژاد پرستانه امروز هستند؛ آیا جنگ های اول و دوم جهانی را تروریست هایی که از آن سوی دنیا آمده بودند بوجود آوردند؟ آیا اروپا و آمریکای امروز چیزی کم از قوم لوط و ثمود و عاد که به عذاب الهی در هم کوبیده شدند، دارند؟

وی در پایان گفت: آیا وقت آن نشده که آن باقی مانده انبیاء و اولیا بر زمین  جهل و تاریکی این دوران جاهلیت ثانی را با نور آسمانی خویش بزداید؟ خداوند در سوره ملک می فرماید« قُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتیکُمْ بِماءٍ مَعینٍ»./9705/ت302/ف

ارسال نظرات