۰۴ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴
کد خبر: ۲۸۳۴۰۲
رییس پژوهشگاه قوه قضائیه:

شبکه نخبگانی حول مسائل تقنینی و قضایی جدی گرفته شود

خبرگزاری رسا ـ رییس پژوهشگاه قوه قضائیه با بیان این‌که باید شبکه نخبگانی حول مسائل تقنینی و قضایی جدی گرفته و سرمایه به روز افزایش یابد، گفت: با مدیریت دانش نیروهایی که تجربه دارند می‌توان به هدف رسید.
اميني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا امینی معاون منابع انسانی و رییس پژوهشگاه قوه قضائیه پیش از ظهر امروز در سلسله نشست‌های قضایی «گفتار ماه» به منظور رفع ابهامات و اشکالات عملی قوانین کیفری و به طور ویژه قانون مجازات اسلامی که با حضور قضات منتخب استانها و محققان و اساتید دانشگاه در سالن خلیج فارس هتل باباطاهر برگزار شد، گفت: امام رضا(ع) فرمودند: سه خصوصیت سنتی از خدا، سنتی از پیامبر(ص) و سنتی از ائمه معصومان و اولیای الهی در رفتار و سلوک مومن تجلی پیدا می‌کند.

 

وی با اشاره به اینکه در قرآن و روایات است که انسان خلیفه‌ الهی بوده و باید صفات او را در خود بروز ‌دهد، افزود: وقتی مومن اسرار دیگران را پوشانده و پرده‌دری نکند سنت الهی در او متجلی شده است.

 

رییس پژوهشگاه قوه قضائیه عنوان کرد: یکی دیگر از اخلاق مومنان که متجلی سنت پیامبر(ص) است مدارا با مردم و پناه آنها بودن است، این مساله پیام مهمی برای قضات دارد که با مردم در حد اعلی مدارا کنند.

 

حجت‌الاسلام امینی بیان داشت: اما آنچه بیشتر از رفتار ائمه معصومان(ع) متجلی بوده تحمل سختی‌ها است که صبر در  مقابل مشکلات فردی و اجتماعی از خصوصیات مومن است.

 

وی افزود: به نظر می‌رسد این سه خصلت منشأ ظرفیت روحی مومن است تا کتمان سر داشته و در مقابل کج‌رفتاری اهل مدارا و با وجود مشکلات اهل صبر باشد.

 

رییس پژوهشگاه قوه قضائیه اظهار داشت: بخش مهمی از جامعه قضایی کشور را نخبگان اجتماعی و حقوقی تشکیل می‌دهند همچنین نمی‌توان نادیده گرفت که قضات تاثیرگذار و نخبگانی با گرایش تفکر حقوقی هستند.

 

حجت‌الاسلام امینی افزود: این نخبگان دغدغه مهمی دارند که در سه حوزه آسیب‌های اجتماعی، فشار کار بالا و جرائم روبه رشد خود را نشا ن می‌دهد.

 

وی افزود: قرار نبوده که این همه آسیب‌های اجتماعی داشته باشیم طبیعی است که نخبگان نسبت به مساله افزایش جرایم و حجم پرونده‌های کیفری و حقوقی نگرانی داشته باشند، ما در چرخه‌ای قرار گرفتیم که قاضی هر چه کار کند همچنان پرونده باقی است.

 

رییس پژوهشگاه قوه قضائیه ابراز کرد: نگرانی دیگر اینکه دستگاه مقننه با چه مراحلی برای حل آسیب‌های اجتماعی قانون می‌نویسند، فقر در آسیب‌شناسی و تفکر اجتماعی منسجم، روشن نبودن مبانی نوشتن قانون از مشکلات قانون گذاری است.

 

حجت‌الاسلام امینی افزود: صرف نوشتن قانون ما را به هدف نمی‌رساند زیرا در اصول احکام تابع برخی مصالح و مفاسد است، قوانین آزمایشی خود جای سوال دارد که دغدغه نخبگان حقوقی ما است.

 

وی گفت: ما باید مطالعاتی با موضوع قوانین داشته باشیم و قضات که این مساله را به خوبی می‌فهمند باید رصد جدی در این زمینه داشته باشند.

 

رییس پژوهشگاه قوه قضائیه بیان داشت: در دوره مجازات قانون آزمایشی ممکن است بخشی از چالش‌ها فقهی باشد که باید برای آن فکر کرد به عنوان مثال نظام مبتنی بر ولایت فقیه برای این بوده که این چالش‌ها را نداشته باشیم اما امروز این مساله خود به چالش تبدیل شده که  باید آن را حل کنیم.

 

حجت‌الاسلام امینی افزود: ما باید سیستمی داشته باشیم که این اشکالات تعبیه و برطرف کند، طبعیی است که قانون بشری مشکلاتی دارد که باید مطالعات درجه یک را با قوت ادامه داده قانون نوشته شده دقیق مطالعه و نقاط ابهام و فهم‌های آن مطالعه شود.

 

وی عنوان کرد: کشوری که جامعه حقوقی قوی دارد باید بسیاری از مبانی آنجا محقق و از هم‌گسیختگی‌ها برطرف شود، قضات باسواد و دانش تولید شده باید هر دو مدیریت شود که کارگزاران آن نیز خود قضات باشند.

 

رییس پژوهشگاه قوه قضائیه در پایان خاطرنشان کرد: باید شبکه نخبگانی حول مسائل تقنینی و قضایی جدی گرفته و سرمایه به روز افزایش یابد با مدیریت دانش نیروهایی که تجربه دارند می‌توان به هدف رسید./807/پ202/ب4

ارسال نظرات