۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۲۸۴۶۷۹
آیت الله یزدی:

در زمان غیبت به وسیله ائمه اطهار ولایت فقیه به فقها تنفیذ شده است

خبرگزاری رسا ـ رییس مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ویژگی های رهبر معظم انقلاب، گفت: فقها برای به دست گرفتن حکومت منصوب شده اند، کلمه فقیه کلمه ای عام بوده و طبع حکومت این است که عام باشد، این کلمه و طبع ایجاد می کند که حاکمیت را یک نفر در دست بگیرد.
آيت الله يزدي مجلس خبرگان مجلس خبرگان مجلس خبرگان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمد یزدی رییس مجلس خبرگان رهبری در هجدهمین اجلاسیه مجلس خبرگان که صبح سه‌شنبه 10 شهریور‌ماه، در ساختمان سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد با اشاره به صفات و ویژگی های رهبر معظم انقلاب، گفت: ولی فقیه ما فقیهی جامع الشرایط، زمان‌شناس و در امور مختلف بسیار مدیر و دقیق است، امروز دارای ولی فقیهی هستیم که روز به‌روز اشراف ایشان به موضوعات مختلف برای ما روشن‌تر می‌شود.


وی افزود: رهبر معظم انقلاب پس از عهده گیری مسؤولیت پس از امام(ره) این کشتی را در فراز و نشیب های مختلف اداره کردند و اکنون ما در محیطی امن درحال زندگی هستیم.

 

 

آیت الله یزدی با بیان اینکه همه موجودات هستی از ریزترین تا اقسام دیگر به‌طور الزام آور و قهری در مسیری که آفرینشی که برای آنان تعیین شده حرکت می کنند، ابراز داشت: این کار ربوبیت تکوینی خداوند است و همه موجودات و همه هستی وامدار او هستند، انسان مانند دیگر موجودات بوده و تا پیری و مرگ محکوم به اجرای این حکومت است.

 

 

وی افزود: فقط انسان است که در بین این موجودات در بخشی از اعمالش قدرت انتخاب دارد، حتی پس از انجام قهریه الزامی وجود دارد که نمی تواند اثر را برگرداند و انسان با این اختیار امتیاز پیداکرده و ممکن است این عمل دو نتیجه دهد و به همین دلیل قدرت تشخیص و خرد در انسان قرار داده تا بتواند نتیجه بهتر را بفهمد و از یکدیگر تفکیک کند.

 

 

رییس مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه انسان به دلیل داشتن اختیار، عاقل است، ابراز داشت: به دلیل اختیار عقل به انسان داده شده است، او با خرد فردی اگر تنها باشد می تواند زندگی خود را اداره کند، انسانی که از تولد تا بی نهایت است با قدرت تشخیص فردی و یا جمعی نمی تواند پایان کار را ببیند و ضرورتا وحی به کمک او می آید، در نتیجه وحی خرد مجسم بیرونی و عقل پیامبر درونی نامیده می شود.

 

 

وی افزود: انبیا عقول بیرون هستند، در خصوص فرد باید گفت که انسان مختار، در بخشی از اعمال در انتخاب آزاد است، هیچ کس حق حاکمیت بر انسان ندارد ، جز آفرینده او که نقش تاثیر انسان بر جهان را می‌داند می تواند برنامه ای را برای انسان ایجاد کند، فقط خداوند حق حاکمیت برانسان را داشته و باید سوال شود ملاک، حق مالکیت یا علم او است؟ به نظر ما در حاکمیت تکوینی مالکیت و در حاکمیت تشریعی علم او است که سبب حاکمیت می شود.

 

 

آیت الله یزدی با اشاره به انتصاب جانشین توسط خداوند، گفت: خداوند این حق حاکمیت را به پیامبراکرم(ص) خود داده و ایشان حاکم و امام است، رسول اکرم(ص) از طرف خدا این حق حاکمیت را دارد، حاکمیت تشریع پس از او به امامان معصوم اهدا شده که این بزرگواران حاکمان منصوب خداوند هستند.

 

 

وی افزود: امیرمومنان(ع) قبل از این که مردم به او گرایش پیدا کنند امام و منصوب خداوند بودند، وی از طرف پیامبراکرم(ص) امام و حضور مردم تنها وسیله امکان استیفای این قدرت است، وقتی مردم او را تنها گذاشتند حضرت خود را با آنان تطبیق داد.

 

 

رییس مجلس خبرنگان رهبری با بیان اینکه در زمان غیبت به وسیله ائمه اطهار این حق به فقها تنفیذ شده، گفت: فقها برای به دست گرفتن حکومت منصوب شده اند، کلمه فقیه کلمه ای عام بوده و طبع حکومت این است که عام باشد، این کلمه و طبع ایجاد می کند که حاکمیت را یک نفر در دست گیرد.

 

 

وی افزود: زمانی که بسط ید پیش آمد و وقتی یکی از فقها حکومت را به دست گرفت دیگران تبعیت می کنند، البته مشورت برای حاکم لازم است اما تصمیم نهایی برعهده خود حاکم است،باید در نظر داشت که فقیه جامع الشرایط منصوب از طرف خداوند است، در کشور ما نیز برای تصدی مقام حکومت پس از امام(ره)، رهبر معظم انقلاب عهده دار این مسؤولیت هستند.

 

 

آیت الله یزدی در پایان با بیان خاطره‌ای از زمان انقلاب، خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) زمانی که حکومت نظامی بود دستور به حضور در خیابانها می دادند، ایشان حاکم رسمی نبود ولی حاکم شرعی به حساب می‌آمد، امام راحل(ره) رسما دستور به حضور خانم ها در خیابان ها بدون اذن و اجازه پدر و یا همسر دادند، اقداماتی که می‌توان آن‌ها را مانند دستور هجرت از مکه به حبشه دانست./811/پ202/ش

ارسال نظرات