۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۲۸۴۷۹۹
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان تشریح کرد؛

عوامل بی رغبتی جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با تبیین عواملی که منجر به بی رغبتی جوانان به ازدواج و تشکیل خانواده شده است، گفت: با بالا رفتن سن ازدواج ذوق و انگیزه تشکیل خانواده نیز از بین می رود به گونه ای که بعد از اتمام تحصیل هم تشکیل خانواده نمی دهند.
حجت الاسلام ديرباز، نماينده مردم آذربايجان غربي در مجلس خبرگان رهبري

حجت الاسلام والمسلمین عسگر دیرباز، نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در ارومیه اظهارداشت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به وضعیت جهان که به صورت دهکده جهانی در آمد ارتباط ایران با کشور های دیگر بیشتر شد که در راستای این ارتباطات زمینه توسعه آموزش عالی در کشور فراهم شد و امروزه ادامه تحصیل جوانان یکی از عوامل بالا رفتن سن ازدواج است.

 

وی ادامه داد: قبل از انقلاب اسلامی افراد کمی می توانستند به دانشگاه راه یابند به این جهت که امکانات دانشگاهی، آموزش تحصیلات عالی کم بود و بعد از انقلاب که استقلال، آزادی و ارتباطات با کشور های دیگر بیشتر شد این امر باعث روی آوردن به تحصیلات داشگاهی شد.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز تصریح کرد: لازمه تحصیلات دانشگاهی آن است که پسران و دختران در مقطع کارشناسی، ارشد و دکتری تحصیل کنند و در اکثریت موارد اینگونه تصور می شد ادامه تحصیل با تشکیل خانواده و عمل به وظایف خانوادگی با همدیگر منافات دارد بنابراین به مرور این فرهنگ در کشور ما شکل گرفت که جوان ابتدا تحصیلات دانشگاهی را تمام کرده و بعد ازدواج کنند.

وی افزود: با بالا رفتن سن ازدواج ذوق و انگیزه تشکیل خانواده نیز از بین می رود به گونه ای که بعد از اتمام تحصیل هم تشکیل خانواده نمی دهند و به این فکرند که شغل، خانه ی مستقل و وسیله نقلیه ای داشته باشند که این امر به طور طبیعی باعث می شود که دختر ها و پسرها در سی سالگی و پس از آن تشکیل خانواده دهند که این یکی از عوامل بالا رفتن سن ازدواج است.

 

 تحول در نگرش ها و افکار، عاملی برای عدم ازدواج است

نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری با بیان این که تحصیلات عالی موجب تحول فکرها و نگرش ها به زندگی، هستی، هویت انسانی و وظایف انسان در عالم هستی شده است، گفت: مجموع عوامل باعث شده است امروزه سن ازدواج در جامعه بالا برود.

 

وی اضافه کرد: قدیم ها اعضای خانواده با هم سازگار بوده و ارتباطات صمیمانه داشتند، پسر و دختر در شروع زندگی مشترک پیش والدین خود زندگی می کردند و در صورت بروز مشکلات از روی ناپختگی، پدر و مادر آن ها را موعظه می کردند درحالی که امروزه دختر و پسر از ابتدای زندگی خواستار زندگی مستقل و به دور از خانواده هستند که این امر نیز یکی از عوامل بالا رفتن سن ازدواج و آمار طلاق در کشور است.

 

حجت الاسلام والمسلمین دیرباز گفت: این عوامل دست به دست هم داد تا اینکه فرهنگ ازدواج کردن و تشکیل خانواده در بین جوانان رنگ باخت./1301/ت302/ب

ارسال نظرات