۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۲۸۵۷۳۴

نفع دولت از بررسی برجام در مجلس

خبرگزاری رسا ـ سخنان رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، ترسیم خطوطی بود که شاید در اذهان عمومی به صورت عامدانه به ورطه فراموشی کشیده می‌شد. آنچه که در فرمایش‌های معظم له دیده شد ترسیمی بر دو فضای برجام و پسا برجام بود.
ديدار رييس و اعضاي مجلس خبرگان رهبري با رهبر معظم انقلاب

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری، ترسیم خطوطی بود که شاید در اذهان عمومی به صورت عامدانه به ورطه فراموشی کشیده می‌شد. آنچه که در فرمایش‌های معظم له دیده شد ترسیمی بر دو فضای برجام و پسا برجام بود.

 

موضوعی که به صورت ظریف و عالمانه در این دیدار روی آن تأکید شد، مسئله بررسی برجام در مجلس شورای اسلامی بود. این موضوع پیشتر با مقاومت بسیار دولت و به خصوص اعضای تیم مذاکره کننده مواجه شده بود و تأکید بر این نکته که چون طرفین چیزی را امضا نکرده‌اند پس الزامی در اجرا وجود ندارد و نباید با بردن برجام در مجلس آن را الزام آور کنیم، به عنوان ادله، رسم همه محافل مخالف بررسی برجام در مجلس شده بود. آنچه‌ از نظر عقلانی مهم است اینکه دو سال پیاپی که وقف موضوع مذاکرات هسته‌ای شد و نشست‌ها و جلسات مذاکره و تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی و وعده و وعیدهای فراوان از سوی دولت به ملت و هزاران مسئله دیگر جایی برای غیرقانونی یا غیرالزام‌آور بودن برجام باقی نمی‌گذارد. دولت با جمع بندی مذاکرات و انعقاد برجام، زیر بار تعهدات بین‌المللی و داخلی رفته است و این موضوع که می‌توان بدون تصویب مجلس، شانه از اجرای بندهای برجام خالی کرد یک امر غیرواقعی و خام می‌باشد.

 

در این فرصت مغتنم، دولت باید متوسل به نمایندگان مردم شود و مشتاقانه موافق بررسی بندهای برجام در مجلس باشد تا اولاً نظارت مردمی را بر روند طی شده در مذاکرات داشته باشد و از طرفی اگر ضرری به واسطه برجام به منافع و امنیت کشور می‌رسد زودتر علاج واقعه قبل از وقوع صورت پذیرد و قطعاً تصویب یا عدم تصویب برجام در مجلس به نفع دولت تمام می‌شود چراکه در صورت تصویب، آرامش روانی برای اجرای بندهای برجام حاکم می‌شود و اگر هم تصویب نشود دیگر تبعاتی از عدم اجرای بندهای برجام در فضای بین‌المللی ایجاد نخواهد شد. از سویی بررسی برجام در مجلس یک قانون جاری کشور است که در تیرماه امثال تحت عنوان «قانون الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» با 213 رأی به تصویب رسیده و شورای نگهبان تصویب و دولت نیز ابلاغ کرده است. در ماده واحده این قانون آمده است: در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، هرگونه نتایج مذاکرات هسته‌ای با کشورهای 1+5 درصورتی معتبر است که الزامات زیر به‌صورت شفاف رعایت شود:

 

1- لغو تحریم‌ها باید به‌طور یکجا و کامل در متن توافقنامه درج و در روز آغاز اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران انجام شود.

 

2- آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در چهارچوب توافقنامه پادمان، مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته‌ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیرهسته‌ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است و باید مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی رعایت شود.

 

3- هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای و تحقیق و توسعه، پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای‌عالی امنیت ملی رعایت شود.

 

طبق این قانون و به خصوص بند اول آن، مذاکرات هسته‌ای باید در مجلس بررسی شود تا مشخص شود که الزامات سه گانه مورد نظر اجرایی شده است یا نه که اگر این موضوع رخ ندهد نتیجه مذاکرات الزام آور نیست.

 

نکته پایانی اینکه با در نظر گرفتن نص صریح این قانون از آنجایی که برجام تعهدات زیادی را بر ایران تحمیل کرده است و از آنجایی که طرف مقابل ما دشمنی غدار و کینه توز و فرصت طلب می‌باشد، امکان مین گذاری آشکار و پنهان در مسیر بند بند این توافق وجود دارد که می‌تواند منافع ملت مقاوم ایران را به مخاطره بیندازد؛ پس مجلس شورای اسلامی وظیفه سنگین و خطیری را بر عهده دارد که نظر آن می‌تواند چند نسل آینده کشور را تحت تاثیر خود قرار دهد./998/د102/س

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات