۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۵
کد خبر: ۲۸۶۱۵۸
استاد حوزه و دانشگاه:

صبر ابزار غلبه بر مشکلات و مرکب ادامه مسیر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که صبر ابزار غلبه بر مشکلات و مرکب ادامه مسیر است، گفت: برخی افراد تصور می‌کنند صبر بدین معنا است که انسان تلاش نکند، در حالیکه این گونه نیست؛ بلکه صبر، مرکب ادامه مسیر است که در اختیار انسان‌ها قرار گرفته است.
صبر ابزار غلبه بر مشکلات و مرکب ادامه مسیر است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم حیدری استاد حوزه و دانشگاه، امروز در سلسله نشست های تفسیر زیارت جامعه کبیره که در سالن اجتماعات مدرسه علمیه حضرت خدیجه(س) مشهد برگزار شد، گفت: ائمه اطهار(ع) برای رسیدن به رضای پروردگار هر مصیبتی را تحمل کردند.

وی با اشاره به فراز « وَ بَذَلْتُمْ أَنْفُسَکُمْ فِی مَرْضَاتِهِ ، سلام بر شما اهل بیتی که جانهایتان را در راه رضای او فدا ساختید.»، ابراز کرد: ائمه اطهار(ع) تنها برای رضای خداوند کار می کردند و از جهت اخلاص هیچ کس به پای ائمه معصومین(ع) نمی رسد. 

این استاد حوزه ودانشگاه گفت: امام حسین(ع) هدف خود را از قیام، برافراشته شدن پرچم دین برای رضای خداوند و اجرای دستورات فرامین الهی برای رضای خداوند معرفی می کند و این را از آخرین جمله حضرت متوجه می شویم که فرمودند:«الهی رِضاً بِرِضِاکَ، صَبراً عَلی قَضائِک یا رَبَ لا الهَ سِواکَ...».

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد افزود: در روز قیامت انسان ها به سه گروه تقسیم می شوند؛ مقربان، اصحاب یمین و اصحاب شمال که هر کدام از این سه گروه دارای درجات و مراتب فراوان هستند. خداوند متعال در قرآن می فرماید:« وَکُنتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً، فَأَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ، وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ، وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ، أُوْلَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ.».

وی ابراز کرد: اصحاب یمین ابرار هستند و مقام ابرار از مقربان پایین تر است؛ چرا که مقربان شاهد کتاب اعمال ابرار هستند.

این استاد حوزه و دانشگاه با طرح این پرسش که شرط رسیدن به مقام ابرار چیست؟ گفت: ابرار، آن چه را که دوست دارند و نزدشان محبوب است در راه خدا انفاق می کنند؛ از این رو انسان هرگز به مقام ابرار نمی رسد، مگر این که آن چه را دوست دارد در راه خدا انفاق کند. 

حیدری خطاب به مادران اظهار کرد: فرزندان خود را برای سربازی امام زمان(عج) تربیت کنید و به گونه ای باشید که اگر رهبر معظم انقلاب فرمان جهاد دادند، هم خودتان و هم فرزندانتان را در راه اسلام فدا کنید. 

صبر ابزار غلبه بر مشکلات و مرکب ادامه مسیر است
این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با اشاره به فراز «وَ صَبَرْتُمْ عَلَى مَا أَصَابَکُمْ فِی جَنْبِهِ، سلام بر شما اهل بیتی که به هر رنجی در راه فرمانبرداری رسیدید، شکیبایی ورزیدید.»، افزود: در این فراز «جنب الله» به معنای اطاعت خداوند است. صبر نیز به معنای خود نگه داشتن و بی قراری نکردن در برابر ناملایمات است و باید به این نکته توجه کرد که به معنای تلاش نکردن نیست.

وی با بیان این‌که صبر ابزار غلبه بر مشکلات و مرکب ادامه مسیر است، ابراز کرد: برخی افراد تصور می کنند صبر به معنای این است که انسان تلاش نکند، در حالیکه این گونه نیست؛ بلکه صبر، مرکب ادامه مسیر است که در اختیار انسان ها قرار گرفته است و مهم سوار شدن بر این مرکب است و هر انسانی به اندازه توان و استعداد خود از این مرکب استفاده می کند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: زمانی که امام خمینی(ره)، مبارزه با رژیم طاغوت پهلوی را شروع کرد، هم دشمن و هم خودی ها با ایشان مخالفت کردند، اما ایشان صبر کرد و مسیر را ادامه داد تا انقلاب اسلامی ایران پیروز شد.  

حیدری اظهار کرد: صبر بر سه قسم است؛ صبر بر بلا و مصیبت، صبر بر طاعت و عبادت و صبر بر گناه و معصیت؛ هر کدام از این صبرها نتیجه ای دارد. نتیجه صبر بر بلا و مصیبت، رسیدن به مقام رضا است

وی در پایان گفت: انسان با صبر بر طاعت و عبادت به مقام خضوع در برابر حق و انس با او می‌رسد و صبر بر گناه و معصیت به تقوای الهی منجر می شود./1309/202/ب3

ارسال نظرات