۲۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۳
کد خبر: ۲۸۷۶۱۶
مسؤول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان تبریز:

حوزه های علمیه در طول تاریخ مانع افول و تنزل فرهنگ دینی بوده‌اند

خبرگزاری رسا ـ مسؤول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان تبریز گفت: همواره در مقاطعی که فرهنگ دینی دچار افول و تنزل شده است، حوزه های علمیه خود را سپر این انحناء قرار داده و مانع از این فاجعه شده اند.
حوزه علميه

حجت‌الاسلام جلیل جلیلی، امام جمعه مهربان و مسؤول نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه فرهنگیان تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به اهمیت جریان فرهنگ‌سازی و نقش مراکز آموزشی در آن، اظهار داشت: از آغاز غیبت کبری امام عصر(عج)، حوزه های علمیه مدافعان و حفظ کنندگان فرهنگ اسلامی بوده‌اند.

 

وی خاطرنشان کرد: همواره در مقاطعی که فرهنگ دینی دچار افول و تنزل شده است، حوزه های علمیه خود را سپر این انحناء قرار داده و مانع از این فاجعه شده اند، حوزه‌های علمیه همیشه تاریخ در راستای آموزش و ترویج فرهنگ دینی پیش قدم بوده‌اند.

 

این استاد دانشگاه ابراز داشت: دانشگاه ها نیز در نیم قرن اخیر تأثیر مستقیمی در فرهنگ جامعه داشته است، البته اگر علوم انسانی دانشگاه‌ها براساس مبانی دینی تنظیم شود و فضای محافل علمی به سمت شناخت هستی و فلسفه هستی باشد، در این صورت دانشگاه‌ها تأثیر مستقیم در فرهنگ مثبت جامعه خواهند داشت.

 

وی ضمن تأکید بر تأثیر دانشگاه و دانشگاهیان در فرهنگ عمومی کشور، ادامه داد: در غیر این صورت خود این‌ها تهدید برای جامعه بشری خواهد بود، همان چیزی که امروز در جوامع غربی مورد مشاهده قرار می گیرد.

 

حجت الاسلام جلیلی در کنار دو مجموعه فرهنگ‌ساز کشور، حوزه های علمیه و دانشگاه ها به جایگاه بنیادین آموزش و پرورش در تربیت شخصت نسل جوان و نوجوان کشور در جهت دینی، اظهار داشت: هیچ کس نقش آموزش و پرورش را در سرنوشت کشور، در قدرت تولید فرهنگ نمی‌تواند انکار کند.

 

وی تصریح کرد: وزارتی که حدود بیست میلیون نفر را باید تغذیه علمی و فکری کند، البته بیست میلیونی که متفاوت با سایرین هستند، این افراد در عین حالی که تشکیل دهنده فرهنگ امروز کشور هستند، تأثیرگذار در فرهنگ آینده نیز هستند.


امام جمعه مهربان افزود: امروز وظیفه معلمی به عنوان شغل غیرحرفه ای نباید تلقی شود، در عین حالی که باید از جانب نظام مورد حمایت مالی و معیشتی قرار بگیرند، خودشان نیز باید شغلشان را به عنوان یک تخصص ببینند و برای تقویت و ارتقاء آن سرمایه گذاری کنند.

 

وی ادامه داد: سیستم آموزش و پرورش ما باید دو بال علم و تقوا را در دانش‌آموز ایجاد کند، در این بین تأثیر معلم از همه مهم‌تر است؛ رفتار، گفتار و منش معلم تأثیر مستقیم در دانش‌آموز دارد، هیچ انسان موفقی را نمی‌توان یافت که جرقه اول موفقیت او را یک معلم مفید، در کلاس درس روشن نکرده باشد./854/302/ب2

ارسال نظرات