۲۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۲۸۷۷۹۰
کارشناس مسائل دینی:

دوستان و دشمنان امام جواد به تقوا و پرهیزکاری ایشان اذعان داشتند

خبرگزاری رسا ـ کارشناس مسائل دینی امام جواد(ع) را نخستین امام خردسال شیعیان نامید و گفت: دوستان و دشمنان امام جواد به تقوا و پرهیزکاری ایشان اذعان داشتند.
حجت الاسلام جاوري شهرضا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام محمد حسین جاوری، کارشناس مسائل مذهبی، ظهر امروز در مراسم بزرگداشت شهادت امام جواد(ع) که در مسجد عسگریه شهرضا برگزار شد، اظهار کرد: دوستان و دشمنان امام جواد(ع) به این مسأله اقرار داشتند که وجود ایشان منبع تقوا و پرهیزکاری بود.

 

وی در ادامه اختصاص لقب جواد را به دلیل جلوه و ظهور خاصی تقوای الهی امام جواد(ع) در اجتماع آن روز دانست و افزود: تمامی امامان از صفت تقوا و عصمت الهی برخوردارند چنان که همه آنان واجد اوصافی چون سجّاد، باقر و صادق هستند که معانی هر یک از این کلمات بیان گر دریایی از فضائل است اما تقوای امام نهم، با وجود جوانی آن حضرت مثال زدنی بوده است.

 

 

کارشناس مسائل دینی امام جواد(ع) را نخستین امام خردسال شیعیان نامید و تصریح کرد: پس از شهادت امام رضا(ع)، از آن جا که اراده الهی بر آن بود که رشته امامت گسسته نشود، حضرت امام جواد(ع) در خردسالی و در سن هفت یا هشت سالگی زمام امور امت را به دست گرفتند.

 

 

وی بصیرت را لازمه شیعه بودن دانست و اضافه کرد: امام جواد نخستین امام شیعه است که در خردسالی به امامت رسیده و این مسأله طعن و مخالفت دشمنان را برانگیخت تا آن جا که به حیرت و حتی سرگردانی برخی از شیعیان نیز انجامید.

 

کارشناس مسائل دینی گفت: عده ای این ایراد را مطرح می کنند که چگونه کودک یا نوجوانی می تواند زمام امور امت را بر عهده بگیرد، در پاسخ این عده باید گفت در تاریخ بشر بارها شاهد حضور انسان هایی بوده است که در کودکی به مقام پیشوایی و رهبری امتی نائل شده اند و در قرآن کریم داستان رسالت حضرت یحیی(ع) در کودکی و سخن گفتن حضرت عیسی(ع) در گهواره شاهدی بر این سخن است.

 

حجت الاسلام جاوری تسلط امام جواد(ع) بر علوم و معارف را از جمله ویژگی های بارز آن حضرت برشمرد و اظهار کرد: در زمان آن حضرت شبهاتی مطرح می شد اما امام جواد(ع) در پرتو علم امامت در همه این بحث ها و مناظرات علمی با پاسخ های قاطع و روشنگر، هر گونه شک و تردید را در مورد پیشوایی خود از بین می برد و امامت خود و اصل امامت را تثبیت می کردند.

 

وی تأکید کرد: تلاش های علمی امام جواد(ع) تا جایی بود که بعد از ایشان در دوران امامت حضرت هادی(ع) که ایشان نیز در کودکی به امامت رسیدند، این موضوع مشکلی ایجاد نگرد؛ زیرا برای همه روشن شده بود که خردسالی تأثیری در برخوداری از این منصب الهی ندارد.

 

کارشناس مسائل دینی در پایان، گفت: تقی از القاب معروف امام جواد(ع) است و این لقب از واژه تقوا به معنای خود نگهداری و پرهیز و پروا از گناه آمده است./868/202/ب2

ارسال نظرات