۲۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۲
کد خبر: ۲۸۹۳۷۷
آیت الله نمازی:

فعالان سواد آموزی جهادگران عرصه علم‌آموزی هستند

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه درکاشان با بیان این‌که فعالان سواد آموزی جهادگران عرصه علم‌آموزی هستند، گفت: افراد بی سوادی که تحصیلات خود را از نهضت سواد آموزی آغاز کرده و امروز در دانشگاه ها مشغول به ادامه تحصیل هستند باید شناسایی و آنها را به جامعه معرفی کرد تا الگویی برای دیگران باشند.
آيت الله عبدالنبي نمازي آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگارخبرگزاری رسا درکاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی ‌فقیه در کاشان ظهر امروز در دیدار با معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان و رییس اداره آموزش و پرورش کاشان محدودیت های سوادآموزی در جامعه را یادآور شد و گفت: اولین مشکل سد راه سواد آموزی برای افراد بیسواد و یا کم سواد جامعه، پراکندگی این قشر از جامعه در روستاها و مناطق دور دست است.

 

وی افزود: دومین محدودیت سواد آموزی برای افراد بیسواد و کم سواد عدم انگیزه بین این قشر از جامعه به دلیل مشکلات اقتصادی و مشاغل آنها است که فرصت ندارند برای با سواد شدن خود اقدام کنند.

 

به گفته وی، اکثر افراد کم سواد و یا بیسواد به دلیل مشغله کاری که دارند، با سواد شدن در برنامه های آن جایگاهی ندارد، لذا مشکلات سد راه از آفات و آسیب هایی است که در مسیر با سوادی است.

 

آیت الله نمازی با تأکید بر اینکه برای هریک از آسیب های پیش روی با سوادی باید تدبیری پیدا کرد، گفت: برای رفع هریک از آسیب های پیش روی با سوادی باید کار کارشناسی در روستاها و بین قشر کشاورز انجام شود.

 

به گفته وی، برای کشاورزانی که برای با سوادی و حضور در کلاس های درس اقدام می کنند باید ابزار تشویقی از جمله ارائه تسهیلات کشاورزی از طریق جهاد کشاورزی ارائه شود.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان فعالیت در عرصه سواد آموزی در جامعه را کار مبارکی دانست و گفت: مهم‌تر از فعالیت در عرصه نهضت سواد آموزی، تداوم آموزش برای افراد نوسواد در مقاطع بالاتر است.

 

آیت الله نمازی با اشاره به پیشرفت علم در جهان گفت: امروز حداقل مدارک علمی در دنیا مدرک دکتری است، از این رو نهضت سواد آموزی باید ادامه تحصیل افراد نوسواد در مقاطع بالاتر را برنامه ریزی و تدبیر کند که  این کار نیازمند ابزار تشویقی است.

 

عضو مجلس خبرگان رهبری بر شناسایی افرادی که از طریق نهضت سواد آموزی  وارد مقاطع عالی تحصیلی در دانشگاه ها شده‌اند تأکید کرد و گفت: افراد بی سوادی که تحصیلات خود را از نهضت سواد آموزی آغازکرده و امروز در دانشگاه ها مشغول به ادامه تحصیل هستند باید شناسایی و آنها را به جامعه معرفی کرد تا الگویی برای دیگران باشد.

 

آیت الله نمازی یادآور شد: مسؤولان سوادآموزی باید به گونه ای برنامه ریزی برای ادامه تحصیل افراد بی سواد داشته باشند که سالانه تعدادی از آنها وارد دانشگاه ها شوند.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان فعالان در عرصه سواد آموزی را جهادگران در این عرصه خواند و گفت: انگیزه عوامل و افرادی که در این عرصه فعالیت دارند انگیزه دینی و اخلاص در کار است.

 

استان اصفهان به لحاظ جمعیت با 96 درصد جمعیت با سواد رتبه اول آمار باسوادی را در کشور دارد

در ادامه محمد براتی، معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، سواد آموزی اداره آموزش و پرورش استان اصفهان نیز تعداد بیسوادان استان اصفهان را 11 هزار نفر اعلام کرد و گفت: استان اصفهان با 96 درصد جمعیت با سواد، بعد از استان مازنداران و سمنان سومین استان با سواد کشور است.

 

به گفته وی استان اصفهان با استان مازندران پنج صدم درصد و با استان سمنان پنج دهم درصد اختلاف دارد آمار باسواد دارد.

 

براتی با اشاره به اینکه، استان اصفهان به لحاظ جمعیت رتبه اول آمار با سواد در کشور را دارد یاد آورشد: استان اصفهان با بیش از 4 میلیون نفر جمعیت و 96 درصد جمعیت با سواد در مقایسه با جمعیت دو ونیم میلیون نفری استان مازندران رتبه اول آمار با سواد در کشور را به خودش اختصاص داده است.

 

به گفته وی، تعدادی از چهاردرصد جمعیت بی سواد استان اصفهان را که در حال شناسایی هستند، افراد آموزش ناپذیر هستند و دو نیم درصد نیز افراد با سوادی هستند که خود را بیسواد معرفی‌کرده اند.

 

از امسال هرگونه خدمات صدور و یا تمدید پروانه کسب و گواهینامه به افراد بیسواد ممنوع است

براتی از عدم ارائه و یا تمدید پروانه کسب و گواهینامه به افراد بیسواد در سال جاری خبرداد و گفت: براساس مصوبه هیأت دولت در سال جاری ارائه هرگونه خدمات صدور و یا تمدید پروانه کسب، گواهینامه و دیگر خدمات دولتی به افراد بیسواد ممنوع اعلام شده است.

 

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه کمک هزینه افراد بی سواد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ع) و سازمان بهزیستی در سال جاری قطع خواهد شد گفت: برای کشاورزان نیز در صورت حضور در کلاس‌ها و قبولی در آزمون، یکصد و پنجاه هزار تومان و افراد در طرح خود آموز نیز مبلغ 750 هزار تومان پاداش تشویقی در نظر گرفته شده است.

 

براتی همچنین آمار دانش آموزان افغانستانی در استان اصفهان را 46 هزار نفر اعلام کرد و با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر شناسایی اتباع غیر مجاز برای باسواد شدن آنها گفت: امسال تا کنون 8 هزار نفر از دانش آموزان افغانستانی غیر مجاز در استان اصفهان برای با سواد شدن شناسایی شده اند که پیش از این هیچگونه اطلاعاتی از آنها وجود نداشته است.

 

95 درصد از مردم کاشان با سواد هستند

محمود خدمتی‌مدیر آموزش و پرورش شهرستان کاشان نیز با اشاره به اینکه 95درصد از مردم شهرستان کاشان با سواد هستند گفت: در حال حاضر یکهزار و 500 نفر بی سواد در شهرستان کاشان شناسایی شدند که از این تعداد 760 نفر بی‌سواد و 740 نفر کم سواد هستند که این تعداد افراد بی‌سواد و کم سواد بیشتر درحاشیه شهرستان کاشان سکونت دارند.

 

خدمتی با اشاره به رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب مبنی ریشه کنی بیسوادی در کشور گفت: امسال 800 نفر از اتباع افغانستان شناسایی و برای اولین بار به طور رسمی وارد واحد های آموزشی شهرستان کاشان می شوند.

 

مدیر آموزش و پرورش شهرستان کاشان تعداد دانش آموزان اتباع در این شهرستان را شش هزار نفر اعلام کرد و با اشاره به ورود 800 نفر دانش آموز جدید الورود اتباع در سال تحصیلی جدید به واحد های آموزشی کاشان گفت: برای حضور دانش آموزان اتباع در واحد های آموزشی‌کاشان، دو مدرسه تجهیز و آماده شده است.

 

خدمتی با اشاره به این که مدیران برای شناسایی اولیاء بیسواد دانش آموزان بسیج شده اند گفت: در شش ماهه اول امسال 87 نفر بیسواد از اولیاء دانش آموزان شناسایی شدند./1307/201/ب2

ارسال نظرات