۳۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۳
کد خبر: ۲۸۹۵۶۵
مدیر حوزه‌های علمیه قزوین:

دولتمردان سبک زندگی امام باقر را سرلوحه امور خود قرار دهند

خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه‌های علمیه قزوین با بیان این‌که لازم است سبک زندگی امام باقر(ع) وارد اجتماع شود، گفت:‌ لازم است سیره امام باقر(ع) از جهات مختلف به صورت عملی در جامعه ترویج شود،‌ باید سبک زندگی ایشان وارد اجتماع شود،‌ در این راستا نیز دولتمردان و صدا و سیما نقش بسیاری دارند.
امام باقر(ع)

حجت‌الاسلام علی عباسی مدیر حوزه‌های علمیه قزوین، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، به مناسبت شهادت امام باقر(ع) در بیان ویژگی‌های این امام معصوم(ع) گفت: تمام ائمه اطهار(ع) در تمام صفات سرآمد مردم روزگار خود بودند، اما برخی ویژگی‌ها با توجه شرایط زمانی ظهور بیشتری در یک امام داشته است.

 

مدیر حوزه‌های علمیه قزوین در ادامه افزود: تعلیم و تعلم و دلسوزی برای آموزش شاگردان در بحث‌هایی مانند اخلاق، روابط اجتماعی و احکام از ویژگی‌های برجسته امام باقر(ع) است تاجایی که ایشان لقب شکافنده علم‌ها را داشتند.

 

وی با اشاره به روایات امام باقر(ع) عنوان کرد: در موضوعات مختلف علمی و دینی روایات بسیاری از امام باقر(ع) موجود است، حتی بخشی از مستندات فتوای مراجع روایات این امام بزرگوار است، در شرایط زمان در برجسته شدن این ویژگی موثر بوده است، زیرا به دلیل ضعف بنی امیه سخت گیری‌های سابق درخوص این امام معصوم(ع) صورت نمی‌گرفت.

 

حجت‌الاسلام عباسی با بیان سخت کوش بودن امام باقر(ع) ابراز داشت: سخت کوشی ویژگی دیگر امام باقر(ع) بود، پیام این سخت کوشی نیز برای جامعه و جوانان این است که آنان نیز باید به تلاش و کوشش بپردازند.

 

وی درباره تشویق افراد به علم آموزی اظهار داشت: ‌بررسی آیات علمی قرآن و تاکیدات قرآن به علم آموزی و اختراعات و اکتشافات و مراجعه به سیره معصومین(ع) باعث افزایش شوق درجهت علم آموزی خواهدشد، زیرا روایات و ایات بسیاری وجود دارند که به علم آموزی و پرداختن به علوم روز پرداخته‌اند، حتی حریص بودن در علم ویژگی مثبتی به شمارآمده است.

 

این کارشناس دینی با اشاره به نقش حوزه‌های علمیه و روحانیت در راستای معرفی امام باقر(ع) به جامعه ابراز داشت: کتاب‌هایی در زمینه زندگی نامه، روایات علمی، علوم تجربی، جهان شناسی و رفتارهای اجتماعی امام باقر(ع) منتشر شده است، همچنین بخش مهمی از رساله‌های عملیه مبتنی بر روایات امام باقر(ع) است و این موارد باعث ترویج ویژگی‌ها و کارهای این امام معوم(ع) شده است.

 

وی در دامه افزود: در مناسبت‌های مختلف نیز فعالیت‌هایی صورت گرفته می‌گیرد، ‌از جمله سخنرانی‌هایی که توسط مبلغین در منبرها، رسانه‌ها و صدا و سیما انجام می‌شود، با این حال زندگی امام باقر(ع) دریای عمیقی است که هنوز جای پرداخته شدن بسیاری دارد.

 

مدیر حوزه‌های علمیه قزوین با تاکید بر فعالیت‌هایی که لازم است در زمینه بررسی دقیق زندگی امام باقر(ع) ورت گیرد عنوان کرد: پرداختن دقیق و بیشتر به زندگی امام باقر(ع) مستلزم استخراج زندگی نامه آن حضرت از کتاب‌های معتبر به طور دقیق و جزئی و تقسیم بندی آن‌ها است.

 

حجت‌الاسلام عباسی در پایان به نقش دولت در ترویج عملی سیره امام باقر(ع) اشاره کرد و گفت: لازم است سیره امام باقر(ع) از جهات مختلف به صورت عملی در جامعه ترویج شود،‌ باید سبک زندگی ایشان وارد اجتماع شود،‌ در این راستا نیز دولتمردان و صدا و سیما نقش بسیاری دارند، آنان باید سیره امام باقر(ع) را در متن کارها قرارا دهند، این کار نتایج بسیار خوبی خواهد داشت./955/302/ب3

ارسال نظرات