۱۸ مهر ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۲۹۴۱۸۰

شیوه‌های تربیت اسلامی فرزندان و الگوهای دعوت به نماز در بوشهر برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ شیوه‌های تربیت اسلامی فرزندان و الگوهای دعوت به نماز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر برگزار شد.
کارگاه نماز جشن تکليف
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر، حجت الاسلام طاهرزاده استاد حوزه و دانشگاه امروز در دوره کارگاه تحصصی آموزشی که به همت کانون فرهنگی قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر برای کارکنان و استادان این واحد به منظور آشنایی با شیوه‌های تربیت اسلامی فرزندان و الگوهای دعوت به نماز برگزار شد نماز را به عنوان وسیله ارتباط انسان با خداوند متعال برشمرد و با توجه به سیره معصومین و اهتمام آنان به نماز اول وقت، گفت: خانواده به عنوان کوچکترین واحد اجتماعی و منظومه ای متشکل از زن و مرد و فرزندان است که دارای روابط عمیق روحی، عاطفی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که در صورت پایبندی به فریضه نماز خانواده‌ای باقوام و دور از تزلزل خواهد بود.
 
روحانی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد استان بوشهر افزود: تمام مسائل و مواردی که انسان به آن نیاز دارد به نحوی در قرآن کریم آمده و دین خدا کمبودی ندارد.
 
وی نماز را تشکر از خدا دانست و گفت: نماز به شکرگزاری از نعمت‌های اهدایی خداوند به انسان اشاره و نقش مؤثری در بهداشت روح و جان انسان دارد.
 
این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: لازم است تمام افرادی که به نحوی با تعلیم و تربیت کودک ارتباط دارند، از دوران کودکی حس مسؤولیت طفل را در پیشگاه پروردگار بیدار سازد، او را با حس وظیفه شناسی بار آورد، به زبان ساده به او بفهماند که خداوند، تو را در همه حال می بیند و از کارهای بد و خوب تو آگاه است و چیزی از خداوند پنهان نیست. در کارهای خوب، به تو پاداش می دهد و در بدی ها، مجازات می کند.
 
حجت الاسلام طاهرزاده با تأکید بر وجود فطرت پاک و خداجوی از بدو تولد در ضمیر انسان تشریح کرد: باید دانست که کودک، پیش از اینکه عقلش به شکوفایی برسد و قادر به درک مطالب علمی باشد، فطرت توحیدی و عواطف اخلاقی در ضمیر او فعلیت دارد و برای پذیرش تربیت، آماده است و این والدین هستند که به ارزش این فرصت مهم توجه کنند و از بیداری فطرت ایمانی و احساسات کودک، بیشترین استفاده را ببرند و ایمان به خدا و سجایای اخلاقی را در او پرورش دهند.
 
این روحانی با تأکید بر اینکه با کودک باید با زبان خود او حرف زد، تصریح کرد: پدر و مادر مهم ترین معارف دین را با زبان خود او بدون حساسیت و ناخوشایندی برای کودک، در سطح فهم و بینش کودک به او بیاموزند و او را برای پذیرش گفتارهای دقیق منطقی، عقلی و اعتقادی آماده کنند.
 
وی توجه به تفاوت‌های فردی را امری مهم در پرورش درست احساسات آنها دانست و خاطرنشان کرد: از دیگر وظایف والدین است که در دعوت و آموزش فرزندان به نماز، به روحیه، احساس و عواطف فرزندانشان به نیکی توجه کنند زیرا همان گونه که بچه‌ها از نظر ظاهر با هم متفاوت هستند، از نظر ویژگی‌های روحی و روانی نیز تفاوت دارند.
 
حجت الاسلام طاهرزاده، آموزش مسائل دینی و عبادی به فرزندان را گام به گام و نکته به نکته یادآور شد و افزود: همه آموزش ها باید در زمان مناسبی انجام پذیرد که هم والدین و هم فرزندان، آمادگی لازم برای آموختن و فراگیری داشته باشند و از شرط های اصلی تأثیرگذاری والدین در پرورش عبادی فرزندان، صبر و حوصله است، زیرا کج خلقی و عصبانیت، سبب بیزاری فرزندان از کارهای عبادی و مذهبی می شود.
 
گفتنی است در پایان این نشست با ارائه بروشور و دفترچه و پرسشنامه میزان اطلاعات والدین به چالش کشیده شد و به نفرات برتر نیزهدایایی تقدیم شد./833/202/ب3
ارسال نظرات