۱۹ مهر ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۹
کد خبر: ۲۹۴۵۳۳
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

تربیت، فراهم کردن پرورش استعدادهای درونی فرد است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: تربیت یعنی این که امکان پرورش استعدادهای درونی فرد را ایجاد کنیم و هرگز تربیت به معنای کپی سازی و اجبار فرد در آن چه مربی می خواهد نیست.
تعليم و تربيت

حجت الاسلام محمد شمس الدین دیانی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، به تشریح مقاله خود با موضوع «ساحت ها و شاخص های تربیت در آموزه های رضوی» که در همایش تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی جزء مقالات برتر شناخته شده بود، پرداخت و اظهار داشت: در بخشی از این مقاله درباره ساحت های تربیت و این که در تربیت باید به ابعاد مختلف انسانی توجه شود، پرداخته شده است.

 

وی با بیان این که یکی از ابعاد مهم انسانی روح و بعد دیگر جسم است، افزود: در حوزه روحانی انسان ها در ارزش ها هیچ گونه تفاوتی ندارند اما در بعد جسمانی انسان ها در قرائن و نسبت های ظاهر متفاوت هستند حتی تفاوت هایی بین افراد یک جنس هم بسیار زیاد است به طور مثال یچه‌های چند قلو از یک جنس و از یک پدر و مادر، روحیات متفاوتی دارند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تصریح کرد: تربیت یعنی این که امکان پرورش استعدادهای درونی فرد را ایجاد کنیم و هرگز تربیت به معنای کپی سازی و اجبار فرد در آن چه مربی می خواهد نیست.

 

این پژوهشگر برتر با تأکید بر اولویت دادن اختیار و قدرت انتخاب در متربی، خاطر نشان کرد: مربی باید در بحث تعلیم و تربیت، وظیفه خود را انجام دهد و خون سردی خود را حفظ کند و نیز براساس سفارش ائمه(ع) اهل دعه بوده و وقار داشته باشد چرا که در نهایت خود متربی است که انتخاب می کند چه مسیری را انتخاب می کند.

 

حجت الاسلام دیانی بیان کرد: اهمیت دادن به بهداشت روانی در سنین مختلف از دیگر شاخصه های تربیتی است که اهل بیت(ع) به آن توجه بسیاری داشتند و لحن کلام مناسب از دیگر اصولی است که ائمه در این راستا سفارش کرده اند و این که باید در مباحث تعلیم و تربیتی به ظرفیت و توانایی درک طرف مقابل توجه داشته باشد.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزاری همایش ها را به عنوان راه کاری مناسب برای ارائه و ترویج تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی دانست و گفت: امام رضا(ع) ولی نعمت ایرانی ها هستند و حق بزرگی بر گردن همه و به ویژه مشهدی ها دارند و برگزاری چنین همایشی هر چند باید زودتر از این ها برگزار می شد ولی بازهم فرصت خوبی است تا به ابعاد مختلف شخصیت حضرت رضا(ع) و به ویژه شخصیت تربیتی ایشان توجه شده و در جوامع آموزشی به کار گرفته و عملی شود.

 

گفتنی است؛ همایش تعلیم و تربیت در فرهنگ رضوی نخستین همایشی است که 18 مهرماه با رویکرد پرداختن به ابعاد مختلف زندگی امام رضا(ع) در مشهد برگزار شد و با محوریت سیره زندگی حضرت مقالات و آثار متعددی به دبیرخانه همایش ارسال شد که 51 اثر به عنوان آثار برگزیده انتخاب شدند و مقاله حجت الاسلام دیانی با موضوع «ساحت ها و شاخص های تربیت در آموزه های رضوی» یکی از این مقالات برگزیده است./844/302/ب1

ارسال نظرات