۲۶ مهر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۱
کد خبر: ۲۹۶۰۲۳
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری مطرح کرد؛

نزاع معاصر بر سر پرستش معبود است/ مؤمنان هوشیار باشند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که موضوع نزاع و صف بندی ها عبادت غیر خدا است، گفت: این که گفته می شود عده ای خداپرست هستند و عده ای آزاد اشتباه است بلکه هرکس در راه معبود خود فداکاری می کند و این موضوع قابل صلح و اجماع نیست مگر این که یک طرف معبود خود را کنار بگذارد.
حجت‌الاسلام محمدمهدي ميرباقري، رييس فرهنگستان علوم اسلامي قم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری در چهارمین شب از مراسم دهه اول ماه محرم در مدرسه فیضیه بیان کرد: ائمه معصوم(ع) و در رأس آنها پیامبراکرم(ص) دارای مشکلات فراوانی هستند که هم مربوط به دشمنان است و هم مربوط به یاران پیامبراکرم(ص) است.

 

وی ادامه داد: یکی از مشکلات پیامبراکرم(ص) همراهی نکردن یاران و عدم تحمل یاران در برابر مشکلات است و این مورد در قرآن تذکر داده شده است.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) بیان داشت: زمانی که یک انسان دچار مشکلات می شود خدواند نیز مانند دیگران به آن فرد تسلی می دهد اما تسلی دادن خداوند با دیگران متفاوت است و بیان می کند اگر کسی در مقابل مشکلات صبر داشته باشد سه چیز به او عطا می شود که اگر یکی از آنها را به فرشتگان بدهد راضی هستند و آن سه مورد صلوات، رحمت و هدایت هستند.

 

وی ادامه داد: کسی بخواهد با پیامبراکرم(ص) همراه باشد باید صبر و استقامت داشته باشد؛ استقامت یاران در این راه برای پیامبر اکرم(ص) سودی نخواهد داشت بلکه خود افراد هستند که از این استقامت نفع می برند.

 

حجت الاسلام والمسلمین میرباقری با بیان این که پیامبراکرم(ص) برای این که یاران بتوانند در این راه استقامت داشته باشند تلاش های فراوانی انجام داده اند، اظهار داشت: یکی از این موارد بصیرت افزایی است که مقدمه ای برای ایستادگی است.

 

وی ادامه داد: یکی از روشنگری ها تغییر درک انسان ازمرگ و آینده نگری های روشن است و اگر انسان درکش از مرگ تغییر نکند در سختی ها و در جایی که باید جانش را در دست بگیرد نمی تواند با پیامبر اکرم(ص) همراه باشد.

 

استاد حوزه علمیه با تصریح بر این که پیامبراکرم(ص) درک از حیات را نیز تغییر داده اند، بیان داشت: پیامبر اکرم(ص) در همین دنیا یاران را با یک زندگی برتر و حیات طیبه آشنا می کنند و از یاران درخواست می کنند که خودشان را به آن حیات برسانند.

 

وی با بیان این که پیامبر اکرم(ص) جبهه و صف بندی ها را روشن کرده اند بیان داشت: قرآن کریم یک گروه را مؤمن و یک گروه را کافر و گروه دیگر را منافق معرفی می کند که هر کدام دارای یک ویژگی و عملکرد خاص هستند.

 

ححت الاسلام والمسلمین میرباقری خاطرنشان ساخت: پیامبر اکرم(ص) موضوع نزاع و صف بندی ها را نیز روشن کرده است و بیان می کند نزاع بر سر معبود است و این که گفته می شود عده ای دارای معبود هستند و عده ای آزاد اشتباه است بلکه همه در راه معبودهای خود فداکاری می کنند.

 

وی ادامه داد: دو مکتب خداپرست و بت پرست در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند و گاهی این بت از سنگ است که رسول اکرم(ص) آن را ویران کردند یا به وسعت یک دنیا است؛ معبود قابل اجماع و گفت و گو نیست، بلکه زمانی نزاع تمام می شود که خداپرستان یا بت‌پرستان دینشان را کنار بگذارند.

 

استاد حوزه علمیه افزود: صحیح است که دین اسلام دین رحمانی است اما این دین بر سر معبود معامله نمی کند و اگر کسی دعوت به صلح می کند به این معنا است که شما معبود خود را کنار بگذارید اما من چنین کاری نمی کنم؛ صلح زمانی است که بت پرستی ریشه کن شده باشد./1324/پ202/س

ارسال نظرات