۰۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹
کد خبر: ۲۹۸۴۰۹
آیت الله ایمانی:

امام حسین نخستین شهید امر به معروف و نهی از منکر بود

خبرگزاری رسا ـ آیت‌الله ایمانی با بیان این‌که امام حسین(ع) نخستین شهید امر به معروف بود، گفت: ما نیز وظیفه داریم راه امام حسین(ع) دهیم و با توجه به این‌که قانون اجرای امر به معروف و نهی از منکر در جامعه از سوی مجلس تصویب شده است، دولت موظف به اجرای این قانون است.
آيت الله ايماني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان فارس، آیت الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در فارس امروز در نخستین جلسه شورای هماهنگی ستاد امر به معروف و نهی از منکر فارس گفت: امام حسین(ع) اولین شهید امر به معروف بود، در میان خلفای عباسی منصور دوانقی معروف به بخل بود، بر دانه خرما هم مالیات بسته بود، یعنی خرما را بر اساس عدد آن مالیات را تعیین می‌کرد.
 
وی افزود: معمولا شعرا می آمدند شعر می‌گفتند و جایزه می‌خواستند، منصور دوانقی به شکلی از دادن جایزه کنار می‌رفت و حاضر به پرداخت جایزه نبود، یک شاعر آمد و شعر خیلی زیبایی در وصف منصور دوانقی گفت، آنقدر منصور از این شعر خوشحال شد که گفت هرچه که بخواهی جایزه شعری که برایم گفتی به تو می‌دهم شاعر گفت من جایزه ای نمی‌خواهم.
 
آیت الله ایمانی ادامه داد: گفت قربان من عادت به شرب خمر دارم، شراب می‌خورم مأموران شما من را دستگیر می‌کنند و حد  الهی براساس نهی از منکر بر من جاری می‌شود شما کاری انجام دهید که وقتی ماموران شما مرا دستگیر می‌کنند و آوردند حد شرب خمر بر من جاری نشود
 
وی با بیان اینکه فرد شاعر ادامه داد که اگر آمدم داخل خیابان اربده کشیدم کسی مزاحم من نشود، ابراز کرد: منصور فکری کرد گفت خیلی سخت است چیزی خواستی به سادگی برای من میسر نیست، گفت قربان من همین خواسته را دارم و خواسته دیگری ندارم وقتی که دید شاعر مصمم بر این جایزه است یک راه حل به نظرم می آید اینکه اگر تو شراب خوردی و مأموران من تو را آوردند من حد تو را میزنم اما آن مامور را هم به یک بهانه‌ای کارش را خواهم ساخت که کسی دیگر جرأت نکند نهی از منکر داشته باشد.
 
نماینده ولی فقیه ادامه داد: این قانون تصویب شده است، قانون مجلس است تأیید شورای نگهبان را دارد دولت ملزم به اجرا است، دستگاه قضایی ملزم به اجرا است قوه مقننه مجبور است، ناظر به حسن اجرای بر این مصوبه را داشته باشد خب حالا واقع مسأله تبصره یک هر یک از اعضاء ستادهای مذکور باید شخصا در جلسات حضور پیدا کنند، این قانون است.
 
وی بیان کرد: تبصره دوم مصوبات ستاد در چهار چوب اختیارات موضوع این قانون از سوی رییس جهت اجراء به مبادی ذی‌ربط ابلاغ می‌شود که برای آنها لازم‌الاجرا است، تبصره سوم جلسات ستاد ماده 20 این قانون با حضور اکثریت مطلق اعضاء رسمیت می‌یابد و مصوبات آن منوط به اکثریت مطلق حاضران است.
 
 
آیت الله ایمانی با بیان اینکه قضیه امر به معروف و نهی از منکر تا زمان پیامبر و خلیفه اول و خلیفه دوم به شکل جدی مورد عمل بود، افزود: زمان خلیفه سوم بعضی مواقع عمل می‌شد و بعضی مواقع عمل نمی‌شد بعد از کشته شدن خلیفه سوم فضایی به وجود آمد که سررشته دار این فضا سعدابن ابی وقاص بود. 
 
وی با بیان اینکه عثمان کشته شده و خلافت به علی ابن ابی طالب رسیده است، چیزی که بعضی از صحابه فوق العاده از آن ناراحت بودند و بدشان می آمد که خلافت دست امیرمؤمنان بیفتد، اظهار کرد: سعد بن ابی وقاص آمد و گفت در شرایط بدی قرار گرفته‌ایم و من نمی‌توانم دیگر وضع موجود را تأیید کنم نه کشندگان عثمان را محکوم می‌کنم و نه بیعت‌کنندگان علی را تأیید می‌کنم.
 
نماینده ولی فقیه با تصریح بر اینکه نطفه گروهک مرجعه در اسلام از سوی سعدبن ابی وقاص بسته شد و ویژگی این گروهک این بود که می‌گفت کار به کار مردم نداشته باشید، ادامه داد:  سعد گفت یزید ابن معاویه که امام حسین(ع) را کشت اشتباه کرد و بعد هم توبه کرد، بنابراین لعن او را نداشته باشیم و بعنوان یک کار منکر به آن نگاه نکنید، این تفکر مرجعه ریشه امر به معروف و نهی از منکر را قیچی کرد.
 
 
وی با بیان اینکه حکومت بنی امیه و بنی العباس هم او را تأیید کردند چون به نفع آنها بود و از آن زمان تاکنون قانون نهی از منکر به عنوان یک قانون مهجور مطرح شده است، گفت: امر به معروف و نهی از منکر اصل هشتم قانون اساسی است و وقتی قانون شد دیگر مخافت با آن جایز نیست.
 
نماینده ولی فقیه بیان کرد: ظرف 10 تا 20 روز زمان معین کنند که فضای مناسبی که جوابگوی نیازها باشد، برای اینها آماده شود و بعد هم اعتبار لازم را سرجمع به این قضایا داده شود و چه عملی سنگین‌تر و مهم‌تر که ما باید دنبال کنیم و انجام دهیم.
  
آیت‌الله ایمانی در پایان گفت: نکته‌ای که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند جمله بسیار سنگینی بود، اگر ما به این قانون عمل نکنیم امیرمؤمنان می‌رود و جای او حجاج ابن یوسف ثقفی می‌نشیند، این نتیجه ترک امر به‌ معروف و نهی از منکر است./839/202/ب2
ارسال نظرات