۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۳۰۰۱۲۵
حجت الاسلام اشکوری:

وظیفه اصلی دولت اقامه دین است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که هر فردی که دغدغه اقامه دین را ندارد درجه‌ای از شرک را دارد، گفت: نمی‌شود که دولت کاری به اقامه دین نداشته باشد بلکه وظیفه اصلی دولت اسلامی همین است؛ نمی‌شود کسی بگوید فرهنگ را نباید دولتی کرد.
اشکوري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سیدعبدالمجید اشکوری، استاد حوزه و دانشگاه، در دوازدهمین نشست تخصصی مبلغات استان قم با موضوع «تحلیل سیاسی اجتماعی؛ موقعیت زنان در خانواده و نظام اجتماعی اسلام» در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با اشاره به سیزده آبان و مسأله استکبار ستیزی، خاطرنشان کرد: در عصر جدید مهم‌ترین اتفاق مواجهه ما با غرب جدید است؛ زیرا غرب بعد از رنسانس دارای یک نظام فکری جدید و به دنبال آن مفاهیم ارزشی جدید و تشکیل ساختار حکومتی مناسب با آن نظام فکری شد که مهم‌ترین ابزار آن در همه خانه‌ها وجود دارد و آن فرهنگ را ترویج می‌کند.

 

وی با بیان این که این مفاهیم و ارزش‌ها برای غرب تولید قدرت و رفاه کرده است، اظهار داشت: از این وضعیت یک احساس عقب افتادگی برای ما ایجاد شده است که نخبگان ما را به این سؤال وا داشته که علت عقب افتادگی ما چیست.

 

حجت الاسلام اشکوری با بیان این که در پاسخ به این سؤال گفته شده دو عنصر سیاسی استبداد و استعمار و یک عنصر اجتماعی جهل سبب عقب افتادگی کشورهای اسلامی شده است، افزود: برای حل این مشکل برخی ایدئولوژی مارکسیسم را پیشنهاد می‌دادند که با آموختن این ایدئولوژی جهل خود را برطرف کنیم و با دو عنصر استبداد و استعمار مبارزه کنیم و پیشرفت کنیم.

 

وی ادامه داد: عده‌ای دیگر ایدئولوژی لیبرالیسم را پیشنهاد می‌کردند که چون غربی‌ها که پیشرفت کرده اند این ایدئولووژی را دارند پس ما هم باید مانند آنها بشویم تا پیشرفت کنیم و به همین خاطر تقلید کورکورانه از غرب را دنبال می‌کردند.

 

مشکل اصلی انحراف از حاکمیت الهی است

استاد حوزه علمیه با بیان این که در مبارزه انقلاب اسلامی با آمریکا مقابله استعمار ستیزانه اصل نیست، افزود: امام خمینی(ره) با استفاده از مبانی دینی سؤال را عوض کردند و دیگر احساس عقب افتادگی را مطرح نکردند زیرا اصلاٌ نسبت به غرب این احساس را نداشتند بلکه سؤال امام خمینی(ره) انحراف بشریت بود و علت این انحراف را دنبال می‌کردند.

 

وی با بیان این که این انحراف انحراف از حاکمیت الهی است، خاطرنشان کرد: ظهورات این انحراف استبداد و استعمار و حاکمیت کفر است و باعث به وجود آمدن ظلم و شرک بی‌عدالتی شده است.

 

حجت الاسلام اشکوری افزود: امام خمینی(ره) علت این انحراف را استکبار و خوی استکباری تلقی می‌کرد و استکبار را سبب عدم قبول حاکمیت الهی می‌دانست که این روحیه اگر تبدیل به فرهنگ شود در این صورت با جامعه استکباری مواجه خواهیم بود که امام به مقابله با آن پرداخت.

 

اقامه دین راه حل مشکلات بشریت است

وی راه حل امام برای مقابله با انحراف را اقامه دین دانست و خاطرنشان کرد: در آیه دوازده سوره شورا خداوند وظیفه تمام مردم و انبیای الهی را اقامه دین می‌داند و تنها راه نجات بشریت اقامه دین است و اگر انسان بخواهد به رفاه و پیشرفت و کمال برسد از این طریق باید برود و در ادامه آیه می‌فرماید این برای مشرکین سنگین است زیرا روحیه استکباری دارند.

 

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که هر فردی که دغدغه اقامه دین را ندارد درجه‌ای از شرک را دارد، گفت: نمی‌شود که دولت کاری به اقامه دین نداشته باشد بلکه وظیفه اصلی دولت اسلامی اقامه دین است.

 

وی با اشاره به این که خداوند در آیه 24 سوره توبه می‌گوید برای اقامه دین باید از همه چیز خود بگذرید، یادآور شد: وقتی ما می‌گوییم با آمریکا نمی‌توانیم مذاکره کنیم به دلیل تفاوت ذاتی ما است زیرا ما به دنبال اقامه دین هستیم و آنها ذات شان ضدیت با دین است و آنها استکبار دارند و دین ستیزند و ما استکبار ستیز هستیم و این دو با هم قابل جمع نیست.

 

حجت الاسلام اشکوری با تأکید بر این که تولیدات فرهنگ غربی فریبنده و قابل درک است، گفت: انقلاب اسلامی فرهنگی تازه کار است و هنوز در آغاز کار است بنابر این بر خلاف فرهنگ غرب که تولیدات آن انضمامی و قابل مشاهده است انقلاب اسلامی تولیدات انتزاعی دارد و هنوز قابل درک و مشاهده نیست و عملیات روانی از همین طریق شکل می‌گیرد و با حرکت‌های انضمامی جلو پیشرفت حرکت‌های انتزاعی را می‌گیرند.

 

خانواده مهمترین عنصر فرهنگ ساز است

وی با بیان این که دشمنان از الگو شدن انقلاب اسلامی می‌ترسند، اظهار داشت: مهم‌ترن عنصر در جامعه سازی اسلامی خانواده است و اگر ما بخواهیم یک تمدن دینی بسازیم باید فرهنگ دینی ایجاد کنیم و این فرهنگ در خانواده سالم است که شکل می‌گیرد به همین خاطر بیشترین حمله دشمن روی خانواده است.

 

استاد حوزه علمیه در تعریف خانواده سالم از نظر اسلام، گفت: در حدیث کسا الگوی مناسبی برای خانواده ارائه شده است و ما می‌بینیم که در این الگو، زن به عنوان محور خانواده مطرح می‌شود؛ زیرا از منظر اسلام زن مربی انسان کامل است و این جایگاهی است که با هیچ چیز قابل معاوضه نیست.

 

وی با اشاره به این که اگر بانوان از نقش مربی گری خود غافل شوند جامعه دچار فساد می‌شود، اظهار داشت: خانواده سالم جامعه سالم را شکل می‌دهد و پیامبر(ص) هم به دنبال همین جامعه بود.

 

حجت الاسلام اشکوری تصریح کرد: در نظام اسلامی باید همه در خدمت خانواده سالم باشند و نمی‌شود کسی بگوید فرهنگ را نباید دولتی کرد زیرا همانطور که اشاره شد وظیفه دولت اقامه دین و فرهنگی دینی است./843/پ201/ف

ارسال نظرات