۱۹ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۹
کد خبر: ۳۰۱۵۵۲
کارشناس مسائل خانواده:

مدیریت روابط، عامل اصلی آرامش در خانواده است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام هادی یکی از روش های رسیدن به آرامش در خانواده و رسیدن به دو شاخصه اصلی زندگی مشترک را، مدیریت روابط بیان کرد و گفت: یکی از علل عمده مشکلات بین زن و مرد در خانواده، ضعیف بودن در نوع روابط است که در مباحث روانشناسی به عنوان مدیریت روابط بیان می شود.
خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام هادی کارشناس و مشاور خانواده و استاد حوزه علمیه امشب در جمع طلاب حوزه فاطمیه نجف آباد، نیاز اصلی خانواده را آرامش و آسایش بیان کرد و گفت: برای برقراری هر یک از این نیازها در خانواده نیاز به یک سری اصول و روش های مدیریتی است که هر یک از زن و مرد باید به این روش ها آگاهی داشته باشد.

 

وی با اشاره به تعریفی از زندگی مشترک که عبارت است از فن به علاوه هنر، بیان کرد: برای استواری یک زندگی مشترک نیاز به داشتن این دو مهارت در کنار یکدیگر است که اگر یکی از دو نفر فن لازم زندگی را نداشته باشد، زندگی بی روح و یا گرفتار طلاق می شود و برای رسیدن به فن و هنر، باید نگاه عاقلانه و ذوق و سلیقه در زندگی از سوی هر یک از زن و مرد وجود داشته باشد.   

 

حجت الاسلام هادی یکی روش های رسیدن به آرامش در خانواده و رسیدن به دو شاخصه اصلی زندگی مشترک را، مدیریت روابط بیان داشت و افزود: یکی از علل عمده مشکلات بین زن و مرد در خانواده، ضعیف بودن در نوع روابط است که در مباحث روانشناسی به عنوان مدیریت روابط بیان می شود.

 

وی با اشاره به انواع روابط در یک زندگی مشترک ادامه داد: رابطه همسران با یکدیگر، رابطه با والدین همسران، رابطه با اقوام و اجتماع، و رابطه با فرزندان اصلی ترین روابطی است که در هر زندگی مشترک وجود دارد و باید نسبت به هر یک از این موارد دارای مدیریت خاص خود باشیم.

 

استاد حوزه علمیه درباره نحوه مدیریت رابطه بین همسران و شیوه های مورد نیاز در این رابطه افزود: در رابطه بین همسران سه نوع رابطه جسمی، گفتاری و عاطفی وجود دارد که اگر هر یک از این سه رابطه به درستی مدیریت شود، غیرممکن است زندگی بعد از گذشت چند سال به سردی کشیده شود.

 

وی درباره راه های مدیریت رابطه با خانواده همسر نیز بیان کرد: در این نوع رابطه باید میان احترام و دخالت فرق بگذاریم و آنچه امروز از والدین هر یک از همسران شاهد هستیم، دخالت در زندگی فرزندانشان است که بیشترین ضربه را وارد می کنند و برای مدیریت این نوع رابطه نباید هیچ یک از مسائل زندگی و اختلافات به خانواده ها کشیده شود ولی در عین حال باید احترام کامل خانواده حفظ شود.

 

مشاوره خانواده درباره نحوه مدیریت رابطه میان اقوام، مهمترین روش را حفظ رابطه در عین احتیاط عنوان کرد که نباید هیچ گاه بیش از حد اعتماد کنیم و بیش از حد رفت و آمد داشته باشیم.

 

تأمین مادی نباید جایگزین تربیت شود

حجت الاسلام هادی یکی از مهمترین رابطه ها در خانواده را رابطه با فرزندان بیان داشت و با ابراز تأسف نسبت به ضعیف شدن رابطه میان والدین و فرزندان به عنوان یک آسیب جدی گفت: با وجود شرایط امروز به خصوص در زمینه فرهنگی و تهاجم نرم دشمنان، آسیب پذیرترین قشر همین کودکان و جوانان هستند که متاسفانه خانواده ها به جای برقراری یک رابطه صحیح، تنها به دنبال تأمین مادی فرزندان هستند.

 

وی یکی از معضلات امروز در خانواده ها نسبت به رابطه با فرزندان را دوری پدران از صحن زندگی بیان کرد و افزود: اکثر پدران تصور می کنند تنها مسؤول تأمین نیاز مادی خانواده هستند در حالی در محیط خانه نیز باید نسبت به رابطه با فرزندانشان اهمیت دهند و وارد متن زندگی شوند و بیشتر اختلافاتی که در محیط خانه به وجود می آید علتش بیرون بودن آقایان از متن زندگی است.

 

تدین و دینداری از اصول اساسی زندگی است

استاد حوزه علمیه یکی از راهکارهای مؤثر در مدیریت رابطه را بارداری به موقع و زودهنگام بیان داشت و گفت: نبود فرزند در همان سال های اولیه زندگی فاصله میان زن و مرد را زیاد می کند و این که گروهی به بر اثر مشکلات اقتصادی از این امر دوری می کنند، از تفکرات دوران جاهلیت است و اصل اساسی در زندگی، تدین و دینداری است و باید نسبت به تدین فرزندان نگران باشیم نه نسبت به تأمین مادی آنها.

 

وی در ادامه بیان داشت: زندگی علی رغم پیچیدگی هایی که دارد، حل کردنش راحت است و فقط نیاز به مهارت دارد و داستان زندگی از جنس توانایی است نه از جنس دانایی که توانایی در سایه مشاوره، مشورت، و استفاده از شیوه های مختلف در مدیریت روابط به دست خواهد آمد./1306/202/ب1

ارسال نظرات