۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۹
کد خبر: ۳۰۳۲۰۷
استاد حوزه و دانشگاه:

حضور مداوم در فضای مجازی، قوه تعقل و خلاقیت را نابود می کند

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام صغیرا گفت: فعالیت مداوم فرزندان با وسایل کامپیوتری، فیلم ها و بازی ها سبب می شود تا قوه تحلیل و خلاقیت از آنها گرفته شود و دنیای واقعی را همانند دنیای مجازی بدانند.
حجت الاسلام صغيرا مسؤول مؤوسسه فرهنگي نسيم مهر، استاد حوزه و دانشگاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام علی صغیرا، استاد حوزه و دانشگاه در همایش سه ساله ها که به مناسبت سالروز وفات حضرت رقیه(س) در مسجد ولیعصر امیرآباد برگزار شد، با اشاره به حدیثی که دوران تربیت را به سه مرحله تقسیم کرده است، گفت: شیوه تربیتی حضرت فاطمه اصلی ترین الگوی تربیتی در دوران 7سال اول است.

 

وی با اشاره به شیوه های تربیتی حضرت زهرا(س) افزود: داستان و شعرگویی حضرت زهرا، انجام مسابقه بین فرزندان تماماً برگرفته از معیارهای اصلی تربیت اسلامی بود و با استفاده از این امور تمام اخلاقیات و اعتقادات را در وجود کودک رسوخ می کرد.

 

حجت الاسلام صغیرا با بیان این که دوران هفت سال اول تنها باید کودک مشغول بازی باشد، بیان داشت: متاسفانه بعضی از خانواده ها دوران آموزش را که مربوط به هفت سال دوم است، در دوران هفت سال اول شروع می کنند در حالی که در مرحله اول تربیت، کودک تنها بازی است که سبب رشد فکری، هوشی، اجتماعی کودکان خواهد شد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: نحوه رفتار والدین، بهترین نوع تربیت است و والدین باید بدانند که وظیفه اصلی تربیت، ارتباط با قلب و تسخیر قلوب کودکان است نه ارتباط با ذهن یا همان آموزش که والدین حتی قبل از سن هفت سالگی کودکان را مجبور به آموختن می کنند.

 

استاد حوزه و دانشگاه مهم ترین معیار در تربیت کودک را نحوه رفتار والدین در خانواده نسبت به یکدیگر بیان داشت و تصریح کرد: مرد، مدیر خانواده و زن، مدیر خانه است و در محیط خانه والدین باید نحوه صحیح رفتار را بدانند که در عین رعایت حقوق یکدیگر و در نظر داشتن 160 تفاوتی که میان زن و مرد وجود دارد، بتوانند خانواده را به رشد و کمال عالی برسانند.

 

وی یکی دیگر از اصول تربیتی را نظارت بیان کرد و افزود: هجوم تکنولوژی های جدید به خصوص در قالب وسایل ارتباطی، و تغییر سبک های زندگی سبب شده است که والدین نیاز کودک و خواسته کودک را با هم در آمیزند در حالی که در تربیت باید نیازها برآورده شود و خواسته ها اصلاح و تعدیل شود.

 

حجت الاسلام صغیرا اصل دیگر تربیتی را قاطعیت بیان داشت و گفت: نقش مادر در تربیت فرزندان قابل مقایسه با نقش پدر نیست و یکی از این اصول تربیتی اصل قاطعیت است نه با خشونت و پرخاش، در عین قاطعیت، انعطاف داشته باشید به ویژه در زمینه انجام واجبات با قاطعیت با فرزندان رفتار کنید.

 

وی در ادامه بیان کرد: امام حسین(ع) در حدیثی می فرمایند، بگذارید بچه ها سختی بکشند تا پرتوقع و زودرنج بزرگ نشوند و در جامعه امروز یکی از علل بارز خودکشی، تن پروری و محبت بیش از اندازه به فرزندان است که اگر تمام آنچه می خواهند در اختیارشان باشد، هیچ گاه حسینی و فاطمی تربیت نخواهند شد.

 

حجت الاسلام صغیرا عدم نظارت را یکی از آسیب های جدی در بحث تربیت بیان داشت و گفت: اینکه نیازهای کودکان براساس چشم و هم چشمی و بدون هیچ کنترلی برآورده کنیم، بزرگترین آسیب به کودکان به خصوص در سنین بالا وارد می کند چنان که طبق آمار کشورها، دومین عامل طلاق، وسایل ارتباطی و موبایل است و آنچه تهیه می کنیم باید مشترک و مشروط باشد.

 

وی آموختن صفات اخلاقی و نهادینه شدن این صفات در وجود کودکان را از دیگر معیارهای تربیت صحیح بیان کرد و افزود: برای آنکه فرزندان به صفاتی چون قناعت، شجاعت، گذشت و ایثار، ادب و حیا متصف شوند، باید نحوه رفتار را با آنها اصلاح کنیم و تربیت کودک همانند یک ماشین هیچ گاه فرزندی مذهبی نخواهد شد.

 

استاد حوزه و دانشگاه درباره دیگر آسیب های جدی فضای مجازی در تربیت تصریح کرد: حضور مداوم فرزندان با وسایل کامپیوتری و فیلم ها و بازی ها سبب می شود تا قوه تحلیل و خلاقیت از آنها گرفته شود و دنیای واقعی را همانند دنیای مجازی بدانند و فرزند در سن جوانی به بلوغ عقلی لازم نرسد و تنها راهکارش تعامل هر چه بیشتر والدین با فرزندان است.

 

وی در ادامه بیان داشت: اگر می خواهیم فرزندانمان در ورود به اجتماع ذره ای از اعتقاداتشان کم نشود، باید آنها را عاقلانه تربیت کنیم تا در بدو ورود به دانشگاه، با کوچکترین شبهه دچار تزلزل نشوند و بتوانند در مقابله این گونه برخوردها نه بگویند./1306/202/ب1

ارسال نظرات