۲۷ آبان ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۹
کد خبر: ۳۰۳۵۰۰
استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز:

حق معیار تأیید و رد موضوعات و مسائل است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام سیدی ثانی با بیان این‌که باید ابتدا حق و سپس مصداق آن را شناخت، گفت: حق معیار و میزان شناخت مسائل و رد و تأیید است.
حجت الاسلام سيدحسين سيدي ثاني، مدير حوزه علميه حضرت ولي‌عصر(عج) تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام سید حسین سیدی ثانی استاد سطح عالی حوزه علمیه تبریز، امشب در جمع طلاب مدرسه علمیه امیرالمؤمنین(ع) تبریز، اظهار داشت: زمانی که خداوند به موسی گفت تو را با برادت قوت خواهم بخشید به معنای تقویت جبهه موسی بود.


وی ادامه داد: این‌که فرمود بازویت را به وسیله برادرت محکم مى کنم، کنایه است از این‌که  تو را به وسیله او تقویت خواهم کرد، و همچنین عدم وصول فرعونیان به آن دو، کنایه است از اینکه آنان قدرت و تسلط بر کشتن شما نخواهند یافت.


این استاد حوزه علمیه مقصود از تقویت و قوت را قوت فکری و استدلالی دانست و ابراز داشت: در این آیه گویا آن دو بزرگوار را در یک طرف و فرعونیان را در طرف دیگر دو گروه فرض کرده، که با هم در مبارزه هستند، آنگاه فرموده گروه فرعونیان به شما نمى رسند، تا چه رسد به اینکه از شما سبقت گیرند.


وی ادامه داد: معناى آیه این است که خداى تعالى فرمود؛ به زودى تو را به وسیله برادرت هارون تقویت و یارى خواهیم کرد، و براى شما تسلط و اقتدار و غلبه اى برایشان قرار خواهیم داد، تا به سبب آیاتى که ما شما دو نفر را به وسیله آن غلبه مى دهیم، نتوانند بر شما مسلط شوند.


دبیر ستاد تفسیر استان افزود: آنگاه همین غلبه دادن آن دو بزرگوار را بر فرعونیان بیان نموده، و فرموده که شما و هر کس که شما دو نفر را پیروى کند غالب خواهید بود  و این بیان را آورد تا بفهماند که نه تنها آن دو تن غالبند، بلکه پیروان ایشان نیز غالب خواهند بود.


وی در تفسیر معنای سلطان در آیه 35 سوره قصص ابراز داشت: از این بیان روشن مى شود که  کلمه سلطان به معناى قهر و غلبه است ولى بعضى از مفسرین گفته اند به معناى حجت و برهان است، یعنى ما براى شما دو نفر حجت و برهان قرار مى دهیم.


حجت الاسلام سیدی ثانی با بیان این‌که اغلب انبیای الهی در هنگام دعوت مردم به خدای متعال با مقابله آن ها روبرو می شد، اظهار داشت: وقتی حضرت موسی با معجزه به احتجاج با فرعون راهی شد، معجزه وی را سحر و جادو دانستند.


وی حق را میزان رد و تأیید مسائل داسنت و خاطرنشان کرد: برخی از اقوام در برابر دعوت انبیاء به مسلک گذشتگان خود استدلال کردند، در حالی که گذشته دلیلی بر حقانیت نمی باشد، این حق است که میزان و معیار تأیید و یا رد یک چیز می باشد./854/202/ب3

ارسال نظرات