۲۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۴
کد خبر: ۳۰۸۱۶۱
با حضور آیت‌الله استادی صورت گرفت؛

رونمایی از کتاب مجموعه مقالات همایش و نرم افزار «عطارد خراسان»

خبرگزاری رسا ـ با حضور آیت‌الله استادی در همایش ملی عطارد خراسان از کتاب مجموعه مقالات همایش و نرم افزار «عطارد خراسان» رونمایی شد.
همايش ملي عطارد خراسان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، همایش ملی عطارد خراسان پیش از ظهر امروز در کتابخانه آستان قدس رضوی به همت حوزه علمیه خراسان برگزار شد.


حجت الاسلام فرجام، مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به این بیان شهید مطهری در خصوص علامه عطاردی در کتاب خدمات متقابل ایشان که «عطاردی از فضلای با ارزش و متقدمین گرانقدر است»، گفت: جا دارد این شخصیت را ارج بنهیم و آثار به جا مانده از ایشان را احیا کنیم.


وی معرفی حوزه های علمیه و پرورش یافتگان مکتب امام صادق(ع) را از اهداف این همایش عنوان و اظهار کرد: حوزه علمیه بدون وابستگی به نهادهای قدرت با چاپ مقاله هایی به معرفی افراد برجسته مانند این عالم گرانقدر پرداخته است.

 

حجت الاسلام فرجام احیای ارزش ها و پافشاری بر ارزش های موجود در حوزه علمیه را از دیگر هدف های این همایش بیان و خاطرنشان کرد: آیت الله عطاردی و شخصیت های دیگر از این قبیل تجسم ارزش های دینی هستند و دارای ویژگی های برجسته مانند تقوا، اخلاص، ساده زیستی، تواضع و توکل بودند که حوزویان باید به این ویژگی ها توجه داشته باشند.

 

مدیر حوزه علمیه خراسان ارائه الگوهای موفق برای طلاب جوان را از دیگر رویکردهای این همایش دانست و افزود: افرادی مانند علامه عزیزالله عطاردی قوچانی با سخت کوشی و کمترین امکانات قله های علم و دانش را فتح کردند و امروز حوزویان با الگو قرار دادن آن ها حرکت پرشتاب تری (سطح گسترده تر و در عمق عمیق تر) در این راستا داشته باشند.

 

وی با بیان این که ارائه تجربیات به نسل جدید از هدف های دیگر این همایش است، تصریح کرد: نسل جدید حوزه باید این تجربیات را ببیند و نحوه درس خواندن، پژوهش کردن و در عرصه علمی وارد شدن را بیاموزند.

 

حجت الاسلام فرجام با اشاره به شخصیت برجسته علامه عطاردی، خاطرنشان کرد: عطاردی مصداق «قلیل المؤونه و کثیر المعونه» است که هزینه زیادی نکرد اما آثار ارزشمند بر جای گذاشت.

 

در ادامه حجت الاسلام نوایی، دبیر علمی همایش عطارد خراسان با بیان این که علامه عطاردی با درک و دریافت قرآن و عترت محصول غنی را ارائه داد، گفت: عطاردی با بهره گیری از قرآن و عترت رگه های تمدن اسلامی را به نگارش در آورد و به رهپویان و پژوهشگران ارائه داد.

 

وی با بیان این که عالم برجسته عطاردی سهم مهمی در شالوده افکنی در تمدن اسلامی داشت، اظهار کرد: وی گفتمان احیای امر اهل بیت(ع) را پاس داشت و با توجه به این که احیای امر اهل بیت(ع) ارتباط دوسویه بین اهل بیت و جامعه است، وظیفه عالمان دینی است که این مکتب اهل بیت را به مخاطب برساند.

 

حجت الاسلام نوایی به آثار علامه عطاردی اشاره و بیان داشت: وی در 72 جلد نقش امامان ر حفظ شریعت و تمدن اسلامی را در این مجموعه های عمیق ارائه کرده است که آیت الله میلانی تعبیری از جمله «قیاس الاسلام» از وی دارند.

 

دبیر علمی این همایش از فعالیت حوزه علمیه از سال گذشته برای این همایش و پاسداشت 70 سال مجاهدت علامه عطاردی خبر داد و گفت: طی فراخانی 50 مقاله علمی به دبیرخانه این همایش ارسال شد که 31 مقاله چاپ و در مجموعه ای ارائه می شود.

 

گفتنی است، در این همایش از کتاب مجموعه مقالات همایش و نرم افزار «عطارد خراسان» رونمایی شد همچنین از خانواده مرحوم علامه عطاردی و نویسندگان سه مقاله برتر این همایش تجلیل به عمل آمد./1310/202/ب1

ارسال نظرات