صداقت و استواری بر مدار ولایت شاخص شیعه در عصر غیبت است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین سید حسین حسینی قمی، امشب در مراسم شب ولایت حضرت ولی عصر(عج) که در محل شبستان بزرگ امام خمینی(ره) آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار شد به تبیین اوضاع نواب امام زمان(عج) در دوران غیبت صغری و کبری پرداخت و گفت: غیبت صغری امام زمان(عج) مجموعاً 70 سال به طول انجامید و در این دوران امام زمان(عج) چهار نائب خاص برای ارتباط با شیعیان خود انتخاب فرموده بودند.
وی با اشاره به اینکه دومین نائب خاص امام زمان(عج) در جایگاه ویژهای از اهمیت از نظر امام در میان شیعیان بود، اظهار کرد: شیخ طوسی در مورد دومین نائب خاص امام زمان(عج) چنین مینویسد که از کل 70 سال طول دوران غیبت، 50 سال نیابت بر عهده ایشان بود.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه راز بقا و استواری شیعه در طول دوران غیبت صداقت و استواری بر مدار ولایت امام زمان(عج) بوده است، تصریح کرد: شیخ طوسی در کتاب خود چنین نوشته است که «هر گاه هرکدام از این نواب میآمدند و خود را سفیر و نائب حضرت معرفی میکردند شیعیان بدون دلیل و در آن واحد این موضوع را نمی پذیرفتند»؛ بنابراین نواب خاصه امام زمان(عج) با ارائه نشانه و یا حتی معجزهای که فقط از دعای امام زمان(عج) بود، نواب را به سفارت و نیابت از امام زمان(عج) میپذیرفتند.
حجتالاسلام والمسلمین حسینی قمی، شرایط پذیرش و قبول نیابت عام امام زمان(عج) را در دوران غیبت کبری همانند دوران غیبت صغری توصیف کرد و گفت: در اوایل انقلاب یکی از مدعیان دروغین به بیت امام خمینی(ره) مراجعه کرده بود و مدعی بود که از سوی امام عصر(عج) برای حضرت امام خمینی(ره) پیامی آورده است که امام راحل وی را به حضور نپذیرفتند.
استاد حوزه علمیه قم به ابراز نگرانی از سوء استفاده دشمن از ساده اندیشی برخی از جوانان انقلابی و عاشق حضرت ولی عصر(عج) پرداخت و تصریح کرد: ساده اندیشی سم مهلک شیعه در زمان غیبت کبری امام زمان(عج) است؛ بنابراین باید همه آحاد مسلمان در نظر داشته باشند که در جریان مدعیان دروغین آخرالزمان عقاید مردم مورد حمله دشمن قرار میگیرد.
حجتالاسلام والمسلمین حسینی قمی، جریان ظهور را یک جریان مرتبط با ذات بشر و مخاطب آن را تمام انسانهای روی زمین توصیف کرد و گفت: آیت الله مجلسی در بخش روایات آخر الزمان روایتی را آورده و در پایان آن فرموده است «من به این حدیث و روایت اتفاق نظر ندارم چرا که یکی از راوایان آن عمر سعد است.»
وی ادامه داد: آیت الله مجلسی در ادامه میفرماید که «این حدیث را به این دلیل در ذیل سایر احادیث آوردم که به مسلمانان پیام همگانی بودن منجی بشریت را منتقل کنم.»
حجتالاسلام والمسلمین حسینی قمی، دعا برای ظهور را یک فریضه لازم برای شیعیان و مسلمانان دانست و گفت: صرف دعا کردن برای ظهور کافی نیست؛ بلکه قابلیت ظهور پیدا کردن موضوع مهمی است که در بیان علامه مجلسی میتوان این دغدغه را مشاهده کرد./837/پ202/ف2