۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۲۶
کد خبر: ۳۱۱۹۷۲
استاد حوزه علمیه قم:

حضرت معصومه واسطه فیض و آیینه حضرت زهرا است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام عالی با بیان روایتی از امام صادق(ع) در بیان عظمت شخصیت حضرت معصومه(س)، گفت: این که حرم اهل بیت(ع)، قم است شاید به خاطر واسطه نوری و جلوه حضرت زهرا(س) در وجود حضرت معصومه(س) باشد که جلوه ها و فیوضات حضرت زهرا(س) در آیینه وجود حضرت معصومه(س) گذاشته شده باشد.
حجت الاسلام عالي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در نجف آباد، حجت الاسلام مسعود عالی، استاد حوزه علمیه قم و کارشناس سمت خدا در شب وفات حضرت معصومه(س) در مسجد جامع نجف آباد، درباره شخصیت ایشان، گفت: حضرت معصومه(س) از شخصیت های تأثیرگذار در تاریخ شیعه است که در زیارتش آمده که شأن و مرتبه ای از ولایت کلیه ائمه(ع) را دارا است.

 

وی درباره اهمیت شخصیت حضرت معصومه(س) در پیروی از امام زمانش، افزود: ارزش هر فردی به شناخت امام زمانش و حرکت در مسیر اهداف امام است و حضرت معصومه الگوی بی مانندی در این زمینه بود که نمونه آن کمتر در عصر ائمه اطهار وجود داشته است.

 

حجت الاسلام عالی با بیان سیری از تاریخ تشیع و شخصیت پیروان ائمه اطهار(ع) بیان داشت: شیعه و صحابی واقعی باید با بصیرت و زمان شناس و موقعیت‌شناس باشد ولی متأسفانه در زمان معصومین همانند دوران امام حسن(ع) که گروهی به عدم قیام امام اعتراض کردند و در زمان امام حسین(ع) گروهی به قیام امام که نشان از بی بصیرتی یاران امام دارد.

 

وی در ادامه تصریح کرد: در زمان امام صادق(ع) با وجود 4 هزار شاگردی که آن حضرت داشتند در جواب اصحابشان که چرا قیام نمی کنید با آن که نیمی از جهان اسلام محب شما هستند، با اشاره به گله ای از گوسفندان فرمود: به اندازه این گله نیز یار برای قیام نداریم چنان که گروهی از همین شاگردان حضرت در مقابل مکتب تشیع به مقابله پرداختند.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به دوران امام رضا(ع) که زمان گسترش تشیع در جغرافیای جهان بود، گفت: یکی از علل گسترش تشیع در این دوران وجود امامزاده‌هایی بود که یا برای دیدار حضرت به ایران آمدند و یا بعد از شهادت حضرت و وجود 7 هزار امامزاده در کشور، محل معرفت و ارتباط با ائمه(ع) هستند و اولین کاروان این امامزاده ها، حضرت معصومه(س) بود.

 

وی در ادامه با اشاره به روایتی از امام صادق(ع) در فضیلت مقام حضرت معصومه(س)، تصریح کرد: حضرت در دیدار جمعی از مردم ری این گونه فرمودند که خدا حرمش مکه، پیامبر حرمش مدینه، حرم حضرت علی(ع) کوفه، و حرم ما اهل بیت(ع)، قم است و به زودی یکی از فرزندانم در آن دفن می شود که نامش فاطمه است و تمام شیعیان در قیامت با شفاعت او به بهشت می روند.

 

حجت الاسلام عالی در شرح این حدیث به نکاتی اشاره کرد و افزود: تمام اهل بیت(ع) به اذن الهی اشراف به تمام کائنات دارند اما در عین حال بعضی مکان ها، عنایت خاص و ویژه ای وجود دارد از این جهت در این حدیث به عنوان حرم نامبرده شده و در محلی که معصوم دفن می شود خداوند تجلی دارد و جلوه های الهی در آن محل بیشتر دریافت می شود.

 

وی درباره این بند از حدیث امام صادق(ع) که حرم ما اهل بیت(ع) قم است، بیان داشت: شاید از جمله دلایلش معرفت حضرت و یا علم لدنی حضرت باشد که امام کاظم(ع) در برابر پاسخ هایی که حضرت معصومه(س) به شیعیان در غیاب پدرشان داده بودند، تعبیر «فداها ابوها» را در مورد حضرت به کار بردند.

 

کارشناس برنامه سمت خدا در ادامه تصریح کرد: شاید قوی ترین دلیل، واسطه نوری و جلوه حضرت زهرا(س) در وجود حضرت معصومه(س) باشد و چون حضرت فاطمه(س)، محور و ام الائمه بودند و نور اهل بیت(ع) از نور فاطمه(س) و حجت خدا بر اهل بیت(ع) بودند، این جلوه ها و فیوضات در آیینه وجود حضرت معصومه(س) گذاشته شده باشد.

 

وی حضرت معصومه(س) را واسطه نوری و آیینه حضرت زهرا(س) برشمرد و گفت: مقام شفاعتی که امام صادق(ع) در آخر حدیث به آن اشاره کرده اند، ویژه حضرت فاطمه(س) است منتهی به واسطه نوری به حضرت معصومه(س) عنایت شده است و آن چه از قبر مخفی حضرت زهرا(س) به دیگران می رسد، در قبر حضرت معصومه(س) گذاشته شده است./1306/202/ب2

ارسال نظرات