۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۲۰
کد خبر: ۳۱۲۵۱۲
معاون آموزش حوزه علمیه قزوین:

حوزه های علمیه از سطح علمی خوبی برخوردار هستند

خبرگزاری رسا ـ معاون آموزش حوزه علمیه قزوین با اشاره به تولید علم در حوزه های علمیه گفت: حوزه های علمیه از سطح علمی خوبی برخوردار هستند.
حجت الاسلام رسول نوروزي

حجت‌الاسلام رسول نوروزی معاون آموزش حوزه علمیه قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در قزوین، با اشاره مسأله تحول در حوزه‌ علمیه گفت: تحول و پیشرفت در حوزه‌های علمیه به لحاظ محدودیت در امکانات آموزشی و سخت‌افزاری بسیار مشهود و قابل تقدیر است.

 

وی افزود: پس از انقلاب حوزه‌های علمیه سروسامان گرفت و به پیشرفت‌های چشمگیری در زمینه‌های علمی و پژوهشی دست یافت.

 
استاد حوزه علمیه قزوین با اشاره به اینکه حوزه‌های علمیه دولتی نیستند، اظهار کرد: بنابراین هیچ گونه اعتبار یا بودجه دولتی به این مجموعه داده نمی‌شود این در حالی است که دانشگاه‌ها از بودجه دولتی برخوردار هستند.
 
حجت‌الاسلام نوروزی با اشاره به نقش حوزه و حوزویان عنوان کرد: از جمله برنامه‌ها و اهدافی که حوزویان دنبال می‌کنند پی‌ریزی اصل انقلاب در تمام مراحل به صورت جدی است چراکه ممکن است عده‌ای با تفکرات منفعل در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها حضور داشته باشند.
 
استاد حوزه علمیه قزوین با تاکید بر اینکه مسؤولان باید حساسیت نشان دهند و افراد نفوذی را در حوزه و دانشگاه ها شناسایی کنند، ابراز کرد: در کنار شناسایی افراد باید به طلاب و روحانیون هم آگاهی لازم داده شود که گرفتار دام شیطان نشوند.
 
وی با اشاره به تولید علم در حوزه های علمیه تصریح کرد: این موضوع در حوزه های علمیه به صورت نسبی بوده و به امکانات موجود در حوزه های علمیه ارتباط دارد؛ به طور کلی حوزه های علمیه از سطح علمی خوبی برخوردار هستند اما هنوز به جایگاه شایسته نرسیده ایم.
 
تحول در علوم انسانی یکی از اهداف انقلاب اسلامی است
حجت الاسلام نوروزی با اشاره به اسلامی کردن علوم انسانی که مورد توجه رهبر انقلاب قرار دارد، عنوان کرد: دین جایگاهی دارد که دنیا و آخرت آدمی را پوشش می دهد اما متاسفانه آنچنان که باید در حوزه اسلامی کردن علوم موفق نبوده ایم.
 
معاون آموزش حوزه علمیه قزوین خاطرنشان کرد: تحول در علوم انسانی و ایجاد علوم انسانی یکی از اهداف انقلاب اسلامی است. هم اکنون برای دستیابی به این هدف امکانات، زمینه ها و بسترهای مناسبی فراهم آمده است که باید به شیوه ای شایسته در راستای نیل به هدف گفته شده مورد استفاده قرار گیرد.
 
وی در ادامه تاکید کرد: برای شکل گیری امت واحده اسلامی، که ضرورتی اساسی و حیاتی است، باید اندیشه و تلاش جامعی صورت گیرد. برای دستیابی به این مهم نخستین اقدام اساسی ارائه الگوی علوم انسانی اسلامی است. عدم ارائه این الگو خلائی است که در جامعه امروز ما، جهان اسلام و حتی جامعه جهانی دیده می شود.
 
حجت الاسلام نوروزی در پایان گفت: نگاه تخصصی به علوم انسانی از ضروریاتی است که در جامعه ما مغفول مانده است. داشتن نگرش تخصصی به علوم انسانی در کنار تعهد و اعتقاد به ارزش های اسلامی می تواند راه را برای دستیابی به اهداف طراحی یک نقشه جامع و اسلامی سازی علوم انسانی هموار کند./955/302/ب3
ارسال نظرات