۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
کد خبر: ۴۲۳۷۳۲
استاد حوزه و دانشگاه:

روش ادب آموزی ائمه معصومین کریمانه است

حجت الاسلام و المسلمین پناهیان با بیان این‌که روش ادب آموزی ائمه معصومین(ع) کریمانه است، گفت: نگه به تربیت در دین مبین اسلام برخورد با نیکی و بدی از درب کرامت و سعی بر ایجاد تقوای درونی در انسان است.
حچت الاسلام والمسلمین پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پناهیان، استاد حوزه و اخلاق، پیش از ظهر دهم اردیبهشت ماه در مراسم دعای ندبه که در مسجد شهید بهشتی برگزار شد با اشاره به نقش تربیت، گفت: در روایات بسیار آمده که رسول اکرم (ص) ادب آموخته خداوند متعال است و امیرمؤمنان علی(ع) ادب آموخته‌‌ ایشان برای آموزش ادب به مؤمنان است.

 

وی گفت: اصطلاح ادب نه به معنای تند و تیز فارسی آن بلکه همانند آموختن راه رفتن از مادر و کمک وی در پا گرفتن است، کما اینکه متأسفانه امروز غرب سعی در جای گذاری کلمه تربیت بر جای کلمه تادیب است در حالی که نگاه آنها به تربیت همانند روش دلفینی و در برگیرنده‌ تشویق و تنبیه آنی است، ولی در دین مبین اسلام برخورد با نیکی و بدی از درب کرامت و سعی بر ایجاد تقوای درونی در انسان است تا شخص به خودی خود میل به نیکی و دوری از بدی داشته باشد نه آنکه تحت فشار عملی را انجام دهد.

 

استاد اخلاق در ادامه گفت: نگاه غرب در موضوع تربیت فرقی میان انسان و سایر موجودات نمی‌گذارد و با شرطی کردن و تحت فشار گذاشتن سعی در ایجاد هماهنگی دارد در حالی‌ که در روش اسلام، ائمه معصومین (ع) همانند پرورش دهنگان تقوا را در دل اشخاص رشد می‌دهند تا خود شخص با میل باطنی به سمت نیکی حرکت کرده و از شر و بدی دوری نماید.

 

وی با دلفینی خواندن روش تربیتی پاداش و جزای آنی، گفت: اسلام دین بخشش است همان طور که خاندان عصمت و طهارت هیچگاه عیوب مؤمنان را آشکارا و مستقیم گوشزد نمی کردند و در طول زمان با سخنان خود تقوا را در شخص بیدار و او را اصلاح می‌کردند، همین طور در مسأله پاداش که شخص نباید پس از انجام یک فریضه‌ نیک فورا توقع دریافت جزاء آن را داشته باشد چنانچه شاید بعدها قرار بوده است بلاهایی برای او نازل شود ولی خداوند متعال در ازای همان عمل خیر، بلا را از سر او مرتفع می‌گرداند.

 

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان همچنین گفت: دو دسته افراد هستند، کسانی که در این روش تربیتی خراب می‌شوند و به مشکل برمی خوردند، اول سوء استفاده گران که تقوایی در دل ندارند و دوم کسانی‌ که به نیت دریافت پاداش آنی کاری را انجام می‌دهند، در حالی که باید بدانند روش ادبی اهل بیت(ع) کریمانه است و مکرمین هستند که در این روش به توفیق دست می‌یابند./819/202/ب2

ارسال نظرات