۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۴۳۱۳۴۰
دعای روز دوم ماه مبارک رمضان؛

شرح اسباب قهر و رضایت خدا به همراه آداب تلاوت قرآن

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در شرح دعای روز دوم رمضان به بیان اسباب جلب رضایت الهی و موجبات قهر خداوند چرداخت و در ادامه آداب تلاوت قررآن در روایات را بیان کرد.
شرح دعای روز دوم

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد پیرامون شرح دعای روز دوم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ قَرّبْنی فیهِ الی مَرْضاتِکَ و جَنّبْنی فیهِ من سَخَطِکَ و نَقماتِکَ و وفّقْنی فیهِ لقراءةِ آیاتِکَ برحْمَتِکَ یا أرْحَمَ‌ الرّاحِمین» گفت:خدایا نزدیک کن مرا در این ماه به سوی خوشنودیت و برکنارم دار در آن از خشم و انتقامت و توفیق ده مرا در آن برای خواندن آیات قرآن به رحمت خودت ای مهربانترین مهربانان.

اسباب جلب رضایت الهی

استاد درس خارج حوزه بیان داشت: در این دعا سه خواسته از خداوند متعال تقاضا شده است،1 - بارالها در این روز مرا به خشنودی خود نزدیک گردان! از مهم ترین دغدغه های مؤمن تحصیل رضایت الهی است چرا که طبق تصریح قرآن کریم رضوان الهی از بهشت نیز بالاتر است «و رضوان من الله اکبر»(توبه/72)

وی افزود: حال باید ملاحظه نمود که رضایت الهی در چه اموری نهفته است؟ از روایات اهل بیت علیهم السلام استفاده می شود که خشنودی حضرت حق در پنج امر است:1- زیاد استغفار کردن 2- تواضع و فروتنی 3- زیاد صدقه دادن 4- ایجاد رفاه برای خانواده 5- تقوا و پرهیز از گناهان(میزان الحکمه/ج4/ص1480)

اسباب قهر الهی

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: سوال، از کجا بدانیم که خداوند متعال از ما راضی است؟ پاسخ می دهیم که این سوالی است که حضرت موسی علیه السلام از خداوند متعال نمودند، جواب آمد که هرگاه دیدی که عبد من به اطاعت من علاقه مند شده و از معصیت روی گردان است این علامت خشنودی من از اوست.(همان/ص/1481)

وی در ادامه به خواسته دوم بنده از خدا در این دعا اشاره کرد و گفت: می گوئیم : خدایا در این روز مرا از آنچه موجب خشم و عذاب توست دور گردان.بدیهی است که خشم الهی بر بنده ضعیف و ناتوان چقدر زیانبار است! آنچه موجب قهر الهی است یکی ظلم به بندگان اوست مخصوصا زیردستان که هیچ پناهگاهی ندارند.دیگری تضعیف و تمسخر به دین و احکام شریعت الهی است.سومین امر بی احترامی به شعائر الهی و مؤمنین است.

آداب تلاوت قرآن

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان بیان داشت: در خواسته سوم می گوئیم پروردگارا به من در این روز توفیق تلاوت کتابت را عنایت فرما! ماه مبارک رمضان ماه نزول قرآن مجید است.کتابی که برای هدایت بشر نازل شده است.

وی افزود: تلاوت این کتاب الهی از بزرگترین عبادات است ولی به شرط اینکه با آداب آن همراه باشد، آداب تلاوت قرآن مجید عبارتند از:1- خشبو کردن دهان با مسواک 2- استعاذه 3- ترتیل 4- تدبر 5- خشوع 6- استقبال قبله 7- با وضو بودن 8- ادب حضور در محضر قرآن کریم.

وی ادامه داد: مهم ترین این آداب همان تدبر است که غرض اصلی از تلاوت همان است.در روایتی آمده است که آگاه باشید که در قرائتی که تدبر نباشد سودی نیست!

حجت الاسلام والمسلمین زمانی گفت: در پایان این دعا یکی از صفات الهی نام برده شده که ارحم الرحمین است نامی که جز بر او زیبنده نیست چرا که هر رحمتی در هر موجودی عطای اوست که از خزائن رحمت خود به او ارزانی داشته است.

وی افزود: درباره رحمت واسعه او چنین روایت شده: خداوند متعال دارای صد درجه رحمت است که یک درجه از آن را بین خلق خود تقسیم نموده است که تمام مهربانیهای آنها از همان یک درجه است.(میزان الحکمه/ج4/ص/1413)  بر این اساس در پایان می گوئیم  "خداوندا! ما را مشمول رحمت واسعه خود قرار ده!"/933/302/ب3

ارسال نظرات