۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۵۲
کد خبر: ۴۳۲۰۰۵
شرح دعای روز ششم ماه مبارک رمضان؛

بیان آثار گناه و موجبات غضب الهی

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان در شرح دعای روز ششم ماه مبارک رمضان به بیان آثار گناه پرداخت و در ادامه موجبات غضب الهی را عنوان کرد.
حجت الاسلام والمسلمین زمانی

حجت الاسلام والمسلمین مهدی زمانی استاد درس خارج و سطح عالی حوزه علمیه خراسان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، پیرامون شرح و تفسیر دعای روز ششم ماه مبارک رمضان با قرائت «اللهمّ لا تَخْذِلْنی فیهِ لِتَعَرّضِ مَعْصِیتِکَ ولا تَضْرِبْنی بِسیاطِ نَقْمَتِکَ و زَحْزحْنی فیهِ من موجِباتِ سَخَطِکَ بِمَنّکَ وأیادیکَ یا مُنْتهى رَغْبـةَ الرّاغبینَ» بیان داشت: خدایا در این روز مرا به نفس سرکشم وامگذار تا پی طغیان و نارضایتی تو روم و مرا با تازیانه خشم و غضبت ادب مکن، مرا از موجبات ناخرسندیت بر کنار بدار، به حق مهربانی و نعمت نوازیت، ای نهایت آرزوی مشتاقان.

 

حجت الاسلام والمسلمین زمانی بیان داشت: در این دعا سه تقاضا مطرح  شده است اول آنکه می گوئیم خدایا در این روز مرا با انجام معصیت خوار مگردان! هر معصیتی که انسان انجام می دهد سبب دوری او از پروردگار متعال گشته و در نتیجه خوار می شود. با گناه کردن انسان در دام شیطان قرار گرفته و از جرگه پرهیزکاران  جدا می شود حال اگر عنایت الهی شامل حال شود فریب شیطان اثری نخواهد داشت.

 

وی افزود: خواسته ما در این دعا همین است که در لحظه وسوسه شیطان خداوند متعال ما را رها نساخته و در برابر او تقویت فرماید.

 

آثار گناه در روایات

استاد سطح عالی حوزه علمیه خراسان گفت: دومین درخواست آنست که می گوئیم پروردگارا در این روز مرا با خشم خود تازیانه مزن! از آنجا که گناهان موجب نقمت الهی است و اثر آن در زندگی انسان بی توفیقی و گرفتاری و مشکلات جسمی و روحی است بنابراین در این بخش از دعا از اومی خواهیم که با حفظ ما از انجام گناه ما را از خشم خود نگه دارد.

 

وی افزود: درباره آثار گناه در روایات مطالب زیادی آمده است که به یک نمونه آن اشاره می کنیم در دعای ارزشمند کمیل امیرمؤمنان علی(ع) عرضه می دارد بارالها گناهانی که آبرویم را می ریزد و گناهانی که گرفتاری می آورد و گناهانی که دعا را محبوس می کند و گناهانی که بلا می آورد را ببخش!

 

حجت الاسلام والمسلمین زمانی ادامه داد: در روایت دیگر به آثاری دیگر نیز اشاره شده است نظیر کوتاه شدن عمر، بیماری، فقر، سیل، زلزله، گرانی، قحطی و غیره. در قرآن کریم آیه ای است که جامع همه این موارد است «ظهر الفساد فی البر و البحر بما کسبت ایدی الناس» (روم41) فساد در صحرا  و دریا به واسطه آنچه مردمان انجام می دهند ظاهر شد.

 

موجبات غضب الهی

استاد درس خارج حوزه علمیه خراسان بیان داشت: سومین درخواست در دعای امروز این است که می گوئیم بارالها در این روز مرا آز آنچه سبب غضبت می شود بازدار! برخی از عوامل غضب الهی عبارتند از بخل، کذب، دشمنی با اهل بیت، ناراحتی والدین، جدال بدون آگاهی، غشّ مومنین، دوستی با دشمنان پروردگار متعال، دعوت به ضلالت، شرب خمر و ظلم به بندگان خداوند متعال.

 

حجت الاسلام والمسلمین زمانی در پایان گفت: ای نهایت آرزوی آرزومندان از تو عاجزانه مسألت داریم که ما را همواره از معصیت محافظت نمایی! آمین./302/933/ب1

ارسال نظرات