حضرت علی جامع صفات نیک انسانیت
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله جعفر سبحانی، ظهر یکشنبه در سلسله مباحث تفسیری سوره مؤمنون ماه رمضان که در مجتمع آموزش عالی فقه جامعه المصطفی العالمیه در قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: خدا در سوره مؤمنون اعذار مشرکان را بیان می فرماید که چرا اینها به پیامبر اسلام(ص) ایمان نمی آوردند؛ شش عذر از طرف مشرکان مطرح و همه را به صورت استفهام انکاری رد می کند که سه عذر آنها، انکار آیات الهی، بی سابقه بودن حضور پیامبر در میان بشر، تکذیب پیامبر(ص) بود که روز گذشته بیان شد.
این مرجع تقلید با اشاره به آیه 70 سوره مؤمنون اظهار داشت: عذر چهارم مشرکان این بود که می گفتند «أَمْ يَقُولُونَ بِهِ جِنَّةُ»، پیامبر جنه است؛ جنه در این آیه به معنای جنون و دیوانگی است و می گفتند که پیامبر جنون دارد؛ عمل هر انسانی می تواند نشانه روحیات و روان او باشد؛ پیامبر گرامی اسلام(ص) در جنگ تبوک 30 هزار نفر را از مدینه تا تبوک رهبری کرد و رهبری این تعداد نفر خیلی مهم است و این راهی بود که تا به حال نرفته بود و این نشان از عقل این پیامبر است؛ آیا مجنون می تواند چنین کاری را انجام دهد؟ این در حالی است که انسان مجنون خانه خود را نمی تواند اداره کند.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم تصریح کرد: عذر پنجم مشرکان این بود که پیامبر حق را آورده و مشرکان از حق خوششان نمی آید؛ پیامبر می فرمود که این عمل های شما در آخرت حساب و کتاب دارد، مسلما ابوجهل و ابوسفیان از این مسائل خوششان نمی آمد و وقتی حرف از معاد به میان می آمد، می لرزیدند.
وی در تفسیر آیه 71 سوره مؤمنون درباره اعتقاد به وجود خدا گفت: اگر حق تابع عقاید اینان باشد، «وَ لَوِ اتَّبَعَ الْحَقُّ أَهْوَاءَهُمْ لَفَسَدَتِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَن فِيهِنَّ» آسمان فرو می ریزد و زمین در هم کوبیده می شود و اینها هم از بین می روند؛ چه می شود که حق تابع اینها شد و آسمان و زمین دچار فساد شود؟ اینها می گویند که آسمان و زمین خدا ندارد، بلکه مدبرها و ارباب دارد؛ اگر آسمان ها و زمین ارباب داشته باشند، این ارباب ها بالذات با هم متباین هستند و چنین موجودی طرز تفکرش هم متباین خواهد بود و قدر مشترک نخواهند داشت؛ و اگر قدر مشترک داشته باشند، قدر ممیز خواهند داشت و مرکب می شود و مرکب نمی تواند رب باشد و تراوش فکری دیگری غیر از دیگری خواهد بود و اگر در یک نظام افکار متفاوت بود، نظام واحدی وجود نخواهد داشت.
حضرت آیت الله سبحانی تصریح کرد: اگر نظام آفرینش ارباب دارد، نظام های متعدد و متقابل طبق آیه قرآن، نتیجه اش فرو ریزی آسمان ها و زمین و بشر می شود؛ در ادامه این آیه می فرماید «بَلْ أَتَيْنَاهُم بِذِكْرِهِمْ فَهُمْ عَن ذِكْرِهِم مُّعْرِضُون»؛ در این قرآن از اینها یادی کردیم و حق و باطل را برای اینها تشریح کردیم؛ سپس می فرماید «فَهُمْ عَن ذِكْرِهِم مُّعْرِضُون» مشرکان از برنامه هایی که ما گفتیم، اعراض کردند.
ویژگی جامع الصفات بودن حضرت علی
این مرجع تقلید درباره صفات حضرت علی(ع) خاطرنشان کرد: معمولا یک نفر نمی توان صفات ازداد را داشته باشد، اما یکی از خصایص آن حضرت ازدیاد صفات بود؛ مثلا انسانی که اخلاقی به تمام معنا دارد و در کوه ها خدا را عبادت می کند و زاهد است، نمی تواند قهرمان جنگ باشد؛ در جنگ صفین فرزند محمد بن حنفیه را خواست و شمشیر به دستش داد و گفت کاسه سرت را برای خدا بده و پایت را محکم بر زمین بزن؛ این تعابیر، تعابیری نظامی بوده و تضاد صفات در وجود امیر مؤمنان(ع) جمع است.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به جامع صفات بودن حضرت علی(ع) اظهار داشت: خطبه اول نهج البلاغه سند بر اعلمیت حضرت علی(ع) است و حاکی از فیلسوف و متکلم بودن او دارد؛ انسان فیلسوف و اداره کننده مملکت ربطی به هم ندارند و این که حضرت علی(ع) این ویژگی ها را با هم داشت، نشان از آن است که آن حضرت تربیت یافته مقام دیگری است.
وی درباره تربیت حضرت علی(ع) توسط پیامبر(ص) تصریح کرد: پیامبر اکرم(ص) از دوران کودکیِ حضرت علی(ع)، آن حضرت را به خانه خود آورد و گفت قحطی است و ابوطالب فرزندان زیادی دارد و از 4 سالگی به خانه خود برد و تربیت کرد؛ البته اینها بهانه بود تا حضرت علی(ع) را در کنار خود پرورش دهد؛ حضرت علی(ع) می فرمایند همراه بودن من با پیامبر اکرم(ص) همانند همراه بودن فرزند با مادر بود؛ هنگامی که جبرئیل آمد و به پیامبر گرامی اسلام(ص) سلام کرد و او را به مقام نبوت خبر داد، حضرت علی(ع) این خبر را شنید، این در حالی بود که آن حضرت تنها 14 سال داشت./822/پ201/ج