۱۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۲
کد خبر: ۴۳۵۸۳۲
آیت الله مظاهری:

لجبازی در پذیرفتن حق سبب بدبختی انسان در دنیا و آخرت می‌شود

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: چیزی که موجبات بدبختی دنیا و آخرت افراد را فراهم می آورد، لجبازی کردن برای پذیرفتن حق است، البته تکبر و خودپرستی هم سرچشمه بسیاری از گناهان است و اگر در وجود کسی باشد، بیچاره خواهد شد.
اقامه نماز و درس اخلاق آیت الله مظاهری در مسجد حکیم اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری از مراجع تقلید در سلسله جلسات تفسیر قرآن که هر روز صبح در مسجد امیرمؤمنان(ع) جی برگزار می شود، گفت: در روز قیامت افراد ظالم به شکل سگ در می آیند، افراد پول پرست به شکل گراز برانگیخته می شوند و بعضی ها هم به شکل الاغ وارد صف محشر می شوند، البته بارها گفته ام این شکل ها نتیجه اعمال خودِ آن ها است.

 

وی در ابتدا با اشاره به تفسیر آیه نهم سوره عادیات که می فرماید «أَفَلا یَعْلَمُ إِذَا بُعْثِرَ مَا فِی الْقُبُورِ» افزود: این سوره می خواهد به ما بگوید صفات رذیله ای که در وجود برخی افراد مختلف هست نمی گذارد آن افراد سالم بمانند، بدترین این صفات لجاجت، تکبر و خود پرستی است.

 

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: چیزی که موجبات بدبختی دنیا و آخرت افراد را فراهم می آورد، لجبازی کردن برای پذیرفتن حق است، البته تکبر و خودپرستی هم سرچشمه بسیاری از گناهان است و اگر در وجود کسی باشد، بیچاره خواهد شد.

 

رییس حوزه علمیه اصفهان با استناد به آیات مختلف در قرآن ابراز کرد: نخستین تهدیدی که قرآن برای به خود آوردن حق گریزان می گوید، بحث برانگیخته شدن از قبر و ورود همه به صحرای محشر است، قرآن می خواهد به آن ها بگوید روزی هم می رسد که باید حساب و کتاب پس بدهید تا شاید بدین واسطه آن ها از لجاجت ورزی منصرف کند.

 

وی با توجه به آیه دهم سوره عادیات که می فرماید «وَحُصِّلَ مَا فِی الصُّدُورِ» اذعان کرد: این آیه مربوط به اتفاقاتی است که ضمن خروج از قبر انسان با آن ها روبرو می شود.

 

حضرت آیت الله مظاهری تأکید کرد: آیه دهم به دو مسأله اشاره دارد، یکی مسأله تجسم عمل یعنی رو افتادن اعمال و صورت بندی افراد متناسب با عملشان و دوم رو افتادن خصلت های خوب یا بدی که در وجود هر کسی بوده و دیگران از آن ها بی خبر بوده اند.

 

این مرجع تقلید ادامه داد: آبرو ریزی و رسوایی عجیبی به راه می افتد تا جایی که جهنمیان درخواست می کنند هر چه زودتر به جهنم بروند و این خفت و خواری را نبینند.

 

حضرت آیت الله مظاهری با اشاره به قدرتی که برخی افراد در پرتو بندگی خداوند به دست می آورند، افزود: این چیزهایی که درون افراد هست را برخی افراد در همین دنیا می بینند، به اصطلاح آن ها چشم برزخی دارند ولی خداوند به آن ها اجازه نداده که حقایق را بازگو کنند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اذعان کرد: این را بگویم «حُصِّلَ ما فِی الصُّدُور» فقط مخصوص آدم بد نیست بلکه آدم خوب را هم شامل می شود، مثلاً در روز قیامت نور عجیبی اطراف مؤمنان را فرا می گیرد که دلیلی بر بهشتی بودن آن ها است.

 

وی در پایان گفت: امروز تذکرات خوبی داده شد، خوب است که روزی 10 مرتبه به این آیات نگاه کنیم و روزی 10 مرتبه به یاد معاد بیفتیم تا حالت بازدارندگی از گناه در ما دائمی شود./201/867/ب1

ارسال نظرات