۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۷
کد خبر: ۴۳۶۵۴۰
استاد حوزه علمیه:

خلأ معنویت در جامعه نتیجه فاصله گرفتن از مفاهیم ناب الهی است

استاد حوزه علمیه، دوری از معنویت را مهم ترین عامل انحراف در بشریت دانست و گفت: دستورات و تعاليم پوياي دين، افزون بر معنويت فردي به معنويت اجتماعي هم توجه مي کند.
معنویت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در ساری، حجت الاسلام سید علیرضا ادیانی، معاون تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعد از ظهر امروز در مراسم اختتامیه برنامه های ماه مبارک رمضان در سپاه کربلا با تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر گفت: در واقع مسأله خودسازى در ماه رمضان، انسان را به مقامى مى‏رساند که ‏پرده‏ هاى جهل، هوي‌پرستى و هرگونه موانع ضد فطرت از سر راه فطرت‏ برداشته مى‏شود و انسان مسلمان در اين هنگام به فط‏رت ناب خود که از ذات ‏وجودش مى‏جوشد، بازمي گردد.

 

وي اظهار داشت: بدون ترديد همه مسلمانان با فرا رسيدن عيد سعيد فطر نوعى شادى و لذت درونى در خود احساس مى‏ کنند، در روز عيد فطر گويى يک مسلمان از نو متولد مى‏شود، چرا که طبق فرمايش حضرت علي(ع) روزه‏داران در شب عيد فطر از همه آلودگى‏ ها و پليدى ‏ها پاک شده اند و کمترين پاداش خود را که پاکى و پاکيزگى است دريافت کرده اند.

 

حجت الاسلام ادیانی افزود: عيد فطر وقتي براي ما عيد واقعي است كه در مسير خودسازي، پيروز شده باشيم و تحول عميقي در ما پديدار شده باشد.

 

استاد حوزه علمیه، نماز عيد فطر را نماد اتحاد، اجتماع و گردهمايي ديني در جامعه مسلمين عنوان کرد و افزود: نماز عيد فطر، با معنويت خاصي که دارد، دل ها را متوجه خدا کرده و حالت تضرع و استغفار را در دل ها ايجاد مي کند.

 

حجت الاسلام ادیانی در ادامه سخنان خود با اشاره به قیمتی بودن رمضان المبارک و عبادات در آن ماه گفت: انسان باید یا سالک باشد یا مجذوب و هر کاری برای مومنین دارای اجر و مزد است.

 

معاون تربیت و آموزش عقیدتی سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با بیان حدیثی از پیامبر اسلام(ص) ادامه داد: شیطان لشکر های فراوانی دارد و در همه ماه ها به ویژه ماه مبارک رمضان، مؤمنان باید لحظات و ساعات آن را درک کنند.

 

حجت الاسلام ادیانی با اشاره به این که سحرگاهان هنگامه مناسبی برای اوج رسیدن و وصل شدن به پروردگار است افزود: با اعمال پسندیده می توان کاری کرد که ملائک انسان را به سوی خدا ببرند و به همین دلیل پناه بردن به امام علی(ع) چشم و گوش مومن را برای رسیدن به خدا بینا و شنوا می کند.

 

استاد حوزه علمیه، عرفان را کندن کوه با مژگان چشم خواند و همه امورات را در قلمرو ذات باری تعالی دانست و گفت: حتی عبادت، اقامه نماز های واجب و نوافل، قرائت قرآن، دستگیری از مستمندان، توجه به اطرافیان، و حفظ دستاوردهای ارزشی و عرفانی همه توفیقی است که از جانب خداوند حاصل می شود و اگر توفیق الهی نباشد هیچ یک میسر نخواهد شد.

 

وی، تبدیل ایمان غیابی به ایمان حاضر را از درجات عرفان و نزدیکی به خدا دانست و اظهار داشت: برپا داشتن نماز و استمرار نماز موجبات دوری انسان از آتش جهنم می گردد به همین دلیل مراقبت از نماز و کارهای نیک ذخیره انسان در آخرت است.

 

استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان دوری از معنویت را مهم ترین عامل انحراف در بشریت دانست و خاطرنشان کرد: دستورات و تعاليم پوياي دين، علاوه بر معنويت فردي به معنويت اجتماعي هم توجه مي نمايد بلکه بايد گفت معنويت فردي و معنويت اجتماعي جدايي ناپذيرند که مکاتب غير الهي و ديني چنين ايده و نظر را قبول ندارند.

 

وی با اشاره به اين‌که خلاء معنويت در جهان امروز بيش از هر زمان ديگري احساس مي شود، افزود: همه مسلمانان بايد تلاش کنند با پيروي از ائمه معصومين، فرهنگ دستگيري و کمک به نيازمندان را در جامعه گسترش دهند.

 

حجت الاسلام ادیانی تصریح کرد: معنويت فردي همان اصلاح درون است، اما بايد توجه داشت که معنويت فراگير فقط به اصلاح درون محدود نمي شود دين علاوه بر اصلاح درون و ايجاد يک معنويت شايسته شخصيت انساني، به بيرون و اصلاح ساختار اجتماعي انساني نيز توجه دارد.

 

استاد حوزه علمیه افزود: مکاتب غير الهي و ديني معنويت منهاي دين را قبول دارند و متأسفانه يکي از اموري که امروزه ترويج مي شود مکاتب عرفاني و معنويت هاي کاذبي است که شريعت محور و ديندارانه نيست.

 

وی توجه و آگاهي بيشتر جوانان به مطالعه بيشتر در زمينه هاي ديني و اعتقادي و شناخت نسبت به عرفان هاي صحيح و عرفان هاي انحرافي و وارداتي اذعان داشت: بدون دين نمي توان به حقيقت رسيد زيرا آنجا که دين و آنچه خدا دستور داده انجام نشود بجاي سير عرفاني به دام پندارهاي شيطاني فريفته مي شوند.

 

حجت الاسلام ادیانی در ادامه سخنان خود ضعف معنويت را خزان تلخ جواني و عدم سعادت و خوشبختي در جايگاه واقعي خود بيان کرد، گفت: باید با بهره گیری از مبانی دینی و ارزشی در جهت حفظ و تقویت معنویت در جامعه گام برداشت.

 

استاد حوزه علمیه از جمله عوامل بسيار مؤثر د‌ر تقويت روحيه بالاي انساني و الهي را، تقويت معنويت د‌ر نوجوانان و جوانان به عنوان سپري محافظ براي جلوگيري از خزان تلخ آيند‌ه سازان کشور عنوان کرد و گفت: قرآن منبع مطمئني براي درک عالم آفاق و شناخت عالم هستي است و انسان براي شناخت واقعيات و حقايق جهان هستي اعم از علم، هنر و دين مي تواند به کلام الله تمسک جسته و شناخت خود را قرآني کرد./202/950/ب1

ارسال نظرات