۰۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۰۶
کد خبر: ۴۴۵۹۹۰
سرپرست حوزه های علمیه لرستان مطرح کرد؛

ضرورت تحول در دروس حوزه با توجه به نیازهای جامعه

سرپرست حوزه های علمیه لرستان با اشاره به نیازهای جامعه و وجود برخی مسائل جدید، گفت: پاسخگویی به این مسائل نیازمند ارتقای سطح علمی طلبه ها و تغییر و تحول در برخی متون است به شرطی که کیفیت دروس از بین نرود.
حوزه علمیه

حجت الاسلام سید محمدباقر موسوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خرم آباد، به بحث تحول در مدارس علمیه اشاره کرد و بیان داشت: این تحول در برخی دروس ابتدایی حوزه صورت می گیرد.

وی با اشاره به پربار بودن برخی متون حوزه و نقش این علوم در بالا بردن سطح علمی طلاب، افزود: نباید میراث حوزه را ندیده بگیریم چرا که این علوم در ارتقای سطح علمی طلبه ها بسیار مؤثر هستند.

سرپرست حوزه های علمیه لرستان با اشاره به ایجاد تحول در برخی متون پایه های یک تا شش در حوزه بیان داشت: در راستای این تحول بحث قرآن محوری و روایت محوری تقویت می شود.

وی با یادآوری به اینکه طلاب از پایه اول تا گذراندن دوره مرجع علوم قرآنی را فراگرفته و به صورت مداوم با این علوم در ارتباط هستند، افزود: هیچ دروسی در حوزه وجود ندارد که مرتبط با فعالیت فرهنگی و اجتماعی طلبه ها نباشد.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به هدف تربیت و پرورش طلبه ها برای نقش آفرینی در عرصه تبلیغ و اطلاع رسانی، تصریح کرد: فراگرفتن متون کلام، فلسفه و احکام در همه پایه های حوزه در ارتباط با فعالیتهای فرهنگی و اجتماعی طلاب در جامعه است.

وی به محتوای متون حوزه اشاره کرد و گفت: فراگیری کتب حوزه پاسخگوی نیازهای مردم است و ایجاد تحول در برخی متون امری مؤثر برای ارتقای سطح علمی طلاب و پاسخگویی به شبهات امروز است.

سرپرست حوزه های علمیه لرستان با اشاره به رایج شدن برخی مسائل همچون کاشت جنین در رحم و یا اهدای عضو که در فقه گذشته مورد بررسی قرار نگرفته است، افزود: امروزه با توجه به رواج پیدا کردن این مسائل، علم پاسخگویی به آنها باید تقویت شود.

حجت الاسلام موسوی یادآور شد: ایجاد تغییر و تحول با توجه به نیازهای روز جامعه امری ضروری برای برخی متون حوزه است به شرطی که ضربه ای به محتوای ارزشمند میراث حوزه وارد نشود.

وی پرداختن به قوانین بانکی در متون حوزه را از دیگر تحوالاتی دانست که اقدامی مؤثر بوده و افزود: این تغییر و تحول در برخی دروس با توجه به نیاز جامعه باید همواره مورد توجه قرار گیرد.

آشنایی طلبه با شیوه مدیریت فرهنگی نیاز جامعه امروز است

حجت الاسلام موسوی آشنا شدن طلاب با دوره مدیریت فرهنگی را نیاز ضروری حوزه های علمیه عنوان و اظهار کرد: در زمان گذشته و اینکه نظام اسلامی نبوده است، طلبه ها مدیریت و اداره یک مسجد را بر عهده داشته اند، آموزش مدیریت فرهنگی ضرورتی نداشته است و امروز با توجه به نقش روحانیت در جامعه آموزش طلبه و آشنایی با شیوه های مدیریت فرهنگی یک ضرورت است.

سرپرست حوزه های علمیه لرستان به روش و آموزش در مراکز علمی غیرحوزوی اشاره کرد و گفت: در مراکز غیرحوزوی احساس نمی شود که روش آموزشی بهتر از حوزه داشته باشند که لازمه الگوگیری باشد.

وی بیان کرد: حوزه در زمینه سخت افزاری نیازمند الگوگیری از مراکز علمی غیرحوزوی است و با تقویت سخت افزاری حوزه می توان زمینه ارتقای علمی طلاب را نیز تقویت بخشید.

مباحثه بهترین روش علمی در حوزه های علمیه است  

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه روش سنتی حوزه در امر آموزش و ارتقای سطح علمی طلبه ها بسیار مؤثر است و باید حفظ شود، خاطرنشان کرد: مباحثه یکی از این روشها است که در یادگیری طلبه نقش بسزایی دارد.

وی با اشاره به تأیید کردن کشورهای پیشرفته به روش مباحثه در حوزه های علمیه، اظهار داشت: برای ارتقای سطح علمی در حوزه باید این روش تقویت شود./9459/302/ب2

ارسال نظرات