۱۱ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۹
کد خبر: ۴۴۷۲۶۹
استاد حوزه علمیه تشریح کرد؛

ریشه های ترس انسان از مرگ

استاد حوزه علمیه کرمانشاه با اشاره به ریشه های ترس انسان از مرگ، گفت: سه ریشه اساسی، فکری و روحی برای انسان وجود دارد که او را به این سمت سوق می دهد که نسبت به مرگ ترس داشته باشد و برایش ناخوشایند باشد.
حجت الاسلام محمد محرابی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمانشاه، حجت الاسلام محمد محرابی، استاد حوزه علمیه ظهر امروز در جمع طلاب و روحانیان مدرسه علمیه امام خمینی(ره) کرمانشاه، ابراز داشت: در آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) نسبت به مرگ و توجه به آن تأکید ویژه ای صورت گرفته است اما در عصر ما به دلایلی که این مسأله حساس است باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد و راهکارهایی نیز برای این موضوع اندیشیده شود.

استاد حوزه علمیه با اشاره به ریشه های ترس انسان از مرگ، مطرح کرد: سه ریشه اساسی، فکری و روحی برای انسان وجود دارد که او را به این سمت سوق می دهد که نسبت به مرگ ترس داشته باشد و برایش ناخوشایند باشد.

وی تصریح کرد: ما انسان ها فطرتأ علاقه فراوانی به حیات و زندگی داریم، زنده بودن موضوعیت اساسی برای ما دارد و مرگ و مردن که عدم حیات در بدن است برای ما ناخوشایند است.

حجت الاسلام محرابی ادامه داد: البته عده ای مرگ را قبول نداشته و مقوله مرگ را انتقال می دانند اما به دلیل اینکه انسان از مرگ و حیات و زندگی که در جسد و بدنش وجود ندارد و بدن خود را بی روح و غیر زنده می بیند و متوجه این می شود که آن شخص تا گذشته دارای حیات بوده و اکنون تبدیل به جسد خشکی شده است و با مردن که آثار حیات از او رخت بر می بندد مرگ برای او امری ناخوشایند و ترسناک خواهد شد.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: انسان فطرتأ خواهان دانایی، علم و روشنایی است و از تاریکی، نادانی، جهل و نامعلومی گریزان است و چون در عالم مادی بسیاری از رخدادها و مسائل از دوران کودکی تا الان برای او روشن شده و به معلوماتش اضافه شده اما وقتی انسان از این دنیا عبور کرده و به عالم دیگری می رود و چون از جهان پس از مرگ اطلاعی ندارد این نامعلومی برای انسان ها سبب ترس می شود.

حجت الاسلام محرابی بیان داشت: البته دین اسلام به دلیل اوج و عظمتی که دارد پرده از آنچه که در عالم های دیگر رخ می دهد تا حدود زیادی برداشته است و این یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد دین اسلام نسبت به ادیان الهی و غیرالهی است.

وی ادامه داد: دین اسلام در مورد معاد مطالبی را ارائه کرده و نگرانی ها و نامعلومی ها را برای ما به حداقل ممکن رسانده است، اما هیچ وقت جهان پس از مرگ به وضوحی عالم در این دنیا نیست و این عامل سبب ترس انسان ها از مرگ می شود.

این مسؤول گفت: انسان در این دنیا اهل ارتباط و انس است و نه تنها با بستگان و نزدیکان بلکه با اشیا نیز انس می گیرد، عده ای کلمه انسان را از ریشه انس گرفته اند و انسان را موجودی انس خواه می دانند لذا با توجه به حالت فطری و ذاتی ما در انس گرفتن سبب خواهد شد که مرگ برای انسان ناخوشایند باشد.

حجت الاسلام محرابی بیان داشت: علاقه مند شدن انسان ها به مرگ و نترسیدن به این مقوله امری غیر طبیعی است و برای نترسیدن از مرگ باید از سطح بسیار عالی از صفات روحی برخوردار بوده و یا ممکن است که دچار بیماری روحی و روانی باشد که ترس و ابایی از مرگ نداشته باشد که البته این حُسن نیست و از این رو حُسن در این است که بتوانیم بدون بیماری از مرگ نترسیم.

استاد حوزه علمیه ابراز داشت: مرگ، به معنای نابودی نیست بلکه به معنای جابجایی و انتقال است، با مرگ ما از عرصه ای محدود تر به عرصه ای وسیع تر و زنده تر از حیات و زندگی منتقل می شویم.

وی در پایان خاطر نشان کرد: فلاسفه و حکمای اسلامی بر این مطلب تأکید می ورزند که آنچه از سوی خداوند متعال موجود شود و پا در عرصه هستی گذارد، هیچ گاه معدوم و نابود نمی شود و برای همیشه جاودانه خواهد بود، از این رو جاودانگی انسان، امری حقیقی است و اما مرگ امری نسبی و به حسب عرصه های حیات و زندگی است./857/202/ب2

ارسال نظرات